Cum s-au descurcat automobilele în „era” Covid

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.01.2021 - 23:17

Pandemia și impactul său asupra mobilității au fost devastatoare pentru industria auto în 2020, iar luminița de la capătul tunelului încă nu 
se vede clar, având în vedere 
recrudescența cazurilor de 
COVID-19 din ultima perioadă 
ce a dus la impunerea de noi 
lockdown-uri.

SHARE

În Europa, de pildă, COVID-19 a lovit piața auto mai grav decât orice altă criză economică din ultimii 20 de ani. 

O singură lună pe plus, septembrie, cu un umil +3,1%, atât a înregistrat piața auto europeană în 2020. Anul a început prost, cu -7,5% în ianuarie și -7,4% în februarie, pe fondul introducerii noilor norme de poluare.

Apoi, a urmat pandemia. În martie, piața europeană a căzut cu 55,1%. Iar recordul negativ a fost atins în aprilie, -76,3%, când vânzările de mașini noi în Marea Britanie au atins un minim istoric: -89%.

Din iunie, ușor, ușor, apetitul europenilor a început să-și revină, dar valul doi al pandemiei le-a tăiat elanul. După „recordul“ din septembrie, piața iar a luat-o pe o pantă descendentă. 

Prin urmare, în 2020, vânzările de mașini noi în Europa n-au atins pragul de 10 milioane de unități, ceea ce, grosso modo, se traduce printr-o scădere cu 3 milioane de unități față de 2019.

Cea mai afectată piață auto mare din Europa în 2020 a fost cea din Spania: -32,2%. Iar în Franța au fost înregistrate cele mai slabe cifre din 1975 până în prezent: 1.650.118 mașini noi înmatriculate (-25,5%, față de 2019). 

Ce mașini au preferat europenii în 2020

Volkswagen Golf, Renault Clio și Toyota Yaris au fost vedetele Europei anul trecut. „Top 5“ este completat de Opel Corsa și Peugeot 208. Iar, în premieră, Dacia Sandero a intrat în „Top 10“, pe locul 7, după Peugeot 2008 și Renault Captur. 

Mai mult, conform datelor Jato Dynamics, Sandero s-a aflat în „Top 10“ în șapte țări europene și pe locul 1 în două, România și, surprinzător, în Spania, unde Seat a pierdut poziția de lider după 12 ani. 

O vedetă a anului 2020 a fost și Skoda Octavia, modelul constructorului ceh aflându-se pe primul loc în topul preferințelor în patru țări (Austria, Cehia, Polonia și Elveția) și în „Top 5“ în nu mai puțin de 13 state. 

După șase ani consecutivi de creștere, piața auto din România s-a întors la nivelul din 2009

Pandemia a lovit puternic piața auto la nivel global. Și, evident, cea din România nu putea face excepție.

După șase ani consecutivi de creștere, din 2014 până în 2019, „anul COVID“, 2020, s-a încheiat cu o scădere de 21,79%, până la 126.351 de unități, față de 2019 (161.562 unități). Surprinzător însă, piața auto din România a rezistat mai bine decât media europeană, de circa -25% (valoare înregistrată după primele 11 luni, conform ACEA – Asociația Constructorilor Europeni de Automobile). 

În același timp, numărul mașinilor noi înmatriculate anul trecut în România este mai mic decât cel înregistrat în 2009, în plină criză economică (130.195 unități), cifră la care s-a ajuns abia după cinci ani de creștere, în 2018 (130.319 unități), ceea ce ar putea sta la baza unor previzini sumbre pe termen scurt, dacă economia nu reușește să-și revină rapid, în urma campaniilor locale și globale de vaccinare anti-COVID. 

25,9%   

din automobilele înmatriculate
în România în 2020 au fost noi.
Raportul de mașini noi/SH
pe piețele mature este de o
mașină nouă la trei second hand


Deocamdată, după ce luna decembrie 2020 s-a încheiat cu o creștere cu 15,98% a înmatriculărilor de automobile noi, atingând un volum de 15.974 unități, dealerii autohtoni privesc cu optimism noul an și, bineînțeles, așteaptă forma și startul programului RABLA 2021.

În segmentul mașinilor de lux pare să fie chiar mai bine, potrivit informațiilor Newsweek România, unii dealeri reușind deja să-și „facă planul“ pe primele șase luni. 

În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima dată în Romania, volumul acestora a atins în decembrie 2020 cifra de 34.174 unitati, -5.03 % față de decembrie 2019. Per total 2020, numarul autoturismelor second înregistrate este de 405.045 unități, ceea ce reprezintă o săadere cu 8,9% comparativ cu perioada similară din 2019.

Piața de vehicule comerciale noi din România a scăzut mai abrupt decât cea a automobilelor anul trecut, cu 26,9%. Singurul sector de mobilitate care a încheiat anul 2020 pe plus a fost cel al
motociclurilor (motociclete, mopede, ATV-uri), cu +48,6%. 

Evoluția pieței din România în funcție de segment și tipul de combustibil

Analizând segmentarea pe clase, SUV-ul este în continuare la putere în România, cu o pondere în total piață de aproape 40%, chiar dacă înmatriculările au scăzut cu peste 18%. Automobilele de clasă A au scăzut cu peste 24%, cele de clasă B cu 21%, cele de clasă C cu aproape 34%, cele de clasă D cu 21%, cele de clasă E cu aproape 40%, iar cele de clasă F cu 43%. Românii au înmatriculat în pandemie cu aproape 22% mai puține mașini sport, iar cel mai „stabil“ segment a fost în 2020 cel al MPV-urilor, cu o scădere de doar 7%. 

În funcție de tipul de combustibil, 66,5% din mașinile noi înregistrate în 2020 au fost pe benzină, 26,7% pe motorină și 6,7% electrificate (electrice și hybrid).

Înmatriculările de mașini plug-in hybrid au înregistrat o creștere spectaculoasă (+129%), în timp ce piața de mașini 100% electrice a urcat cu aproape 60%, depășind 2.100 de unități. 

Top 5 mărci de mașini noi preferate de români în 2020

1. Dacia – 39.939 unități (-20,6%)

2. Skoda – 10.288 unități (-16,8%)

3. Renault – 10.273 unități (-24,3%)

4. Volkswagen – 9.595 unități (-9,3%)

5. Ford – 7.207 unități (-42%)

(*) Conform datelor Direcției Regim Permise și Înmatriculare a Vehiculelor – DRPCIV

Top 5 mărci SH preferate de români în 2020

1. Volkswagen – 94.950 unități (-14,6%)

2. BMW – 38.558 unități (-13,9%)

3. Audi – 38.193 unități (-9,9%)

4. Ford – 28.613 unități (-20,8%)

5. Opel – 27.626 unități (-28,2%)

(*) Conform datelor Direcției Regim Permise și Înmatriculare a Vehiculelor – DRPCIV

Top 10 modele de mașini noi preferate de români în 2020

1. Dacia Logan

2. Dacia Sandero

3. Dacia Duster

4. Renault Clio

5. Skoda Octavia

6. Renault Megane

7. Vokswagen Golf

8. Renault Captur

9. Nissan Qashqai

10. Hyundai Kona

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.