luni 15 decembrie
EUR 5.0914 USD 4.3359
Abonează-te
Newsweek România

Deși se prezintă „verde”, industria feroviară de marfă din SUA poluează mai mult ca termocentralele pe cărbune

Data publicării: 15.12.2025 • 11:50
Tren de marfă în SUA - Foto: Freepik (imagine cu rol ilustrativ)
Tren de marfă în SUA - Foto: Freepik (imagine cu rol ilustrativ)

Industria feroviară de marfă din SUA poluează mai mult ca toate termocentralele pe cărbune din acestă țară, deși se prezintă „verde”. Motivul? Locomotivele diesel. Electrificarea transportului feroviar în SUA ar depăşi 1.100 de miliarde de dolari.

Industria feroviară de marfă din Statele Unite a ajuns să emită mai mult oxid de azot, principalul component al smogului, decât toate centralele electrice pe cărbune din ţară, potrivit unui calcul realizat de Reuters pe baza datelor guvernamentale.

Deși se prezintă „verde”, industria feroviară de marfă din SUA poluează mai mult ca termocentralele pe cărbune

Deşi marile companii feroviare se prezintă drept actori ”verzi”, realitatea arată o industrie puternic dependentă de locomotive diesel vechi şi poluante.

În 2024, căile ferate de marfă din SUA au emis aproximativ 485.000 de tone de oxizi de azot, comparativ cu 452.000 de tone provenite de la centralele pe cărbune.

Datele se bazează pe consumul anual de combustibil raportat şi pe ratele medii de emisii stabilite de Agenţia pentru Protecţia Mediului (EPA), informează News.ro.

BNSF Railway, cea mai mare companie de transport feroviar de marfă din SUA şi una dintre principalele active ale conglomeratului Berkshire Hathaway, controlat de Warren Buffett, este responsabilă pentru aproximativ o treime din aceste emisii.

Citește și: Siguranța trenurilor, în pericol. Hoții au furat cabluri de la sistemul de dirijare. Le-au aruncat

În 2024, BNSF a produs circa 161.500 de tone de oxizi de azot. Compania a confirmat cifrele, precizând că poziţia sa dominantă în industrie explică nivelul ridicat al emisiilor.

Potrivit Reuters, aproximativ 80% din totalul emisiilor de oxizi de azot ale industriei provin de la aşa-numitele companii de clasă I, cele şase mari reţele feroviare americane cu venituri anuale de peste un miliard de dolari. Specialişti din industrie au confirmat că metodologia de calcul este corectă.

Impactul asupra sănătăţii publice este semnificativ. EPA estimează că poluarea generată de locomotivele diesel provoacă anual costuri medicale de aproximativ 48 de miliarde de dolari şi contribuie la circa 3.100 de decese premature în Statele Unite.

Principala cauză a acestui nivel ridicat de poluare este îmbătrânirea flotei de locomotive. Vârsta medie a locomotivelor americane a ajuns la aproximativ 28 de ani, faţă de 20 de ani în 2009. Standardele federale de emisii sunt mai permisive pentru locomotivele vechi, iar lipsa unei obligaţii de retragere a acestora a descurajat investiţiile în echipamente noi.

Citește și: Efectele intrării României în Schengen asupra transporturilor: Ce am câștigat, care sunt provocările

Deşi în 2008 EPA estima că până în 2025 cel puţin 30% din locomotivele de marfă vor respecta cele mai stricte norme de emisii, în realitate doar 6,5% din locomotivele active îndeplineau acest criteriu în 2023. Ritmul de înlocuire a locomotivelor a scăzut drastic, de la aproximativ 4% pe an înainte de 2008, la doar 0,5% pe an în 2024.

BNSF susţine că deţine ”cea mai curată flotă” din industrie, invocând faptul că are cel mai mare număr absolut de locomotive moderne de tip Tier 4, care reduc emisiile de oxizi de azot cu aproximativ 80% faţă de modelele mai vechi.

Cu toate acestea, aceste locomotive reprezintă doar circa 5% din flota totală a companiei. Prin comparaţie, compania canadiană Canadian National are aproape 27% din flotă alcătuită din locomotive Tier 4.

Datele oficiale arată, de asemenea, că BNSF are cea mai slabă eficienţă a consumului de combustibil dintre cele şase mari companii feroviare americane. În 2024, compania a ars 1,14 galoane de motorină pentru a transporta o tonă de marfă pe o distanţă de 1.000 de mile, un nivel mai ridicat decât principalii săi concurenţi.

Industria feroviară afirmă că rămâne cea mai eficientă metodă de transport terestru al mărfurilor, un tren putând transporta o tonă de marfă pe aproximativ 500 de mile cu un galon de combustibil, de trei până la patru ori mai eficient decât transportul rutier.

Reprezentanţii industriei susţin însă că nu există alternative viabile la motorina diesel, spre deosebire de sectorul energetic, care dispune de multiple surse de producţie a electricităţii.

Temerile legate de reglementări mai stricte, inclusiv propuneri privind standarde cu emisii zero în California, au determinat companiile să amâne investiţiile majore.

Industria a făcut lobby intens împotriva unor astfel de reguli, susţinând că noile cerinţe ar face rapid depăşite locomotivele noi, care au o durată de viaţă de peste 40 de ani.

Electrificarea transportului feroviar în SUA ar depăşi 1.100 de miliarde de dolari

Deşi electrificarea transportului feroviar este larg răspândită în ţări precum China, India sau Rusia, costurile unei astfel de tranziţii în America de Nord ar depăşi 1.100 de miliarde de dolari, potrivit Asociaţiei Căilor Ferate Americane.

În lipsa unor cerinţe ferme la nivel federal, transportul feroviar de marfă din SUA rămâne blocat într-un model bazat pe tehnologii vechi, cu un impact major asupra calităţii aerului şi sănătăţii publice.

Mai multe articole din secțiunea Internațional
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră