După 50 de ani, primele generații Ascona și Manta au devenit adevărate modele de colecție. Ca limuzină cu 2 sau 4 uși, Ascona A era poziționat exact între Kadett și Rekord. Apoi, Ascona a fost și un deschizător de drumuri. Station wagon-ul Ascona Caravan a fost declinat și în versiune cu 2 uși și hayon, Ascona Voyage devenind primul station wagon de lifestyle compact.
Cu ajutorul sportivei înrudite Manta, Opel a pătruns în același timp pe piața în creștere a modelelor coupé sport, de familie. Șasiul, suspensia și sistemele de propulsie erau identice, ambele modele fiind echipate cu motoare cu patru cilindri ce dezvoltau puteri între 60 și 105 cai putere.
Ascona, străbunicul lui Insignia
Lansat la Salonul Auto de la Torino din 1970, Ascona A, bunicul Vectrei și străbunicul modelului Insignia de astăzi, a fost poziționat la acea vreme, în materie de echipamente, motoare și dimensiuni, între Kadett B și Rekord C, preluând rolul jucat anterior de versiunea luxoasă ”Olympia” a Kadett-ului.
Ascona a fost oferit inițial sub formă de limuzină, cu 2 sau 4 uși, în versiunea de bază, și niveluri de echipare de lux. Suspensia față independentă includea arcuri elicoidale și amortizoare telescopice, iar puntea spate rigidă conținea două brațe longitudinale și o tijă Panhard. Puterea era furnizată de un motor cu patru cilindri de 1.6 litri și 68 cai putere, iar versiunea ”S”, cu înaltă compresie, oferea 80 de cai.
La fel ca motoarele cu patru cilindri mai mari ale modelului Rekord, sistemul de propulsie al modelului Ascona era echipat cu un arbore cu came „CIH” (Cam-in-Head). În martie 1972, Opel a introdus o versiune de bază cu preț moderat, echipată cu un motor 1.2 OVH de 60 de cai.
Un model inedit și admirat din cadrul gamei Ascona a fost Voyage. În loc de un station wagon clasic, varianta cu două uși a modelului Caravan era un autovehicul de agrement cu spațiu pentru barcă și bicicletă, un autovehicul pentru familii tinere și un precursor al modelelor station wagon populare, cu aer sportiv, din momentul de față.
Inițial, Opel Ascona Voyage a fost oferit doar în versiunea L. În primăvara anului 1971, gama a fost extinsă cu Ascona 1.9S și Ascona SR. Modelul SR era propulsat de un motor de 1.6 litri / 80 CP sau cu o unitate de 1.9 litri / 90 CP. Opțiunea unei transmisii automate cu trei trepte de viteză a fost oferită pentru prima dată pentru motoare mai puternice.
Versiunea SR a modelului Ascona a avut ingredientele unui câștigător în motorsport. Walter Röhrl și Jochen Berger au concurat în Campionatul European de Raliuri din 1974 și au câștigat șase din cele opt runde, cu un scor maxim încă neegalat de 120 de puncte. În 1975, cu puțin timp înainte ca modelul Ascona A să fie înlocuit cu generația B, Röhrl și Berger au obținut victoria în Raliul Acropole, prima victorie înregistrată de Opel în Campionatul Mondial de Raliuri.
Manta, ”pisica de mare”
Pentru Opel, Manta a reprezentat un pas într-un teritoriu nou. Coupé-ul sportiv și elegant cu 4 locuri și-a făcut debutul în septembrie 1970, emblema ”manta ray” (pisică de mare) fiind inspirată de fotografiile făcute de exploratorul marin Jacques Cousteau, și a apărut la un moment oportun.
Coupé-urile atrăgătoare cu patru locuri erau extrem de populare. Individualitatea era foarte căutată, iar forma și liniile modelului Manta erau exact ceea ce căutau clienții. În primul de comercializare, din reprezentanţele Opel au plecat 56.200 de modele Manta. Iar în total au fost produse 498.553 de unități.
Platforma, suspensia și motoarele erau partajate cu modelul Ascona A. Un nou membru al familiei de sisteme de propulsie a fost unitatea de 1.6 litri 68 CP și chiar de 80 CP în versiunea ”S”. Cel mai puternic motor de pe Manta A a fost un 1.9 S cu patru cilindri și 90 CP, utilizat și pe Opel Rekord.
Gama Manta a început cu versiunea 1.2 de 60 CP în 1972, urmat în luna noiembrie a aceluiași an de modelul Manta Berlinetta, cu dotări de lux. Dotările standard includeau volanul sport, luneta încălzită, faruri cu halogen, ștergătoare de parbriz cu acționare electrică și capitonajul plafonului din vinil.
Cei cinci ani de producție au fost îmbogățiți cu numeroase variante speciale ale modelului - „Holiday”, „Plus”, „Swinger” și „Summer Bazar”, specificații de lux combinate, cu prețuri moderate.
Prima versiune de top Manta GT/E, propulsată de un motor cu injecție monopunct Bosch L Jetronic de 1.9 litri și 105 CP, a fost lansată în 1974.