Program: frână pentru certificatul verde, testări gratuite în spitale și instituțiile statului

DE Flavia Drăgan | Actualizat: 24.11.2021 - 12:12
Inquam Photos / George Călin

Certificatul verde este amintit în programul de guvernare al PSD-PNL-UDMR doar în contextul promisiunii că va fi utilizat „nediscriminatoriu, cu acces universal la vaccinare și testare”. Reamintim că, în Senat, legea certificatului verde a picat cu voturile PSD.

SHARE

De asemenea, în următoarele două luni, personalul medical și angajații nevaccinați din instituțiile de stat ar urma să beneficieze de testare gratuită. 

În programul de guvernare al PSD-PNL-UDMR pentru Sănătate, se menționează în mai multe rânduri că măsurile luate pentru combaterea pandemiei vor fi „nediscriminatorii”, acuzație care vine frecvent din zona antivaccinistă, dar care reia și poziția AUR și PSD de la dezbaterile din Senat privind inițiativa legislativă privind certificatul verde. 

„Utilizarea certificatului verde european într-o manieră nediscriminatorie, cu acces universal la vaccinare și testare”, „Măsurile legislative pentru combaterea pandemiei trebuie să fie bine delimitate temporal, să fie nediscriminatorii și să nu genereze injustiție socială sau economică. Ele nu trebuie să pună în pericol funcționarea sectoarelor vitale și mai ales a sistemului de sănătate”, se menționează în Programul de guvernare PSD-PNL-UDMR. 

Pe de altă parte, Guvernul Ciucă propune „extinderea testării prin înființarea de noi centre și asigurarea unui număr lunar de teste gratuite pentru angajații sectoarelor esențiale, pentru o perioadă definită de timp”, care a fost una dintre propunerile PSD în contextul discuțiilor despre legea certificatului verde. 

Citește și: De ce s-a prăbușit vaccinarea anti-COVID? Aleșii conspiraționiști și cei ce fentează legea, decisivi | Newsweek Romania

CNCD: Dreptul la viață privată și cel la muncă pot fi limitate în pandemie, pentru protejarea vieții | Newsweek Romania

10 milioane de români vaccinați în următoarele 90 de zile, printr-o „abordare onestă a populației” 

Guvernul Ciucă își propune ca în următoarele 90 de zile să fie vaccinați cu schema completă minim 10 milioane de români. Conform celei mai recente statistici publicate de Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea (CNCAV), până în 23 noiembrie, s-au vaccinat cu schema completă puțin peste 7,2 milioane de persoane, iar media zilnică a celor care se vaccinează cu prima doză este circa 16.000. 

Pentru a ajunge la 10 milioane de persoane vaccinate în 90 de zile, ar fi nevoie să facă prima doză peste 31.000 de persoane/zi, adică dublu față de câți se vaccinează în prezent cu prima doză. 

În programul de guvernare al PSD-PNL-UDMR, se menționează că pragul de zece milioane de persoane vaccinate, la care ar urma să se adune și persoane trecute prin boală, ar fi suficient pentru„ asigurarea imunității colective și revenirea în mod sustenabil la normalitate”. 

Citește și: Gheorghiţă: Rata de vaccinare cu prima doză în României este de 39,5%. La nivelul UE este de 81% | Newsweek Romania

Totuși, pe statistica oficială, avem, în 23 noiembrie, peste 1,6 milioane de persoane vindecate de COVID. La finalul lunii octombrie, președintele Comitetului de Coordonare a Vaccinării, dr. Valeriu Gheorghiță, arăta că este nevoie de vaccinarea a 70 la sută din populație pentru a atinge imunitatea colectivă, adică între 80.000 - 100.000 de persoane vaccinate pe zi, până la finalul anului. 

Pentru a încuraja vaccinarea, programul de guvernare propune „o abordare onestă față de populație” și „regândirea conceptului campaniei de informare privind vaccinarea și adaptarea acesteia pentru diversele categorii sociale și în funcție de mediul de proveniență (rural-urban)”. Adaptarea mesajelor privind vaccinarea pentru medii diferite a fost în mod repetat propunerea multor psihologi și sociologi. Nu este însă clar la ce se referă Guvernul Ciucă atunci când vorbește despre „abordarea onestă față de populație”. 

