După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov nu e gata nici pe hârtie. Nou termen, 2033?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 25.09.2024 - 16:51
După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov nu e gata nici pe hârtie. Nou termen, 2033? - Foto: digifm.ro - Imagine cu rol ilustrativ
După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov nu e gata nici pe hârtie. Nou termen, 2033? - Foto: digifm.ro - Imagine cu rol ilustrativ
După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov nu e gata nici pe hârtie. Nou termen, 2033? - Foto: INQUAM PHOTOS/ Alex Nicodim - Imagine cu rol ilustrativ
După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov nu e gata nici pe hârtie. Nou termen, 2033? - Foto: INQUAM PHOTOS/ Alex Nicodim - Imagine cu rol ilustrativ

După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov nu e gata nici pe hârtie. Dacă pe 11 august 2024 ministrul Transporturilor spunea că speră să meargă pe ea până face 57 de ani, adică în 2030, directorul CNIR îl dezamăgește, estimând realist un prim sector în 2033.

SHARE

La Autostrada Ploiești–Brașov se lucrează, teoretic, de peste 20 de ani, din 2003, când fostul premier PSD Adrian Năstase a semnat un contract cu Bechtel. Dar nu s-a făcut nimic.

Nici măcar hârtiile, studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, nu sunt gata, până în ziua de astăzi, în ciuda promisiunilor. 

După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov nu e gata nici pe hârtie. Nou termen, 2033?

Contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate și proiect tehnic) pentru Autostrada Ploiești - Brașov a fost semnat în februarie 2021, pentru o ofertă de 47 milioane lei și o durată de 42 de luni, din care primele 30 de luni (doi ani și jumătate) studiul de fezabilitate, ultimul termen de predare fiind septembrie 2024, care, apoi, s-a transformat în ianuarie 2025. 

Citește și: București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă

Dar, nu va fi gata. CNAIR a recunoscut pentru HotNews.ro că, oficial, contractul pentru Studiul de Fezabilitate și Proiectare pentru A3 Ploiești – Brașov a fost prelungit cu un an și patru luni și că nu a fost început niciun foraj geotehnic în zona montană încă.

„Termenul inițial de finalizare al contractului (inclusiv asistență pe perioada construcției) a fost 11.02.2030, acesta fiind prelungit până la data de 19.06.2031”, conform răspunsului CNAIR pentru HotNews.ro. 

De asemenea, Compania de Drumuri a precizat că nu a aplicat penalități consultantului pentru întârzieri.

Nou termen, 2033, pentru autostrada de pe Valea Prahovei?

Gabriel Budescu, directorul Companiei Naționale de Investiții Rutiere – CNIR, noua companie de stat care va prelua toate proiectele de dezvoltare a infrastructurii rutiere din România, a explicat că „întârzierile nu mai pot fi recuperate. Realist vorbind. Important e ce ne propunem de aici încolo să fie realist. Adică dacă spunem că terminăm forajele în nouă luni, atunci să fie nouă luni”. 

Iar întrebat de HotNews.ro dacă vreun tronson al autostrăzii de pe Valea Prahovei are șanse să fie deschis până în 20230, Gabriel Budescu a răspis că, „la ora actuală cred că e cam din scurt, având în vedere că 2030 ne propunem pentru zona montană din A8, unde avem deja SF-ul și ne pregătim să lansăm proiectare și execuție și acolo avem până la 40 de luni perioadă de execuție și undeva la 10-14 luni proiectare. Deci aici ar fi similar”. 

Citește și: Autostrada Ploiești - Brașov mai așteaptă. Încep însă lucrările la un drum județean. Gata în 2028?

Budescu a estimat că 2033 „e un termen realist”, deși, acum o lună, în august 2024, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spunea că speră să meargă pe Autostrada Ploiești-Brașov până va împlini 57 de ani. Acum, are 50. Adică, până în 2030. 

Fiind prezent la o emisiune Digi 24 pe 11 august 2024, Sorin Grindeanu a fost întrebat câți ani va avea atunci când cea mai așteptată autostradă din România va fi gata, respectiv Comarnic – Brașov. Acesta a mărturisit următoarele:

„Anul ăsta fac 51 ( 5 decembrie – n.r.). Sper ca până în 56 – 57 de ani să apuc”, a răspuns șeful Transporturilor.

De asemenea, Grindeanu a precizat că Autostrada Ploiești-Brașov ar putea fi cu plată, adică făcută în Parteneriat Public Privat (PPP): „Mi-aș dori ca pe acel proiect să găsim acei parteneri pe public – privat, care au interesul să facă mult mai repede, ca să poată să scoată bani”.

Citește și: RUȘINOS Autostrada București, nicio șansă să fie gata până în 2027. 100 km la câmpie, în 9 ani

Ideea PPP pentru Autostrada Ploiești – Brașov, promovată încă din 2004 de Năstase, reluată de Ciolacu

Ideea parteneriatului public privat (PPP) pentru Autostrada Ploiești – Brașov, promovată încă din 2004 de Năstase, a fost reluată de Ciolacu în aprilie 2024. 

Aflat într-o vizită de lucru în Qatar, premierul Marcel Ciolacu, a deschis subiectul finanțării Autostrăzii Ploiești - Brașov cu Şeicul Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani, omologul său qatariot. 

