Piața auto din Rusia, inundată de chinezării. Rușii se plâng de calitate, Medvedev: „Ca Mercedes”

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 27.03.2023 - 14:21
Rusia a repornit producția de mașini Moskvich în noiembrie 2022, asamblând SUV-uri JAC JS4 chinezești. - Foto: Profimedia Images
Rusia a repornit producția de mașini Moskvich în noiembrie 2022, asamblând SUV-uri JAC JS4 chinezești. - Foto: Profimedia Images

Piața și industria auto din Rusia s-au prăbușit după retragerea constructorilor occidentali pe fondul războiului pornit de Putin în Ucraina și a sancțiunilor internaționale. Mărcile chinezești profită și încearcă să umple golul, dar rușii nu prea sunt mulțumiți de calitate.

SHARE

Volumul producției de autovehicule din Rusia a scăzut cu 60% în 2022, față de 2021. În total, anul trecut, în Rusia au fost produse doar 620 de mii de vehicule. Din acestea 450.000 au fost automobile (-67%), cea mai mică cifră din ultimii ani. 

Și trendul negativ continuă. În februarie 2023, vânzările de autoturisme noi și vehicule comerciale ușoare în Rusia au scăzut cu 62,1%, față de aceeași perioadă a anului trecut, relatează Komersant. Iar Moskvich, care a repornit producția în noiembrie 2022 asamblând SUV-uri JAC JS4 chinezești, s-a lăudat că a comercializat 86 de mașini în ianuarie și februarie 2023. 

Citește și: VIDEO Industria auto din Rusia „duduie”. Moskvich se laudă că a vândut 86 de mașini în 2 luni

Mărcile chinezești au acaparat aproape 40% din vânzările de maşini noi în Rusia

În condiţiile în care exodul producătorilor auto occidentali a redus opţiunile pentru consumatorii din Rusia, companiile din China încearcă să umple golul, forţând ruşii să-şi depăşească ezitările şi să apeleze la brandurile chineze, conform unei analize Reuters, citată de Agerpres.

Mărcile chinezești, cum ar fi Haval, Chery şi Geely, sunt responsabile acum pentru aproape 40% din vânzările de maşini noi în Rusia, arată datele agenţiei ruse Autostat şi ale companiei de consultanţă PPK, faţă de sub 10% în perioada ianuarie-februarie 2022, profitând de oportunitatea ieşirii de pe piaţa rusă a unor constructori ca Renault, Nissan şi Mercedes.

Citește și: VIDEO În 1957, un microcar românesc putea deveni BMW Isetta din Est. Avea volan „yoke”, ca la Tesla

Cumpărătorii ruși se plâng de calitatea mașinilor chinezești în comparație cu a celor occidentale

În acest context, Reuters a discutat cu câţiva cumpărători de maşini din Rusia, persoane individuale şi dealeri.

Aceștia percep calitatea unora din maşinilor fabricate în China ca fiind mai scăzută decât a rivalelor occidentale, iar experţii din industrie spun că producătorii chinezi trebuie să-şi îmbunătăţească reputaţia, chiar dacă le-a crescut cota de piaţă.

Stepan, un șofer rus de 28 de ani, care conduce din ce în ce mai mult automobile chinezești la serviciul de carsharing la care  lucrează, este printre cei care trebuie convinşi. El se plânge, printre altele, că nu se conduce cu uşurinţă o astfel de maşină.

"Am reuşit să cumpăr o Skoda în 2022. Dacă vreţi opinia mea sinceră, diferenţa faţă de automobilele chinezești este imensă", a declarat el pentru Reuters.

Alt rus, Alexander, a declarat că atunci când şi-a cumpărat noua sa maşină chinezească a căutat una care să aibă tehnologie suedeză.

"Cred că în timp fiabilitatea lor se va îmbunătăţi. De exemplu, ştiu că modelul Tugella de la Geely are motor Volvo. De aceea am cumpărat maşina", a explicat Alexander.

Medvedev, după ce a mers cu o mașină chinezească: „Am observat că nu este diferită de un Mercedes”

Fostul preşedinte rus Dimitri Medvedev, actual vicepreședinte al Consiliului de Securitate al Rusiei, condus de Vladimir Putin, a lăudat însă cooperarea cu producătorii chinezi, după o vizită recentă în China, şi a afirmat că percepţiile consumatorilor nu sunt actualizate.

"Obişnuiam să râdem de unele aspecte ale maşinilor lor, dar am călătorit cu o maşină produsă local şi m-am uitat la altele, şi am observat că nu este diferită de un Mercedes."

Rușii încă își pot cumpăra mașini occidentale prin importuri paralele

Cei mai mulţi producători auto occidentali şi-au suspendat operaţiunile în Rusia în primăvara anului trecut. Dar în urma importurilor paralele unele modele încă pot fi achiziţionate.

"Ne-am trăit întreaga viaţă concentrându-ne pe brandurile din Europa, Japonia şi America, şi nu am luat în calcul piaţa chineză, care s-a dezvoltat într-un ritm incredibil", susţine Vladimir Shestak, director general al Altair-Auto în Vladivostok.

Brandul Lada al producătorului auto rus Avtovaz este cel mai popular din Rusia. Renault, care era principalul acţionar al Avtovaz, avea cea mai mare cotă de piaţă în rândul producătorilor auto occidentali, înainte de invadarea Ucrainei.

În timp ce maşinile din China încearcă să umple golul, reputaţia scăzută rămâne o problemă, susţine expertul Sergey Aslanyan.

"Da, aproape că nu au concurenţă aici, dar asta nu înseamnă că oamenii îşi schimbă rapid opiniile", afirmă el.

Cota brandurilor auto din China a ajuns la 37,15% în perioada ianuarie-februarie 2023, de la 9,48% în urmă cu un an, conform datelor Autostat şi PPK. Vânzările brandurilor din Europa, Japonia şi Coreea de Sud, care au părăsit piaţa rusă, au scăzut la 22,6%, de la 70%. Dar declinul vine pe fondul unei scăderi de 58,8% a vânzărilor de maşini noi în Rusia, anul trecut, din cauza reducerii nivelului de trai.

Într-un semn al sporirii cooperării, firma Haval din China produce acum maşini pe plan local, în timp ce vechiul model Moskvich foloseşte componente de la grupul chinez JAC.

Dar o altă problemă pentru consumatorii ruşi este preţul. Chiar şi Medvedev a recunoscut că preţul modelului Moskvich este ridicat, aproximativ două milioane de ruble (26.195 dolari). Preţurile pentru Lada Granta, cea mai vândută din Rusia, încep de la aproximativ 680.000 ruble.

"Chinezii aduc multe maşini dar când vorbim de preţuri, şi nu de calitate, ele nu sunt deloc ieftine", susţine Maxim Kadakov, editorul revistei "Behind the Wheel".

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te