În programul citat, Guvernul Ciucă mai promite și „acces facil la diagnostic și tratament al pacienților cu COVID”, prin ambulatorii de specialitate și centre de permanență, deci dă de înțeles că spitalele nu vor mai fi închise. Pe de altă parte, în valul patru, autoritățile s-au văzut nevoite să închidă spitalele pentru pacienții cronici pentru că personalul medical nu a mai făcut față numărului mare de cazuri de COVID și pentru că România a cerut tardiv ajutor către UE. 

Citește și: 158 de milioane euro de la stat pentru spitalele care tratează COVID în 2021. Numai în București | Newsweek Romania

Antivirale în farmaciile deschise și testare gratuită două luni pentru medicii nevaccinați și angajații statului 

O altă promisiune a Guvernului Ciucă se referă la „accesul la medicație antivirală pe bază de prescripție în farmaciile cu circuit deschis”, care este tot una din inițiativele PSD.

Promisiunea PSD privind accesul la antivirale în farmaciile cu circuit deschis (lucru în prezent neavizat de MS, care permite cumpărarea antiviralului Favipiravir doar din farmaciile cu circuit închis, pentru că medicamentul trebuie administrat sub supraveghere medicală) a apărut după ce șeful PSD, Marcel Ciolacu, a declarat că a cumpărat Arbidol, medicament rusesc fără efecte dovedite în boala COVID-19, de pe tarabă, iar Gabriela Firea a spus că ea s-a tratat cu Arbidol când a avut COVID. 

Citește și: Firea s-a tratat de COVID cu rusescul Arbidol și susține că „nu e atât de toxic”. UE nu îl recomandă | Newsweek Romania

O altă propunere din programul de guvernare se referă la testarea gratuită a angajaților nevaccinați din toate instituțiile publice cel puțin o dată pe săptămână și în spitale de două-trei ori pe săptămână, iar pentru persoanele asimptomatice testare gratuită o dată pe săptămână - în ambulatorii, la medicii de familie sau centrele de testare, care ar urma să fie înființate în centrele de vaccinare. Nu este menționat și impactul bugetar al acestei măsuri. 

Guvernul Ciucă mai vrea să înființeze și o serie de structuri, precum: structura de coordonare a intervenției (MS) și a unității de achiziție, stocare și distribuție a medicației specifice pacienților COVID-19 (MS, DSU, Unifarm) și structura județeană de coordonare a acordării asistenței medicale, cu reprezentanți ai spitalelor din județ, a DSP și CJ pentru repartizarea pacienților cu COVID-19 și a celor cu boli cronice în funcție de disponibilitatea serviciilor medicale de asistență spitalicească.

Citește și: Ministerul Familiei promite familiilor cu copii ajutor să cumpere mașini cu șapte locuri | Newsweek Romania

Redăm mai jos toate măsurile propuse de Guvernul PSD-PNL-UDMR pentru controlul pandemiei: 

„MĂSURI URGENTE PENTRU SISTEMUL DE SĂNĂTATE ÎN SCOPUL CONTROLULUI PANDEMIEI COVID-19

▪ Măsurile sanitare cu impact asupra angajaților și activității companiilor trebuie luate în urma consultărilor reale și a participării EFECTIVE a reprezentanților celor implicați sau afectați. Este necesar un parteneriat real între autorități și mediul socio-economic, care să formeze împreună mecanismul național care duce la luarea deciziilor în privința controlului pandemiei.

▪ Măsurile cu impact pozitiv asupra sănătății publice, dar cu efecte negative asupra mediului economic și social, trebuie însoțite de un pachet de măsuri în care trebuie stabilite clar perioada de aplicare, impactul și instrumentele financiare de compensare a efectelor negative.

▪ Restabilirea încrederii în autorități se poate realiza prin aducerea urgentă în prima linie a specialiștilor din sănătate și respectarea recomandărilor lor profesionale. Este esențială profesionalizarea funcțiilor publice cu atribuții în combaterea pandemiei și renunțarea la plasarea unor persoane în funcții publice doar pe baza apartenenței politice.