”Ne dorim să dezvoltăm Portul Constanţa pentru a juca un rol cheie în platforma logistică şi în perspectiva procesului de redresare şi reconstrucţie a Ucrainei.  Avem nevoie de experienţa companiilor qatareze în ceea ce priveşte managementul şi operaţiunile portuare, dar şi digitalizarea şi dezvoltarea portului.

De asemenea, vom discuta şi posibilitatea altor proiecte de infrastructură, printre care dezvoltarea capacităţii Aeroportului Internaţional din Timişoara, finanţarea construcţiei autostrăzii Comarnic-Braşov şi modernizarea căii ferate Predeal-Braşov”, a spus premierul Ciolacu, într-o conferință la Doha, adăugând că vorbim de proiecte mature, care pot fi realizate în parteneriat public-privat.

Şeful Executivului a mai declarat că le-a solicitat miniştrilor prezenţi alături de el să îşi prezinte proiectele şi să valorifice oportunitatea pe care o avem pentru atragerea de investiţii în România.

Așadar, nu se știe când va fi gata Autostrada Ploiești - Brașov, dar e clar că va fi prin PPP, cu taxă, dacă nu se schimbă lucrurile, cum s-a mai întâmplat cu câțiva ani în urmă. 

Ideea parteneriatului public privat (PPP) pentru Autostrada Ploiești - Brașov, cel puțin, nu este deloc o noutate. Prima dată, a fost promovată în 2004, acum 20 de ani, pe vremea Guvernului Adrian Năstase. 

Concret, Guvernul Năstase a semnat în 2004, cu francezii de la Vinci, un contract pentru construirea a 36 de kilometri de autostradă între Comarnic şi Predeal prin PPP.

Apoi, în 2007, Guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu, liderul PNL la acea vreme, a modificat legea parteneriatului public privat şi tronsonul Comarnic - Braşov a fost propus spre realizare în sistem de concesiune.

A venit criza din 2008, iar abia în 2010 Guvernul Boc a parafat un contract de concesiune cu francezii de la Vinci şi grecii de la Aktor. După 3 luni, însă, consorţiul Vinci-Aktor a denunţat unilateral contractul. 

Au mai trecut 4 ani și, în 2014, Guvernul Ponta a negociat cu Vinci, Strabag şi Aktor un contract de 8,5 miliarde de euro, urmând ca lucrările la acest tronson să se finalizeze în 4 ani.

Dar, n-a ieșit. În 2015, Guvernul a pus stop contractului, motivând că nu şi-ar fi putut respecta angajamentele faţă de Comisia Europeană şi FMI privind indicatorii macroeconomici (deficit bugetar şi datorie publică).

În 2019, Guvernul Dăncilă a anunţat că reunţă la ideea parteneriatului public privat şi că Autostrada Comarnic -Braşov va fi construită din fonduri publice.

Iar în 2020, Guvernul Orban a discutat în şedinţa executivului anularea procedurilor de contractare a investiţiilor în parteneriat public privat, inclusiv pentru construcţia A3 Comarnic - Braşov.

În februarie 2021, CNAIR a semnat contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate și proiect tehnic) pentru Autostrada Ploiești - Brașov, pentru o ofertă de 47 milioane lei și o durată de 42 de luni, din care primele 30 de luni (doi ani și jumătate) studiul de fezabilitate, termenul de predare fiind septembrie 2024. Dar, în martie 2024, CNAIR l-a prelungit până în ianuarie 2025.

„Tema” PPP a fost enunțată și de premierul Nicolae Ciucă, în august 2022. „Este o problemă care nu s-a rezolvat de 30 de ani. Trebuie să fie odată asumată. În momentul de față nu este prevăzută în master-plan și în PNRR. Ca atare nu poate fi finanțată din fonduri europene. Soluția discutată a fost un parteneriat public – privat. Vom anunța o decizie pentur autostrada Comarnic – Brașov cât de curând”, a declarat premierul Nicolae Ciucă, în august 2022.

"Există o listă de proiecte, toate eligibile pe programe europene, toate, doar că n-ajung banii europeni. Care se termină vor avea finanțare.

Dacă se termină mai repede Pașcani-Suceava sau Pașcani-Siret, din acea sumă din banii europeni acea sumă va fi decontată. Toate aceste lucruri te duc până la 40 de miliarde, oricât am face noi, maxim.

Diferența ca să ajungi la acea rețea decentă e de încă 30 de miliarde. Pentru aceste 30 de miliarde, poate Craiova – Severin – Caransebeș – Lugoj va fi pe PPP (...) 

Comarnic – Brașov, (PPP, n.r.) poate fi o soluție. Dacă lucrurile vor înainta foarte repede, am dat exemplu sectorul de la Codlea, dacă semnăm anul acesta, și vom semna anul acesta contractul, va fi pe bani europeni, nu va fi pe PPP”, a declarat Sorin Grindeanu, pe 16 martie 2024, la Digi 24.

Întrebat dacă autostrada Comarnic-Brașov va fi cu taxă în cazul în care va fi realizată prin PPP, ministrul a răspuns:

"Aproape sigur da. Scuzați-mă, am mers cu toții în Europa. În momentul în care vom ajunge totuși la un sistem cât de cât decent de autostrăzi în România, eu cred că va exista un sistem de vinietă, de taxe.”

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te