Aprilie 2020 a fost prima lună plină de COVID-19 în România, Starea de Urgență fiind instituită la jumătatea lunii martie. Iar înmatriculările de autoturisme noi s-au prăbușit, conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) cu 50,28%. Procentul, este adevărat, e mare, dar, dacă îl comparăm cu cifrele raportate de alte state europene, precum Italia (-97,55%), Franța (-88,8%) sau Germania (-61%), pare că stăm bine. De faptul că în aprilie, în India, piața auto a scăzut cu 100%, nefiind vândută nicio mașină, nici nu vorbim.
De ce doar pare că stăm bine? În primul rând, în Italia, Franța sau Germania pandemia a început mai devreme, așa că trebuie așteptate și rezultatele pe mai din România pentru a trage o concluzie. În al doilea rând, vorbim despre înmatriculări, nu despre vânzări, iar unele automobile înregistrate în aprilie au fost, probabil, comandate și achitate cu câteva luni mai devreme.
Iar în al treilea rând, care este și cel mai important în ceea ce privește impactul COVID-19 asupra pieței auto autohtone, în aprilie 2020 înmatriculările de mașini noi în România au coborât sub nivelul din aprilie 2013, unde 2013 este cel mai slab an înregistrat de piața auto din țara noastră după criza economico-financiară izbucnită în 2008.
Concret, 2007 a fost anul de ”boom” al pieței auto din România, cu 315.621 de mașini noi. În 2008, piața a scăzut la 270.995 de unități și din 2009 până în 2013 a picat abrupt, până la 57.710 autoturisme, conform bazei de date carsalesbase.com.
În aprilie 2013, au fost înmatriculate 4.932 de autoturisme noi, conform DRPCIV. Iar în aprilie 2020, 4.321 de unități, ceea ce arată clar efectul devastator al pandemiei de COVID-19.
Pe primele patru luni din 2020, numărul autoturismelor noi înmatriculate a ajuns la 32.300 de unități, în scădere cu 27.46% față de perioada similară din 2019. Dar, dacă rezultatele pe mai vor fi și mai slabe, așa cum se anticipează, iar economia nu va reuși să-și repornească la maximum motoarele în cel mai scurt timp după lockdown-ul COVID-19, la sfârșitul lui 2020, cu tot cu programul Rabla, piața s-ar putea să sară cu greu de 100.000 de unități, față de 161.562 de unități în 2019.
Ce mașini au înmatriculat românii în prima lună plină de pandemie
Cu 1.397 de unități (-37,61%, față de aceeași lună a anului trecut), marca Dacia conduce detașat top-ul înmatriculărilor din aprilie 2020. Pe locul doi, cu 338 de unități (-51,51%), se află Volkswagen. Iar pe trei, Skoda, cu 325 de unități.
Top 5 este completat de Renault (318 unități, -56,62%), Ford (271 unități, -51,61%) și de Peugeot care, cu 231 unități înregistrate, este singura marcă pe plus în aprilie (+15,5%, față de aprilie 2019).
Foarte interesant, dacă mărcile de volum s-au plecat adânc în fața pandemiei, segmentul premium s-a ținut destul de bine. Sau, mai corect spus, câteva mărci au sfidat COVID-ul. Dacă înmatriculările Audi și Mercedes, de exemplu, au scăzut cu 65,22% și, respectiv, 64,62%, față de aprilie 2019, BMW se poate ”lăuda” cu -14,61%, iar Porsche cu -12,00%.