VIDEO Ce este „Uni Wheel” și cum vrea să reinventeze roata în cursa electrificării mașinilor

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 04.12.2023 - 15:11
Ce este „Uni Wheel” și cum vrea să reinventeze roata în cursa electrificării mașinilor - Foto: Kia/Hyundai
Ce este „Uni Wheel” și cum vrea să reinventeze roata în cursa electrificării mașinilor - Foto: Kia/Hyundai

Cursa electrificării mașinilor stimulează creativitatea. La evenimentul „Uni Wheel Tech Day” din Seul, Coreea de Sud, a fost prezentat un sistem de tracțiune botezat „Uni Wheel” care vrea să reinventeze roata eliminând motorul sau motoarele de sub capota mașinilor electrice.

SHARE

Kia Corporation și Hyundai Motor Company au dezvăluit, la „Uni Wheel Tech Day”, sistemul de tracțiune Universal Wheel Drive System sau, pe scurt, „Uni Wheel” care schimbă paradigma privind sistemele de tracțiune și ar putea revoluționa proiectarea viitoarelor dispozitive de mobilitate, fie ele mașini electrice sau alte tipuri de vehicule cu încărcare la priză.

„Uni Wheel” este un sistem de tracțiune integrat funcțional care îmbunătățește spațiul disponibil în interiorul unui automobil electric (BEV), prin mutarea componentelor principale ale sistemului de propulsie în spațiul liber din butucul roții. Procedând astfel, Kia și Hyundai Motor au proiectat o structură complet nouă pentru sistemul de propulsie.

 
În mașinile cu motor cu ardere internă (ICE), puterea este transmisă de la motor la roți prin cutia de viteze, planetare și cuplaje mecanice. La automobilele electrice, însă,motorul și transmisia sunt înlocuite de un motor electric și un reductor, dar metoda finală de transmisie la roți este aceeași, în general aceeași.

Ce este „Uni Wheel” și cum vrea să reinventeze roata în cursa electrificării mașinilor

Integrând componentele principale ale sistemului de propulsie în spațiul liber din butucul roții, sistemul „Uni Wheel” deschide noi posibilități și permite o configurație cu podea plată prin deplasarea reductorului unui automobil EV în interiorul butucului roții, plasând un motor individual compact aproape de fiecare roată, reducând lungimea arborilor de transmisie.
 
„Suntem încântați să prezentăm idei inovatoare care ar putea schimba jocul pe viitoarea piață a mobilității 9 (...) Vom perfecționa tehnologia, astfel încât clienții să poată experimenta mobilitatea într-un mod complet nou și diferit”, a declarat Jongsool Park, Senior Fellow la Institute of Advanced Technology Development of Hyundai Motor Group.

Sistemul „Uni Wheel” folosește o configurație specială a angrenajului planetarelor, constând dintr-o roată dințată în centru, patru roți dințate cu pinioane pe fiecare parte și o roată dințată inelară care înconjoară acest aranjament. Puterea generată de motor este transmisă angrenajului, care, la rândul său, cuplează angrenajele pinionului pentru a roti roata inelară. Aceasta este conectată la roată pentru a pune în mișcare automobilul.

Citește și: Frigul, coșmarul mașinilor electrice. Autonomia scade cu 30%. Cât merge Dacia Spring cu un „plin”?

Pinioanele angrenajului sistemului „Uni Wheel” sunt conectate unul cu celălalt pentru a forma două legături, iar acest mecanism cu mai multe legături permite mișcarea pe mai multe axe a sistemului „Uni Wheel” pentru a oferi libertate suspensiei. 

Un sistem de tracțiune convențional care utilizează o articulație obișnuită suferă de o scădere a eficienței și durabilității, deoarece unghiul de deviere al arborelui de transmisie crește atunci când automobilul se deplasează pe suprafețe accidentate și ondulate. Sistemul „Uni Wheel” poate transmite puterea aproape fără nicio modificare a eficienței, indiferent de mișcarea roții, asigurând durabilitate ridicată și confort la rulare.

Atunci când este combinată cu suspensia pneumatică electronică care poate ajusta înălțimea de rulare în funcție de situația de condus, aceasta poate fi mărită pentru a stabiliza automobilul pe drumuri accidentate sau redusă în timpul deplasării la viteză mare pentru a îmbunătăți puterea și stabilitatea.

Prin mutarea reductorului către butucul roții, raportul mare de reducție al sistemului „Uni Wheel”oferă un cuplu semnificativ și permite un motor electric mai compact.

De asemenea, cu controlul independent a până la patru unități de propulsie electrice eficiente, sistemul „Uni Wheel” permite niveluri fără precedent de control vectorial a cuplului pentru a spori capacitatea dinamică și pentru a oferi niveluri ridicate de manevrabilitate și stabilitate în timpul condusului.

Conceptul sistemului „Uni Wheel” eliberează spațiu într-un automobil care anterior nu era disponibil pentru utilizatori. Prin relocarea multor componente ale sistemului de propulsie în butucul roții și reducerea puterii motorului electric fără impact asupra performanței, spațiul suplimentar pus la dispoziție în caroseria automobilului poate fi utilizat ca spațiu suplimentar pentru încărcătură, cum ar fi un portbagaj mai mare sau un portbagaj frontal (frunk) .

De asemenea, este posibil să se renunțe la modul convențional de aranjare al scaunelor concepute în jurul șoferului, creând noi amenajări interioare și design pentru era condusului complet autonom. Utilizarea acestui spațiu pentru a îmbunătăți capacitatea bateriei poate, de asemenea, îmbunătăți autonomia, ceea ce înseamnă că utilizatorii pot atinge o autonomie extinsă a unui automobil electric fără ca dimensiunea fizică a acestuia să crească.

De asemenea, dezvoltările permise de sistemul „Uni Wheel” vor crește semnificativ spațiul pentru pasageri. Bateriile EV sunt amplasate în mod convențional jos în caroseria unui automobil, ceea ce necesită o înălțime ridicată a podelei, reducând adesea spațiul pasagerilor datorită volumului bateriei. Cu toate acestea, sistemul „Uni Wheel” optimizează pachetul de baterii, minimizând pierderea spațiului pentru pasageri.

Sistemul „Uni Wheel” poate fi utilizat și de alte vehicule, nu doar de mașinile electrice

Pe lângă automobilele de diferite dimensiuni, sistemul „Uni Wheel” poate fi aplicat și altor tipuri de dispozitive pentru mobilitate, cum ar fi scaunele cu rotile, bicicletele și roboții de livrare.

În funcție de cerințele acestor diferite forme de mobilitate, sistemul „Uni Wheel” poate fi scalat pentru a funcționa cu dimensiuni de roți de până la 4 inch și mari până la 25 de inch sau mai mult.

În plus, capacitatea sistemului „Uni Wheel” de a muta axa de rotație a roții face posibilă crearea unor forme de mobilitate personală care pot urca scările la fel de ușor ca o scară rulantă.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te