Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane € plătite de CNAIR unui singur constructor de drumuri

DE Petru Zoltan | Actualizat: 26.07.2021 - 21:47

În cazul italienilor de la Tirrena Scavi, e mai profitabil să fii despăgubit decât să fii lăsat să lucrezi: au primit despăgubiri în valoare de peste 90 milioane euro în ultimii cinci ani și așteaptă alte 23 milioane dolari. O parte din bani a fost împărțită cu o altă firmă.

SHARE

Italienii de la Tirrena Scavi au primit despăgubiri în valoare de peste 90 milioane euro în ultimii cinci ani, dar așteaptă alte 23 milioane dolari.

O parte din bani a fost împărțită cu o altă firmă, Societa Italiana Per Condotte D’aqua, înființată de Vatican, apoi vândută mafiei italiene. Acum, compania este condusă de Duccio Astaldi și Franco Bassani, fost deputat și senator italian.   

Uluitor: Despăgubiri de 60% din contract 

Italienii de la Tirrena Scavi, în asociere cu JV Garboli Conicos, au câștigat în august 2005 două contracte pentru reabilitarea DN 6, secțiunile Bahna – Mehadia și Mehadia – Domașnea.

Cele două loturi au fost adjudecate pentru 55,2 milioane euro. 25 de milioane de euro din această sumă provenea din fonduri europene.

Italienii au apelat la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris de unde au cerut despăgubiri de 15,27 milioane de euro. Puțin peste 6,6 milioane de euro din această sumă reprezenta costuri suplimentare generate de întârzieri ale CNAIR. 

Despăgubirile sunt plătite
de CNAIR mult mai
repede decât contractele,
pentru că sunt  nsoțite
de titluri executorii

Sucursala de la Cluj a companiei Tirrena Scavi a mai obținut despăgubiri de peste 18 milioane de euro în urma unui proces arbitral desfășurat la Curtea de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României.

Întreaga sumă a fost plătită în perioada iulie – decembrie 2018 din bugetul de stat. Practic, la contracte de peste 55 de milioane de euro, compania a obținut despăgubiri de peste 33 de milioane de euro.

Contract de 681 milioane, daune de 267 

Companiile italiene Tirrena Scavi Spa, Societa Italiana Per Condotte D’aqua și Cossi Contruzioni au câștigat în iunie 2011 un contract de peste 681 milioane lei pentru construcția primilor 27,62 de kilometri din Autostrada Lugoj – Deva, plus 10,5 kilometri drum de legătură la standard de autostradă. Lucrările au fost recepționate la finalul lunii decembrie 2013, cu o întârziere de nouă luni. 

Italienii au „dat în judecată“ CNAIR la Curtea de Arbitraj de la Paris pentru mai multe nereguli comise de stat.

În iunie 2020, au câștigat despăgubiri de 267.203.261,4 lei, adică în jur de 55,7 milioane euro. Prin cinci ordine de plată din data 5 octombrie 2020, CNAIR a plătit despăgubiri în valoare de 10 milioane euro. Restul sumei urmează să fie plătită eșalonat. 

Minune: Despăgubire sub 4% din contract 

Asocierea Tirrena Scavi Spa și Societa Italiana Per Condotte D’aqua a câștigat contractul pentru construcția Lotului 2 din Autostrada Timișoara – Lugoj. 

Contractul a fost adjudecat contra sumei de 423 de milioane de lei fără TVA. Finanţarea a fost asigurată în proporție de 85% din fonduri europene, restul, de la bugetul de stat.

Pentru acest lot de autostradă, italienii au cerut despăgubiri de peste 14,5 milioane lei, adică în jur de trei milioane euro, pentru modificări ale legislației, necertificare, deduceri necuvenite, neplata unei facturi și restituire penalități necontractuale. 

Arbitrul Dragoș Sitaru de la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris a dat câștig de cauză italienilor în mai 2020. O lună mai târziu, CNAIR a plătit întreaga sumă. 

Vaticanul a vândut firma mafiei

Compania Societa Italiana Per Condotte D’aqua a fost fondată la 7 aprilie 1880 de către Administrarea Patrimoniului Scaunului Apostolic, brațul financiar al Vaticanului.

La începutul anilor 1970, compania a fost vândută lui Michele Sindona, cunoscut drept bancherul mafiei. Făcea parte din celebra familie mafiotă Gambino.

Poreclit „Rechinul“, Sindona a fost membru al Propaganda Due, o lojă secretă a francmasoneriei italiene. A murit în 1986 în închisoare, după ce a fost otrăvit cu cianură.

Compania a fost vândută grupului IRI – Italstat înființat de Guvernul Mussolini, apoi în 1997 a fost privatizată de Ministerul de Finanțe italian.

Din 2016, compania face parte din grupul GrandibOpere General Contracting. Conducerea companiei este asigurată de Duccio Astaldi și Franco Bassani, fost deputat și senator italian. 

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

____________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.