După 4 zile de curse, Dakar 2025 părăsește zona Bisha. Marți, 7 ianuarie, piloții vor încerca să ajungă la Al-Henakiyah în cea de-a treia etapă și a 2-a cea mai lungă de pe traseu după Chrono 48h, de duminică și luni. Ei vor trebui să parcurgă 847 km, dintre care 495 km de probe speciale.
Raliul Dakar: Al-Attiyah, primul podium pentru Dacia, cu direcția stricată
A doua zi a etapei Chrono 48h a fost marcată de abandonul câștigătorului din 2024, Carlos Sainz, și de probleme mecanice pentru al doilea clasat, Guillaume de Mevius. Sébastien Loeb, care i-a însoțit pe podium anul trecut, și-a revenit după problemele cu ventilatoarele mașinii Dacia de cu o zi înainte și a recuperat spectaculos.
„Este doar a treia zi, dar simt că am făcut deja zece, este atât de greu”, a declarat pilotul Yazeed Al-Rajhi, coborând din Toyota Hilux.
Citește și: VIDEO ARO 240 de Dakar, nostalgie comunistă. Era „globalist”: motor V8 american, cutie automată
Cu 1.500 de kilometri deja la activ, concurenții au consumat deja aproape la fel de mult nisip și praf. Iar unii chiar au mușcat din nisip, precum deținătorul titlului, Carlos Sainz. Cvadruplul câștigător al Dakar-ului a pilotat mare parte din Chrono 48h fără parbriz și cu roll-bar-ul îndoit, după ce s-a răstunat pe o dună, și a pierdut 1h35'. Iar oficialii Dakar-ului l-au forțat să abandoneze, considerând că structura de rezistență a mașinii sale e mult prea afectată pentru a mai putea continua cursa.
În ceea ce-l privește pe Guillaume de Mevius, al doilea clasat în clasamentul general 2024, oprit de probleme mecanice, acesta se află pe locul 58 în clasamentul general, la 2h39' în spatele liderului sud-african Henk Lategan, care a fost scutit până acum de probleme la volanul Toyota Hilux.
Sébastien Loeb, care a rămas blocat duminică din cauza unei probleme la sistemul de răcire al Sandrider-ului său, ar fi putut, de asemenea, să renunțe la ambițiile sale pentru Bisha, la fel ca cei doi vecini ai săi de pe podiumul 2024. Dar ingeniozitatea lui Pablo Moreno, copilotul Cristinei Gutierrez, care a găsit defecțiunea electrică, l-a repus pe alsacian pe traseu și Loeb a recuperat spectaculos.
Citește și: Raliul Dakar: Dacia lui al-Attiyah pe locul 2, Loeb a avut probleme. „Mani” conduce clasa sa
Luni, pe parcursul celor 340 km rămași din Chrono 48h, Loeb a recuperat 20 de minute bune din cele 30 de minute pe care le pierduse cu o zi înainte pe primii 600 km ai specialei.
„Dacă cineva mi-ar fi spus ieri, când ajungeam la punctul de realimentare cu ideea de a mă retrage acolo unde erau oameni și nu singur în mijlocul dunelor, că voi fi al șaselea în clasamentul general, la 15 minute în spatele liderului... Am crezut că e mort. Am crezut că e mort”, a explicat Sébastien Loeb.
Și Loeb ar fi putut reduce diferența și mai mult, fără îndoială, dacă organizatorii nu i-ar fi lăsat pe wildcats să se apropie atât de mult unul de celălalt (în fiecare minut) la primele ore ale dimineții, după noaptea petrecută în deșert.
„Am fost prins în ambuteiaj cu 150 de kilometri înainte de final și de atunci am condus într-un ritm mai lent în praful celui din față (...) A fost riscant și plictisitor ca naiba”, a declarat Loeb.
După ce a examinat Sandrider-ul lui Loeb cu ventilatoarele sale „nebune”, directorul tehnic Dacia s-a declarat optimist că problema a fost rezolvată.
„A existat o defecțiune la releul care le controlează, ceea ce a făcut ca acestea să se oprească”, a explicat Philip Dunabin. „Soluția, dacă se va mai întâmpla, va fi îndepărtarea releului și conectarea directă a ventilatoarelor, așa cum a făcut Pablo”, a adăugat acesta.
Citește și: Dakar 2025, o ediție istorică pentru România. Dacia ia startul în premieră, „Mani”, a 15-a oară
Dar echipa Dacia Sandriders a avut și alte „preocupări”. O fisură în cremaliera de direcție a mașinii Cristinei Gutierrez, în urma unei aterizări dure pe o dună, a obligat-o pe spaniolă să se întoarcă în grabă la bivuac și să abandoneze. Va continua pentru a-și ajuta colegii de echipă, dar fără a puncta la general.
Probleme cu direcția a avut și Dacia lui Nasser Al-Attiyah. „Am parcurs ultimii 50 de kilometri fără servodirecție și a fost foarte complicat să fac mașina să vireze”, a explicat „Prințul deșertului”, care a câștigat de 5 ori Dakar-ul.
„Uneori a trebuit să o pun în marșarier pentru a manevra. Suntem norocoși să fim aici. Aceste două zile au fost grele, a fost vorba de supraviețuire înainte de toate și sunt fericit că am ajuns la final. Învățăm despre mașină și vom vedea cât de departe va ajunge. Am încredere în echipă să aibă grijă de ea în fiecare seară. Avem câteva probleme, dar nu trebuie să uităm că este o mașină nouă”, a explicat Nasser Al-Attiyah, după etapa Chrono 48h.
Un alt favorit, Nani Roma, s-a întors la bivuac cu Ford-ul Raptor remorcat de camion de asistență, ceea ce i-a adus o penalizare de 52 de ore.
Cu victoria de etapă a lituanianului Rokas și cu trei Toyota Hilux în „Top 4”, printre care și cel al foștilor motocicliști Price și Sunderland, Toyota domină pentru moment Dakar 2025.
„Mani”, pe locul 2, după o penalizare de 15 minute
Daniel Sanders nu a avut rivali în categoria moto în a doua etapă a Dakar 2025. Australianul și-a condus KTM-ul spre victoria de etapă după mai mult de 900 km în două zile în jurul Bisha și a construit o diferență considerabilă față de restul plutonului. În timp ce avea o marjă virtuală de 4 minute la general față de Ricky Brabec (Honda) atunci când a campat duminică seara, el a terminat etapa de luni cu o marjă de 12'36” față de un nou al doilea clasat, americanul Skyler Howes (Honda), care a parcurs o a doua jumătate solidă a etapei.
Riderul român de legendă Emanuel Gyenes, Mani, s-a impus în primele trei etape ale Dakar 2025 în clasa Original by Motul, fără asistență. În etapa Chrono 48h, a trecut linia de sosire în mod dramatic cu mai puțin de un minut în fața principalului său rival din clasă, francezul Benjamin Melot. Dar, Mani a primit o penalizare de 15 minute pentru că se pare că nu a fost înregistrată trecerea printr-un waypont. A terminat astfel pe 2 în clasă și a trecut pe locul 2 și în clasamentul general.