▪ Ministerul Sănătății trebuie repoziționat ca autoritatea națională care ia deciziile necesare privind sănătatea publică și asistența medicală, necesare pentru controlul pandemiei și pentru asigurarea accesului la servicii de sănătate a tuturor categoriilor de pacienți.

▪ Măsurile legislative pentru combaterea pandemiei trebuie să fie bine delimitate temporal, să fie nediscriminatorii și să nu genereze injustiție socială sau economică. Ele nu trebuie să pună în pericol funcționarea sectoarelor vitale și mai ales a sistemului de sănătate.

▪ Susținerea campaniei de vaccinare trebuie făcută printr-o abordare onestă față de populație. Este necesară regândirea conceptului campaniei de informare privind vaccinarea și adaptarea acesteia pentru diversele categorii sociale și în funcție de mediul de proveniență (rural-urban).

▪ Sprijinul general acordat vaccinării are ca obiectiv atingerea pragului minim de 10 milioane de persoane vaccinate complet într-un interval de 90 de zile. Atingerea acestui prag poate asigura imunitatea colectivă și în România (dacă se iau în considerare și persoanele trecute prin boală) și revenirea în mod sustenabil la NORMALITATE.

▪ Extinderea testării prin înființarea de noi centre și asigurarea unui număr lunar de teste gratuite pentru angajații sectoarelor esențiale, pentru o perioadă definită de timp.

Accesul permanent și echitabil la serviciile de sănătate în context pandemic, dar și post-pandemic implică următoarele obiective majore:

I. Măsuri imediate necesare pentru oprirea valului pandemic, reducerea rapidă a numărului de decese, accesul universal la investigații, tratament și testare; asigurarea accesului neîntrerupt la servicii medicale a pacienților cu boli cronice pentru a evita consecințele dramatice din anul 2020 care au dus la o mortalitate în exces de 20.000 de persoane în intervalul octombrie-decembrie.

Reorganizarea Ministerului Sănătății, reînființarea unei structuri de sănătate publică și a celei de coordonare a intervențiilor pentru asigurarea asistenței medicale și a tratamentului pentru persoanele infectate cu SARS C0V-2 și a celor cu alte patologii.

Pregătirea sistemului de sănătate pentru evitarea repetării situației din valul 4 - dezvoltarea serviciilor ambulatorii de asistență medicală primară și de specialitate (pachet de investigații realizate în ambulator, protocoale de tratament cunoscute și aplicate), structuri de coordonare a asistenței medicale spitalicești la nivel județean, organizarea și realizarea de stocuri ale bazei logistice de aprovizionare și de intervenție, structură de coordonare la nivelul Ministerului Sănătății.

II. Includerea în programul de guvernare și finanțarea prin legea bugetului de stat pentru anul 2022 a priorităților propuse în cadrul coaliției, care să asigure reziliența sistemului de sănătate și accesul sigur la servicii de sănătate și medicamente al cetățenilor români.

III. Finanțarea sistemului de sănătate

Detalierea obiectivelor majore

I. Gestionarea rapidă a situației de criză sanitară. Acțiuni urgente.
I.I. Diagnosticul și tratamentul pacienților COVID-19

1. Accesul facil la diagnostic și tratament al pacienților COVID-19: centre ambulatorii de diagnostic și tratament (ambulatorii de specialitate, centre de permanență) în toate orașele care să ofere consultații, investigații și prescripție rapidă pacienților diagnosticați cu COVID-19.

2. Accesul la medicație antivirală pe bază de prescripție în farmaciile cu circuit deschis.

3. Call-center pentru medicii de familie/ alte specialități care tratează pacienți COVID-19 pentru consiliere profesională (în parteneriat cu societățile profesionale medicale).

4. Stabilirea urgentă a criteriilor de internare în spital a pacienților COVID-19.

5. Constituirea structurii de coordonare a intervenției (MS) și a unității de achiziție, stocare și distribuție a medicației specifice pacienților COVID-19 (MS, DSU, Unifarm).

