BMW Z4 M40i & BMW 330i - Zi de instrucție

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 12.04.2019 - 09:04

Roadster autentic, acoperiș textil, motor de 3.0 litri și 340 CP, propulsie. Patru portiere, sedan, motor de 2.0 litri și 258 CP, propulsie. Circuit. Seturi de anvelope de rezervă. Benzină la canistră.

SHARE

Cum BMW Seria 3 a ajuns la cea de-a șaptea generație și roadster-ul BMW Z4 la cea de-a treia, iar anii motoarelor puternice cu ardere internă par numărați, Newsweek România a mers pe circuitul ATA – Academia Titi Aur pentru a măsura la firul asfaltului evoluția plăcerii de a conduce.

Și, nu oricum, ci la volanul celei mai potente versiuni a noului roadster, semnată de specialiștii M Performance, Z4 M40i, și la cel al noului 330i, un sedan care poate trece ușor drept mașină cuminte, de familie, cu doar doi litri sub capotă.

Producătorul de anvelope Continental a pus la dispoziție câte două seturi de gume de ultra-performanță ContiSportContact 5P pentru fiecare mașină, „echipa de asistență“ avea un portbagaj de Logan plin de canistre cu benzină, iar în dreapta a stat pilotul Radu David, trainer BMW Driving Experience, care s-a asigurat că nu decuplăm electronica complet și că învățăm să ne îmbunătățim timpii cu fiecare tură de circuit, păstrând cât mai bine trasa ideală.

Frâne neobosite

Cu mici excepții, profilul clientului de BMW are cel puțin o rubrică care subliniază pasiunea pentru caii putere și plăcerea de a conduce. Iar bavarezii știu că aceste două aspecte creează o „sete“ de mai mult, mai rapid, mai dinamic, și fac ca fiecare nou model să fie mai echilibrat, mai performant. Familia Z, cu litera „Z“ reprezentând ideea de viitor (Zukunft, în limba germană), este un exemplu.

În 1987, BMW Z1 a readus în prim-plan ideea de roadster ca expresie pură a plăcerii de a conduce în zona premium, iar Z3-ul din 1995 a cimentat-o. Apoi, din 2002, Z4 a început să ridice și mai mult ștacheta, Z4 M din 2006, de exemplu, fiind o „jucărie“ cu motor aspirat cu șase cilindri în linie de 338 CP.

Trainer-ul BMW Driving Experience, Radu David, s-a asigurat că nu decuplăm electronica complet

Acum, după exercițiul „CC“, cu acoperiș amovibil rigid, al celei de-a doua generații, care a plusat la capitolul dinamică cu suspensia activă controlată electronic disponibilă opțional, noul Z4 a revenit cu stil la „cârpă“. Nu intrăm în mai multe detalii ale design-ului, pentru că, pe circuit, faptul că farurile nu prea te duc cu gândul la BMW nu contează, iar, în general, gusturile nu se discută.

La limitele fizicii și dincolo de ele, contează că noul Z4 este mai echilibrat și mai dinamic ca niciodată. Contează că simți că mașina e cu tine la volan, că îți comunică clar prin „covrig“ și scaun ce face și unde se duce, că nu te surprinde. Nu știu cum sunt alte versiuni, dar noul Z4 M40i cu 340 CP sub capotă este o adevărată mașinărie de generat plăcere de a conduce.

În modul „Sport“, evacuările pocnesc cu adrenalină pură, accelerația răspunde prompt la orice apăsare, direcția zici că e în prelungirea mâinilor, iar frânele... Frânele sunt absolut senzaționale! Concret, n-am mai condus demult o mașină care cu cât este mai abuzată, cu atât să frâneze mai bine.

De obicei, e viceversa, apare „fading“-ul, adică frânele se încing prea tare și nu mai țin. Dar, nu, la Z4 M40i, după zece tururi la limită pe circuitul ATA – Academia Titi Aur, cu frânări în catastrofă și viraje de-a latul cu toate roțile, pedala de frână se simțea de parcă m-aș fi plimbat pe bulevard. Jos pălăria pentru băieții de la M Performance!

Jucăria polivalentă

Când te urci în Seria 3, fie el și noul model, și 330i, după te-ai dat pe circuit cu Z4 M40i, zici că te afli într-o limuzină. Spațiu, mai mult confort, scaunul sport nu te mai strânge chiar așa în brațe... Dacă roadster-ul este o jucărie egoistă, pentru tine și cel mult un pasager, 330i poate fi considerat o jucărie polivalentă, o mașină cu care te poți da pe circuit cu întreaga familie sau prietenii.

Benzinarul de 2.0 litri TwinPower Turbo și 258 CP împinge surprinzător de bine, iar „cheia“ este propulsia. 330i este printre puținele sedan-uri premium de clasă medie care poate fi comandat cu tracțiune spate.

Iar a 7-a generație Seria 3, pe lângă faptul că arată foarte bine, design-ul caroseriei sale fiind apreciat de mulți drept cel mai reușit de la E46 (Seria 3, 1998 – 2005) încoace, și dispune de faruri LED standard, este cu până la 55 de kilograme mai ușoară decât modelul precedent, are centrul de greutate mai coborât și o distribuție ideală a maselor (50:50), ceea ce se simte din plin pe virajele abordate în forță sau la efectuarea unui slalom contra-cronometru printre jaloane.

De asemenea, la volan se simte clar răspunsul suspensiei adaptive opționale M Sport (apropo, noul Seria 3 vine și standard cu suspensie controlată electronic, doar că la alt nivel). Controlul variabil continuu permite sistemului să ajusteze fermitatea amortizorului în mod progresiv, în funcţie de schimbarea cursei arcului. La mişcări reduse, amortizarea uşoară asigură confortul.

Iar pe măsură ce cursa creştere, amortizoarele se rigidizează şi asigură un răspuns sportiv al suspensiei. Singurul lucru cu care trebuie să te obișnuiești puțin este direcția sport variabilă, disponibilă opțional. Răspunde prompt și precis, dar viariază gradul bracare în funcție de viteză și, dacă frânezi brusc cu evitare, iar accelerezi, iar iei de volan, iar frânezi, te cam păcălește.

Păpădie arsă

Dacă după câteva ore pe circuit ne-am convins că celor două bavareze le place să fie abuzate, nu același lucru se poate spune despre pneuri. Să nu înțelegeți greșit. Și gumelor le place, dar se ard, se tocesc. În regim de circuit, un set de anvelope de înaltă performanță am văzut că ține la ATA cam 250-300 de tururi (aprox. 300 – 350 kilometri), inclusiv câteva drift-uri și burnout-uri.

 

Iar piloții Academiei erau chiar încântați de rezistența Continental-urilor ContiSportContact 5P cu care erau încălțate mașinile. Eu nu pot să fac comparații, neavând alte referințe în aceleași condiții. Îi cred pe cuvând. Pot spune însă că, în cele câteva tururi rapide pe circuit, anvelopele s-au comportat exemplar. Chiar dacă se încinseseră și mai săreau bucățele topite din ele, îți dădeau încredere pe frânare și viraje să forțezi și mai mult.

Și, cum toată viața omul învață, de la partenerii evenimentului, Continental, am aflat că, pentru a reduce dependența de importurile de cauciuc natural din Indonezia și alte zone calde, mai nou se extrage latex din rădăcina de păpădie. Deci, am fost „Eco“, am ars păpădie pe circuit.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.