Alegeri prezidențiale LIVE

Vezi în timp real prezența la vot
9.457.295 Votanți în România
52,52 %
813.845 Votanți în străinătate
Click aici pentru statistici complete

EXCLUSIV 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR drept despăgubiri. 220 de milioane deja s-au dat

DE Petru Zoltan | Actualizat: 20.07.2021 - 21:29
400 de milioane de euro se cer de la CNAIR drept despăgubiri. 220 de milioane deja s-au dat/FOTO: Facebook/CNAIR
400 de milioane de euro se cer de la CNAIR drept despăgubiri. 220 de milioane deja s-au dat/FOTO: Facebook/CNAIR
Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR
Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

Sumele cerute și, de multe ori, primite drept despăgubiri pot constitui un buget paralel al companiei de stat. La 400 milioane euro se ridică valoarea despăgubirilor pe care le cer constructorii de la CNAIR, care la rândul ei are revendicări de aproximativ 60 de milioane de euro.

SHARE

La 400 milioane euro se ridică valoarea despăgubirilor pe care le cer constructorii de la CNAIR, care la rândul ei are revendicări de aproximativ 60 de milioane de euro.

Arbitrajele se vor judeca la București și Paris. Câteva exemple, mai jos.

Lucrarea – nu, arbitraj– da

Compania italiană Collini Lavori SpA cere despăgubiri de 88,3 milioane lei pentru contractul privind construcția Variantei de Ocolire Târgu Jiu.

Lucrarea a fost adjudecată de italieni în anul 2013 contra unei sume de 151,2 milioane lei pentru centura de aproape 20 de kilometri. Ordinul de începere al lucrărilor a fost emis de CNAIR de abia în octombrie 2014 și avea ca termen de execuție doi ani. 

Pe atunci, la șefia Secției Drumuri Naționale Târgu Jiu, instituție publică subordonată indirect CNAIR, se afla Ion Tudor.

Acesta l-a angajat ca tehnician pe fiul său, Cristian Gheorghe Tudor, direct în subordinea sa. Ce a făcut proaspătul angajat al statului?

A înființat firma Mediu Serv Logistic, societate care a fost contractată imediat de italieni contra unei sume de 56.000 lei. Un conflict de interese evident care nu a deranjat pe nimeni.

Cu siguranță nu pe șeful Ion Tudor, care a închis ochii la tergiversarea lucrărilor. 

Într-un final, compania Ministerului Transporturilor a fost obligată să rezilieze contractul în 2018, pentru că italienii nu au făcut lucrarea. Aceasta a fost abandonată până în primăvara acestui an. 

Strabag a primit 14,5 milioane euro, mai vrea 10,5

În topul companiilor care mai cer despăgubiri de la CNAIR se află și austriecii de la Strabag, companie controlată de oligarhul rus Oleg Deripaska. 

Austriecii cer despăgubiri de aproape zece milioane de euro pentru contractul aferent proiectării și execuției primului lot din Autostrada Orăștie – Sibiu. 

Conform documentelor obținute de Newsweek România, întreaga sumă este cerută pentru prelungirea duratei de execuție a lucrării cu 240 de zile, plus costurile legate de descărcarea arheologică și asistența juridică și tehnică oferită pentru exproprierea terenurior.

Dosarul se află pe rolul Curții Internaționale de Arbitraj de la Paris iar decizia va fi dată în octombrie 2021. 

Într-un alt proces, austriecii de la Strabag mai solicită despăgubiri de aproximativ 430.000 euro pentru centura Deva – Orăștie. 

Compania Strabag a mai primit despăgubiri de 70 de milioane de lei (aprox. 14,5 milioane euro) pentru contractul aferent proiectării și execuției DN 15 Tg. Mureș – Reghin și DN 15A Reghin Sărățel. 

269 milioane de lei pentru Lugoj - Deva

Asocierea dintre firmele Teloxim - Comsa - Aldesa – Arcadis a deschis patru procese la Curtea de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României prin care cer despăgubiri cumulate de aproximativ 269 de milioane de lei. Adică în jur de 56 de milioane de euro. 

În schimb, CNAIR are revendicări de aproximativ zece milioane de euro de la această asociere. Toate procesele vizează lucrările pentru proiectarea și execuția lucrărilor la Lotul 3 aferent Autostrăzii Lugoj – Deva.

Contractul pentru construcția a 21,141 kilometri de autostradă aferenți Lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva a avut o valoare de 580 de milioane lei.

Ordinul de începere al lucrărilor a fost emis pe 27 noiembrie 2013, lucrări care urmau să fie finalizate într-o perioadă de 30 de luni. 

Constructorii au acumulat întârzieri de peste trei ani pentru realizarea proiectului, motiv pentru care au fost acuzaţi în mai multe rânduri de oficialii Ministerului Transporturilor că au lucrat într-un ritm lent şi că riscă rezilierea contractului.

În 2019, contractul a fost reziliat pentru că firma Comsa nu ar fi acceptat extinderea garanției din contract de la patru la opt ani. La momentul rezilierii contractului, lucrările erau executate în proporție de 99%, iar plățile erau efectuate pentru 94% din lucrări.

____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget 

CNAIR, daună totală pentru buget

Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

____________________

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te