ANALIZĂ Piața auto din România, între agonie și extaz: -34% per total, „boom” pentru electrificate

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 20.08.2020 - 11:57

Înmatriculările de autoturisme noi își continuă agonia în România, pe fondul crizei COVID-19, scăzând cu 34% în primele 7 luni din 2020. Dar, a apărut și o urmă de speranță. În iulie au fost înregistrate aproape de două ori mai multe mașini decât în mai.

SHARE

Piața de autoturime din România a rezistat eroic în primele luni de pandemie, scăzând procentual mult mai puțin decât alte piețe europene. Dacă la 6 luni, de exemplu, Spania a scăzut cu 50,9%, Italia cu 46,1% și Franța cu 38,6%, România s-a ținut la -30,7%. Dar ”puterea” i s-a cam terminat. La 7 luni, media europeană a fost de -35%, comparativ cu aceeași perioadă din 2019, iar în iulie mai multe țări au anunțat rezultate pozitive, creșterea medie la nivelul UE fiind de 2,2%, conform datelor LMC Automotive.

Starea de urgență pentru limitarea extinderii pandemiei de COVID-19 a fost impusă în România la jumătatea lunii martie. Iar rezultatele negative au fost vizibile imediat: - 32,19% în martie, - 50,28% în aprilie, - 45,01% în mai și – 27,8% în iunie.

Pentru iulie, Asociația Producătorilor de Importatorilor de Automobile din România (APIA) a raportat o scădere cu 44,2% a înmatriculărilor de autoturisme noi față de aceeași lună din 2019, cu un total de 12.816 unități. Astfel, după primele 7 luni din 2020, piața auto din România s-a contractat cu 34% (61.796 autoturisme noi înregistrate în 2020, față de 93.685 în 2019).


Rezultatele din iulie pot fi citite, însă, și în cheie optimistă. Față de mai, înmatriculările de autoturisme noi aproape s-au dublat (7.067 unități în mai, 10.060 unități în iunie și 12.816 unități în iulie). Deci, se poate spune și că iulie a fost cea de-a doua lună consecutivă de creștere în pandemie. Totul depinde de referențial.

”Boom”, pe piața autoturismelor electrificate

Deși după primele 7 luni din 2020, piața auto din România este în cădere liberă, segmentul autoturismelor electrificate se află pe un puternic trend ascendent. Românii au înmatriculat cu 38,6% mai multe mașini 100% electrice (938 unități) și cu 115,1% mai multe hibride plug-in (357 unități), față de aceeași perioadă din 2019. Și hibridele clasice, fără încărcare la priză, au mers binișor, fiind înregistrate 2.477 unități (-11,5%, față de primele 7 luni din 2019).

În ceea ce privește topul pe mărci la 7 luni al automobilelor electrice (100%, plus cele hibride plug-in), care sunt stimulate consistent prin Programul Rabla Plus, cele mai mari volume au fost înregistrate de Renault (285 unități), Skoda (213 unități) și BMW (132 unități).

Top 10 mărci preferate de români (primele 7 luni din 2020)

La finalul primelor 7 luni din 2020, ”Top 10 mărci preferate de români” este condus de Dacia, cu 18.950 unități (-33,8% față de 2019, cotă de piață 30,7%), urmată de Skoda, cu 5.000 unităţi (-34,6%, cotă de piață 8,1%), Volkswagen, cu 4.880 unități (-24,5%, cotă de piață 7,9%), Renault, cu 4.678 unități (-44,3%, cotă de piață 7,6%) și Hyundai, cu 4.064 unități (-8,9%, cotă de piață 6,6%).

Top 10 modele preferate de români (primele 7 luni din 2020)

Dacia Logan este cel mai bine vândut model după primele 7 luni din 2020 (-46,6% comparativ cu anul trecut). Urmează SUV-ul Dacia Duster - 4.731 unități (-25,9%), Dacia Sandero - 4.576 unități (-7,6%), Renault Clio - 2.074 unități (-44,6%) și Skoda Octavia, 1.795 unități (-39,0%).

SUV-ul în continuare la putere

Segmentul SUV este, în continuare, pe prima poziție, cu o pondere în total piață de 38,7%, acesta înregistrând și o scădere sub media pieței (-25,4%, față de -34,0%). Segmentul C, cu 33,5% din total piață este pe locul secund, iar pe locul al treilea, în ușoară creștere în ultimele luni, segmentul B, care reprezintă 20,6% din total piață.

Citește și:

SPECIAL Ce autoturisme din clasele superioare, premium și de lux, au preferat românii în pandemie

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te