Ce se întâmplă dacă acționezi frâna de mână în mers? Cum pot evita șoferii pierderea controlului?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 07.09.2024 - 16:39
Ce se întâmplă dacă acționezi frâna de mână în mers? Cum pot evita șoferii pierderea controlului? - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Ce se întâmplă dacă acționezi frâna de mână în mers? Cum pot evita șoferii pierderea controlului? - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

Ce se întâmplă dacă acționezi frâna de mână în mers e o întrebare la care caută răspuns mulți șoferi. „Problema” ce poate duce la pierderea controlului volanului are două răspunsuri, în funcție de ce fel sistem are mașina, clasic, cu levier, sau electric, cu buton.

SHARE

Acționarea frânei de mână nu e recomandată în mers, în trafic, decât în situații extreme, dacă mașina rămâne fără frână de picior, de exemplu. 

Șoferii care ajung într-o astfel de situație extremă trebuie să știe însă cum „să tragă” frâna de mână sau frâna de urgență, cum i se mai spune, pentru a nu pierde controlul mașinii, având în vedere că, în general, frâna de mână blochează roțile spate.

Citește și: Cum pot șoferii să strice cutia de viteze doar lăsând mașina în parcare și urmând un sfat prost

Ce se întâmplă dacă acționezi frâna de mână în mers? Cum pot evita șoferii pierderea controlului?

Frâna de mână acționează asupra roților spate ale autoturismului (au fost și excepții, la Citroen, Oltcit, etc., dar cu peste 30 de ani în urmă).

Prin urmare, dacă șoferul o trage în mers, la viteză, are toate șansele să facă mașina titirez, să derapeze incontrolabil. Asta în cazul frânei de mâna clasice, mecanice, cu levier între scaune.

Mașinile cu frână de mână electrică, cu buton, au un sistem de siguranță care, în funcție de viteza de deplasare, întrerupe automat acționarea frânei de mână pentru a reduce riscul de derapaj. Dar, și în acest caz, dacă se insistă, se poate.

Citește și: Frânele mașinilor electrice se uzează mai greu, dar riscă să ruginească. Ce trebuie să facă șoferii

Prin urmare, în cazul mașinilor cu frână de mână clasică, cu levier, șoferii trebuie să tragă de levier progresiv, cu butonul de siguranță ținut apăsat. Dacă levierul e tras brusc, până la capăt, roțile spate se vor bloca aproape instant și mașina va deveni aproape incontrolabilă pentru un șofer fără veleități de pilot.

Citește și: Ce și când trebuie să verifice șoferii pentru a nu risca să rămână fără frâne sau direcție. E simplu

Iar în cazul mașinilor cu frână de mână electrică, cu buton, șoferii trebuie să apese sau să tragă de acesta la fel, succesiv, pentru câteva clipe, până când simte că autovehiculul începe să încetinească.

Atenție, unele mașini cu frână de mână electrică au sistem de protecție care, dacă viteza e prea mare (ex. 50-60 km/h), nu funcționează. Întâi, șoferul trebuie să reducă viteza sub aceste valori pentru a o putea acționa frâna de mână.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te