6. Organizarea unei structuri județene funcționale de coordonare a acordării asistenței medicale, cu reprezentanți ai spitalelor din județ, a DSP și CJ pentru repartizarea pacienților cu COVID-19 și a celor cu boli cronice în funcție de disponibilitatea serviciilor medicale de asistență spitalicească.

7. Stabilirea circuitului pacientului infectat cu SARS CoV-2. Pachet de informații ușor accesibil pentru toți cetățenii (Ce fac dacă am un test pozitiv, dacă sunt contact al unui caz pozitiv? Unde mă adresez? Când și unde mă prezint la medic? De unde procur medicația de care am nevoie?) și încurajarea prezentării timpurii la medic a persoanelor simptomatice.

I.II. Accesul universal la testare este esențial pentru următoarele 60 de zile

8. Asigurarea de teste rapide de calitate corespunzătoare conform listei ECDC, decontabile pe baza unui preț de referință.

9. Organizarea de centre de testare, eventual în spații dedicate în actualele centre de vaccinare.

10. Instruire în vederea testării/ auto-testării gratuite a angajaților nevaccinați în toate instituțiile publice minimum o dată pe săptămână și pentru unitățile sanitare de 2-3 ori pe săptămână.

11. Acces gratuit la testare o dată pe săptămână la centre de testare, medici de familie și ambulatorii de specialitate pentru persoanele asimptomatice.

12. Testarea elevilor, în cazul redeschiderii școlilor și liceelor, dar și a studenților, prin teste din salivă, minimum o dată pe săptămână (redimensionarea necesarului propus inițial de Ministerul Educației, în funcție de acceptabilitate).

I.III. Continuarea campaniei de vaccinare, în paralel cu punerea în funcțiune a unei campanii credibile de informare

13. Campanie de informare dedicată populației generale, părinților, persoanelor din categorii vulnerabile, inclusiv din mediul rural.

14. Comunicare/ informare beneficii vaccinare în parteneriat cu autoritățile locale și angajatorii, reprezentanți ai cultelor, reprezentanți ai mass-media, INSP, societățile profesionale medicale.

I.IV. Set de măsuri non-farmacologice pentru reducerea numărului de cazuri și de decese, ca parte a unui PACT NAȚIONAL DE SOLIDARITATE

15. Autoritățile, cultele religioase, angajatorii și mass-media explică și încurajează regulile de reducere a transmiterii COVID-19.

16. Decalarea reală a programului de lucru pentru reducerea aglomerației în mijloacele de transport în comun, organizarea în schimburi a programului școlar pentru reducerea aglomerației.

17. Introducerea oriunde este posibil a regimului de tele-muncă.

18. Suspendarea limitată a activităților neesențiale care generează aglomerație.

19. Utilizarea certificatului verde european într-o manieră nediscriminatorie, cu acces universal la vaccinare și testare.

I.V. Resursele umane în sănătate

20. Posibilitatea transformării contractelor temporare ale personalului medical angajat în unitățile care tratează pacienți COVID în contracte permanente.

21. Creșterea numărului de locuri în specialitățile deficitare (ATI, boli infecțioase, epidemiologie, pneumologie).

22. Parteneriat cu organizațiile profesionale (CMR, OAMGMAMR) și cu universitățile/ facultățile de medicină pentru sprijinul personalului din unități sanitare și DSP (studenți, rezidenți).

23. Parteneriat de încredere cu mediul universitar medical ca furnizor de instruire și resurse umane înalt calificate și pol de referință în practica medicală.

I.VI Investiții de urgență

23. Prioritizarea investițiilor în structura secțiilor boli infecțioase și ATI, pentru creșterea siguranței pacienților, mai ales prin redimensionarea rețelelor de furnizare a energiei electrice și a oxigenului; reabilitarea de urgență secțiilor de boli infecțioase afectate de incidente majore (Matei Balș, Constanța).

24. Asigurarea sprijinului financiar, dacă este solicitat, pentru furnizorii de oxigen ai unităților sanitare.

25. Sprijinirea producătorilor din industria farmaceutică din România prin măsuri administrative sau fiscale.”

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.