După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov întârzie și pe hârtie. Dacă pe 11 august 2024 ministrul Transporturilor spunea că speră să meargă pe ea până face 57 de ani, adică în 2030, pe 11 noiembrie 2024 el a declarat că „Eu sper să se termine studiul de fezabilitate la această autostradă în 2025 şi să se intre în zona de execuţie”.
În august 2024, directorul CNIR a afirmat că o estimare realistă pentru un prim sector al Autostrăzii Ploiești–Brașov este 2033.
Citește și: RUȘINOS Autostrada București, nicio șansă să fie gata până în 2027. 100 km la câmpie, în 9 ani
Și promisiunile întârzie pe Autostrada Ploiești–Brașov. „Sper să se termine <<SF>>-ul în 2025”
La Autostrada Ploiești–Brașov se lucrează, teoretic, de peste 20 de ani, din 2003, când fostul premier PSD Adrian Năstase a semnat un contract cu Bechtel. Dar nu s-a făcut nimic.
Nici măcar hârtiile, studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, nu sunt gata, până în ziua de astăzi, în ciuda promisiunilor.
Contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate - SF - și proiect tehnic - PT) pentru Autostrada Ploiești - Brașov a fost semnat în februarie 2021, pentru o ofertă de 47 milioane lei și o durată de 42 de luni, din care primele 30 de luni (doi ani și jumătate) studiul de fezabilitate, ultimul termen de predare fiind septembrie 2024, care, apoi, s-a transformat în ianuarie 2025.
Dar, SF-ul nu va fi gata nici la această dată, potrivit declarațiilor ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu din 11 noiembrie 2024.
Citește și: București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă
”E o autostradă care costă foarte mult, costă în jur de vreo 4 miliarde. Am încercat, am ajuns mai jos un pic, fiindcă pe 160 de kilometri de autostradă să plăteşti vreo 4 miliarde de euro e un pic cam mult.
Eu sper să se termine studiul de fezabilitate la această autostradă în 2025 şi să se intre în zona de execuţie, în licitaţie, bineînţeles, proiectare şi execuţie în anul viitor.
Nu pot să vă spun, dinainte, cu ce oferte vor veni cei care vor să construiască. V-aş minţi dacă v-aş spune aşa ceva”, a afirmat Grindeanu, pe 11 noiembrie 2024, potrivit News.ro.
Grindeanu a precizat și că PSD a trecut în programul de guvernare, legat de acest proiect, chestiuni care ţin de realitate, şi anume faptul că între Ploieşti şi Braşov şi dacă s-ar intra astăzi, mâine, în execuţie, ar fi aproape imposibil să termini până în 2028.
Citește și: Ideea PPP pentru Autostrada Ploiești – Brașov, promovată încă din 2004 de Năstase, reluată de Ciolacu
”Cine trece altceva, minte. Dacă vreţi să trecem lucruri care nu ţin de realitate şi să trecem să vorbim chestiuni care dau bine pe hârtie, dar în realitate nu se pot întâmpla, se poate face lucrul ăsta.
Eu refuz să fac treaba asta, pentru că ar însemna să minţi.
Eu vă spun că se poate intra în zona de execuţie, în perioada următoare, având licitaţie anul viitor.
De asemenea, e în fază de execuţie, aşa cum bine ştiţi, centura la Comarnic, centura la Busteni şi Azuga, care o mare parte, odată cu realizarea acestor două variante ocolitoare, o mare problemă de trafic va fi rezolvată”, a completat ministrul.
”E un pic mai bine, sau va fi un pic mai bine pe Valea Prahovei”, a mai spus Grindeanu.
2033, estimarea CNIR pentru Autostrada Ploiești–Brașov
Gabriel Budescu, directorul Companiei Naționale de Investiții Rutiere – CNIR, noua companie de stat care va prelua toate proiectele de dezvoltare a infrastructurii rutiere din România, a explicat că „întârzierile nu mai pot fi recuperate. Realist vorbind. Important e ce ne propunem de aici încolo să fie realist. Adică dacă spunem că terminăm forajele în nouă luni, atunci să fie nouă luni”.
Iar întrebat de HotNews.ro dacă vreun tronson al autostrăzii de pe Valea Prahovei are șanse să fie deschis până în 2030, Gabriel Budescu a răspus că, „la ora actuală cred că e cam din scurt, având în vedere că 2030 ne propunem pentru zona montană din A8, unde avem deja SF-ul și ne pregătim să lansăm proiectare și execuție și acolo avem până la 40 de luni perioadă de execuție și undeva la 10-14 luni proiectare. Deci aici ar fi similar”.
Citește și: Autostrada Ploiești - Brașov mai așteaptă. Încep însă lucrările la un drum județean. Gata în 2028?
Budescu a estimat că 2033 „e un termen realist” pentru Autostrada Ploiești–Brașov.