În testele dinaintea sezonului, de la Barcelona, monoposturile celor zece echipe au arătat că resuscitarea efectului de sol, introdus în F1 de Brabham în 1978 și interzis în 1982, are toate șansele să readucă spectacolul pe pistă.
F1 nu se întoarce în 2022 în era Brabham și a „Fan car“-ului Brabham BT46B din 1978, dezvoltat de Gordon Murray, primul și singurul monopost dotat cu un „ventilator“ aerodinamic menit să răcească motorul și, mai ales, să crească apăsarea aerodinamică pe puntea spate.
Sau, cel puțin, nu deocamdată. Dar, cum epoca în care cursele îi țineau pe fani în picioare sau lipiți de micile ecrane până în ultimul moment a cam apus demult, în ciuda evoluției tehnologice și a repetatelor schimbări de regulament, FIA și echipele au ajuns la concluzia că aerodinamica este „cheia“ ce poate redeschide ușa spectacolului în „Marele Circ“.
Noul design al monoposturilor, dezvoltat de FIA alături de echipele de F1, anunță o adevărată „revoluție“ în materie de dueluri roată la roată și depășiri la aspirație.
Iar efectul de sol (groud effect), interzis acum 40 de ani, revine în prim plan.
Rezultatele obținute în antrenamentele dinaintea sezonului par promițătoare. Duelurile roată la roată și depășirile la aspirație ar putea reaprinde vaporii de adrenalină amestecați cu benzină în F1 2022.
Iar unul dintre principalii „vinovați“ este boss-ul F1, Ross Brown, unul dintre foștii responsabili din umbră pentru succesele în pistă ale septuplului campion mondial Michael Schumacher și ale echipelor Ferrari, Mercedes și Brawn GP.
Design complet diferit pentru monoposturile F1 2022
Efectul de sol (groud effect) interzis în F1 în 1982 revine în prim plan. Monoposturile 2022 nu dispun de „ventilatoare“ care să le „lipească“ de asfalt, dar nu mai au podeaua plată.
Constructorii au avut voie să „sculpteze“ tuneluri aerodinamice, care să genereze efect de sol și, prin urmare, forțe de apăsare suplimentare, mai ales când mașina rulează foarte aproape în spatele alteia.
De asemenea, designul monoposturilor F1 2022 este mai „curat“, o serie de elemente aerodinamice restrictive fiind eliminate sau regândite.
Concret, mașinile din 2021, de exemplu, pierdeau 35% din forța de apăsare când rulau la o distanță de trei mașini în spatele alteia, adică la circa 20 de metri (distanță măsurată de la „nasul“ monopostului aflat în față, la „nasul“ monopostului aflat în spate), iar la apropierea la o distanță de o mașină pierderea ajungea la 47%.
Designul monoposturilor F1 2022 reduce pierderea de apăsare aerodinamică la 4%, la 20 de metri, și ajunge doar la 18%, la distanță de o mașină în spate, favorizând, astfel, duelurile și depășirile „la aspirație“.
Aripa față și „nasul“ sunt complet diferite și sunt proiectate să confere o apăsare aerodinamică consistentă, pentru un control al direcției cât mai bun.
Monoposturile F1 2022 sunt mai rapide pe viraje, grație apăsării aerodinamice superioare.
Deflectoarele laterale din spatele roților față din 2021 au fost eliminate, ceea ce elimină așa numitul „Y250
vortex“, vârtejul de aer generat de flapsurile aripii față când monopostul aleargă la mică distanță în spatele altuia.
Aripa spate 2022 n-are nici ea aproape nicio legătură cu cea de anul trecut. Doar deflectorul mobil al sistemului DRS (Drag Reduction System) a rămas la locul lui, dar, bineînțeles, are altă formă.
Mașinile de anul acesta sunt mai sigure, dar mai grele.
Aripa are „colțuri“ rotunjite, nu drepte, și nu mai este așa bogată în artificii aerodinamice. Important, designul său modelează fluxul de aer aruncat de monopost astfel încât acesta să „curgă“ în sus și peste mașina aflată în spate.
