FOTO Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie hi-tech, construită la Giurgiu

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 22.08.2024 - 19:34
Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie hi-tech, construită la Giurgiu - Foto: X, TOWT
Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie hi-tech, construită la Giurgiu - Foto: X, TOWT
Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie hi-tech, construită la Giurgiu - Foto: X, TOWT
Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie hi-tech, construită la Giurgiu - Foto: X, TOWT
Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie hi-tech, construită la Giurgiu - Foto: X, TOWT
Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie hi-tech, construită la Giurgiu - Foto: X, TOWT

Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie cargo hi-tech din lume a fost construită la Giurgiu și a plecat în prima sa călătorie transatlantică cu 1.000 de tone de marfă la bord.

SHARE

Anemos, prima din cele opt nave de marfă cu pânze comandate firmei franceze Pirou de compania de transport de mărfuri cu vele TransOceanic Wind Transport (TOWT), a părăsit șantierul naval Piriou ATG România din zona liberă Giurgiu și, pe 14 august, a plecat în călătoria sa inaugurală, după o escală pentru ultimele reglaje în portul francez Le Havre.

Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie hi-tech, construită la Giurgiu

Corabia cargo hi-tech Anemos are 81 de metri lungime, 15 metri lăţime şi 63 de metri înălţime și dispune de o capacitate maximă încărcare de 1.100 de tone. Acum însă, în prima călătorie, transportă 1.000 de tone.

Nava are un sistem de propusie „hybrid” ingenios - două catarge cu vele dirijate de un „creier” electronic, două motoare diesel și un set de baterii pentru aparatura de la bord.

Citește și: Cine a fost primul român care a mers cu vaporul? Se întâmpla acum 200 de ani

Când este vânt suficient, Anemos înaintează doar cu puterea acestuia, iar unul dintre motoarele diesel va porni doar pentru a încărca bateria. Când intensitatea vântului scade sau nu e vânt deloc, cele două motoare diesel pornesc pe rând, întâi unul, apoi amândouă, pentru a asigura propulsia. 

Potrivit TOWT, folosind sistemul de propusie „hybrid” ingenios și pe cât posibil forța vântului, corabia cargo hi-tech Anemos va degaja în atmosferă doar 2 grame de CO2/km per tonă transportată pentru rutele transatlantice, ceea ce este mult mai puţin decât indicele de 20,2 g/km/t specific navelelor de transport containere „clasice” de talie similară, cu capacităţi cuprinse între 1.150 şi 3.500 TEU.

Citește și: Reducerea emisiilor reinventează „corăbiile”: sistem hybrid, cu pânze gonflabile, pentru nave cargo

Prin urmare, acest lucru se traduce prin reducerea emisiilor de CO2 cu 90%, cu 98% a sulfurilor, cu 92% a oxizilor de azot şi atingerea a 0 emisii de metan. Cifra de 90% de reducere a emisiilor CO2 ia în calcul şi posibile porniri ale motoarelor pentru propulsie, în timp ce o călătorie realizată doar cu forţa vântului va reduce cu 99% emisiile CO2.

În 2022, TOWT a comandat firmei franceze Pirou opt corăbii cargo hi-tech, iar Anemos a fost prima livrată. Următoarea, botezată Artemis, este în lucru la șantierul naval al Pirou din Ho Chi Minh City, Vietnam.

Iar în luna aprilie a acestui an, TOWT a decis să comande încă șase nave de transport cu pânze de la Piriou. Construcțiile noi sunt planificate să debuteze în 2026 și 2027.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te