Mașinile electrice, încărcate maxim 40% dacă vor să urce pe feribot în Grecia. Care e limita la GPL?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 16.05.2024 - 15:14
Ai mașină electrică, hybrid sau pe GPL și vrei în vacanță pe o insulă din Grecia? Vezi noile reguli - Foto: Facebook/Forum Thassos - Imagine cu rol ilustrativ
Ai mașină electrică, hybrid sau pe GPL și vrei în vacanță pe o insulă din Grecia? Vezi noile reguli - Foto: Facebook/Forum Thassos - Imagine cu rol ilustrativ
Ai mașină electrică, hybrid sau pe GPL și vrei în vacanță pe o insulă din Grecia? Vezi noile reguli - Foto: Facebook/Forum Thassos - Imagine cu rol ilustrativ
Ai mașină electrică, hybrid sau pe GPL și vrei în vacanță pe o insulă din Grecia? Vezi noile reguli - Foto: Facebook/Forum Thassos - Imagine cu rol ilustrativ

Ai mașină electrică, plug-in hybrid sau pe GPL și vrei în vacanță în Thassos, Corfu sau pe altă insulă din Grecia? Autoritățile elene au impus noi reguli drastice pentru transportul acestor tipuri de automobile cu feribotul, din cauza riscului mai mare de incendiu.

SHARE

În Grecia, este în vigoare o nouă lege, elaborată de Ministerul Afacerilor Maritime și Garda de Coastă, privind transportul autovehiculelor cu combustibili alternativi pe nave, care ar putea da mari bătai de cap șoferilor cu mașini electrice, plug-in hybrid sau pe GPL care vor să ajungă pe insulele grecești cu feribotul. 

Citește și: Unde să alimentezi când mergi în vacanță în Grecia? Cât e motorina la bulgari și la greci?

Ai mașină electrică, hybrid sau pe GPL și vrei în vacanță pe o insulă din Grecia? Vezi noile reguli

Legislația elenă pentru transportul maritim al autovehiculelor cu baterii de înaltă tensiune sau pe GPL se bazează pe un studiu realizat de Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă (EMSA) și pe experiențele internaționale anterioare și, concret, prevede următoarele măsuri:

- La autovehiculele 100% electrice sau hibride reîncărcabile, trebuie verificată temperatura bateriei, iar nivelul de încărcare trebuie să fie de maximum 40% din capacitatea totală a acesteia.

- La autovehiculele ce folosesc alți combustibili alternativi, cum ar fi GPL sau gazul natural comprimat (GNC), rezervoarele nu trebuie să fie umplute la mai mult de 50% din capacitatea lor totală.

Legislația subliniază faptul că pasagerii sau șoferii au obligația de a informa imediat echipajul navei în cazul în care apar alarme la vehiculele lor.

Responsabilitatea de a se asigura că nu există defecțiuni sau deteriorări ale sistemului de alimentare cu energie electrică, ale rezervoarelor sau ale bateriilor vehiculului revine exclusiv proprietarilor vehiculelor respective.

De asemenea, potrivit legii, nu este permisă încărcarea la bord a autovehiculelor electrice și hibride reîncărcabile și șoferii trebuie să se asigure că vehiculele electrice și hibride reîncărcabile nu sunt conectate la nicio sursă de energie electrică la bordul navelor.

Principala preocupare a Ministerului Afacerilor Maritime și Politicii Insulare din Grecia, precum și a Gărzii de Coastă elene, este siguranța oamenilor pe mare. Orientările prevăzute pentru transportul în siguranță al vehiculelor cu combustibili alternativi pe nave servesc acestui scop, fără a împiedica libera circulație a „mașinilor ecologice” pe insulele grecești, notează nikana.gr.

Citește și: Noile reguli pe care românii trebuie să le respecte când vizitează Grecia. Ce se întâmplă cu plajele

Motivul pentru care mașinile electrice ar putea reprezenta o problemă pe nave este potențialul pericol de incendiu care poate apărea din cauza bateriilor litiu-ion.

Aceste baterii pot fi deosebit de periculoase în caz de deteriorare sau de manipulare necorespunzătoare, din cauza riscului de fugă de căldură, un proces cunoscut sub numele de „thermal runaway”. 

Acest proces poate duce la o creștere rapidă a temperaturii bateriei, ceea ce ar putea provoca un incendiu sau chiar o explozie.

Deși astfel de explozii sunt foarte rare, din cauza riscului existent, transportul vehiculelor electrice pe feriboturi și nave trebuie să fie reglementat.

Feriboturile nu dispun de sisteme de stingere a incediilor speciale pentru baterii

Reglementarea include limitarea încărcăturii bateriei, așa cum s-a menționat mai sus, dar și protocoale speciale de manipulare și depozitare la bord pentru a evita deteriorarea bateriei.

În cazul incendiilor de pe nave și feriboturi, acestea sunt stinse de obicei cu dioxid de carbon (CO2). Cu toate acestea, această metodă de stingere nu este eficientă în cazul incendiilor care implică vehicule electrice, în special bateriile litiu-ion ale acestora.

Potrivit companiilor de asigurări germane, navele ar trebui să fie echipate cu sisteme de stingere a incendiilor diferite și mai eficiente pentru a face față în mod adecvat incendiilor care implică vehicule electrice.

Toate aceste măsuri au ca scop reducerea riscului de incidente grave care ar putea pune în pericol siguranța pasagerilor, a echipajului și a navelor.

Nu se știe cine va pune în aplicare legea

Legea privind transportul autovehiculelor cu combustibili alternativi pe nave din Grecia este în vigoare, dar nu prea se știe cine o va aplica. 

Companiile de feribot din Thassos, de exemplu, au confirmat, de exemplu, că legea se aplică feriboturilor către Thassos.

Dar au precizat, pentru nikana.gr, că, în prezent, nu există verificări pe feriboturile către Thassos, și că nu sunt sigure cine va fi responsabil de verificarea temperaturii și încărcării bateriilor mașinilor electrice.

Paza de Coastă elenă a informat că verificările vor fi efectuate de angajații lor. De când, nu se știe încă. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te