Jante de 18 inch, cu capace aerodinamice
De peste 30 de ani, monoposturile de F1 au folosit jante de 13 inch, un diametru egal cu cel al Daciei 1300, de exemplu, și pneuri cu talon înalt.
Nu și din 2022 înainte, însă. Monoposturile F1 2022 rulează pe jante de 18 inch, încălțate cu anvelope cu talon mic.
În afara faptului că jantele de 18 inch cu pneuri „joase“ arată mai bine, contemporan, ele conferă mașinii un plus de manevrabilitate și evită supraîncălzirea gumelor pe virajele abordate la viteze mari, ca și la automobilele de stradă, de altfel.
Constructorii au avut voie să „sculpteze“ tuneluri aerodinamice, care să genereze efect de sol și, prin urmare, forțe de apăsare suplimentare.
Doar pe pistă nu sunt gropi care să fie mai bine absorbite de cauciucurile cu talon înalt.
Cum am văzut că aerodinamica e cheia, iar jantele monoposturilor sunt mult mai mari, din acest an, acestea dispun de capace aerodinamice.
Capace au mai fost folosite în F1 până în 2009, pe roțile de 13 inch, dar acum acestea au mai multe roluri: mențin curată „curgerea“ aerului, limitând turbulențele aruncate mașinilor din spate, reduc forța de apăsare a mașinii și, nu în ultimul rând, îi împiedică pe specialiștii echipelor să facă șmecherii aerodinamice în jurul roților, pentru a redirecționa vreun flux de aer aerodinamic cu ajutorul acestora.
Rusul Nikita Mazepin a fost dat afară de americanii de la Haas. Tatăl său, fostul sponsor principal al echipei, e un oligarh apropiat de Putin. Locul lui Mazepin a fost luat de Kevin Magnussen.
În premieră, în 2022, monoposturile sunt dotate cu un fel de aripioare care ies din spatele roților față. Rolul acestora este de a stabiliza puntea față și a menține cât mai curată „curgerea“ aerului.
Monoposturi mai sigure, dar mai grele
În ciuda noii aerdinamici, în teste, monoposturile F1 2022 au arătat că nu sunt cu mult mai rapide decât cele de anul trecut.
Explicația este destul de simplă. Mașinile sunt mai sigure decât predecesoarele lor, putând absorbi cu 48% mai multă energie la impact frontal și cu 15% mai multă energie la impact din spate. Dar sunt mai grele.
Evoluția monoposturilor de F1 în 32 de ani.
Greutatea minimă obligatorie a crescut de la 752 kg la 790 kg, în contextul în care motoarele din 2022 sunt 99% identice cu cele din 2021.
Singura diferență este că anul acesta unitățile turbo-hybrid de 1.6 litri va trebui să funcționeze cu o benzină mai „eco“. Dacă anul trecut s-a alergat cu benzină care conținea 5,75% biocombustibil obținut sustenabil, în 2022 procentul urcă la 10%.
Hamilton vs. Verstappen
După ce anul trecut Max Verstappen i-a suflat cel de-al optulea titlu mondial în F1 lui Lewis Hamilton chiar în ultima cursă, rivalitatea dintre cei doi va fi la cote maxime în sezonul F1 2022.
Iar cum noile monoposturi promit mai mult spectacol, va fi și mai interesant. Deja în cea de-a treia zi de teste de la Barcelona, timpii celor doi au fost foarte apropiați, iar locotenenții George Russell și Sergio Perez au fost și ei în aceeași secundă, la fel ca și Sebastian Vettel și Charles Leclerc.
Motoarele din 2022 sunt 99% identice cu cele din 2021.
Ceea ce arată că monoposturile Mercedes, Red Bull Racing, Aston Martin și Ferrari au performanțe similare anul acesta.
Fostul coechipier al lui Hamilton la Mercedes, Valtteri Bottas nu pare să aibă pretenții.
În testele de la Barcelona a fost și cu peste 11 secunde mai lent decât Lewis, la volanul monopostului Alfa Romeo. Dar piloții Williams și McLaren s-au ținut la circa o secundă distanță.