Anemos, prima din cele opt nave de marfă cu pânze comandate firmei franceze Pirou de compania de transport de mărfuri cu vele TransOceanic Wind Transport (TOWT), a părăsit șantierul naval Piriou ATG România din zona liberă Giurgiu și, pe 14 august, a plecat în călătoria sa inaugurală, după o escală pentru ultimele reglaje în portul francez Le Havre.
Sailing vessel #Anemos on her way from #France to #NewYork #NewYorkCity.
— TOWT (@TOWindTransport) August 16, 2024
Our holds full of cargo, the answer is blowing CO2-free in the wind.
Are you ready? pic.twitter.com/SDANefuIds
Se mai fac lucruri uimitoare în România! Cea mai mare corabie hi-tech, construită la Giurgiu
Corabia cargo hi-tech Anemos are 81 de metri lungime, 15 metri lăţime şi 63 de metri înălţime și dispune de o capacitate maximă încărcare de 1.100 de tone. Acum însă, în prima călătorie, transportă 1.000 de tone.
Nava are un sistem de propusie „hybrid” ingenios - două catarge cu vele dirijate de un „creier” electronic, două motoare diesel și un set de baterii pentru aparatura de la bord.
Citește și: Cine a fost primul român care a mers cu vaporul? Se întâmpla acum 200 de ani
Când este vânt suficient, Anemos înaintează doar cu puterea acestuia, iar unul dintre motoarele diesel va porni doar pentru a încărca bateria. Când intensitatea vântului scade sau nu e vânt deloc, cele două motoare diesel pornesc pe rând, întâi unul, apoi amândouă, pentru a asigura propulsia.
Potrivit TOWT, folosind sistemul de propusie „hybrid” ingenios și pe cât posibil forța vântului, corabia cargo hi-tech Anemos va degaja în atmosferă doar 2 grame de CO2/km per tonă transportată pentru rutele transatlantice, ceea ce este mult mai puţin decât indicele de 20,2 g/km/t specific navelelor de transport containere „clasice” de talie similară, cu capacităţi cuprinse între 1.150 şi 3.500 TEU.
Citește și: Reducerea emisiilor reinventează „corăbiile”: sistem hybrid, cu pânze gonflabile, pentru nave cargo
Prin urmare, acest lucru se traduce prin reducerea emisiilor de CO2 cu 90%, cu 98% a sulfurilor, cu 92% a oxizilor de azot şi atingerea a 0 emisii de metan. Cifra de 90% de reducere a emisiilor CO2 ia în calcul şi posibile porniri ale motoarelor pentru propulsie, în timp ce o călătorie realizată doar cu forţa vântului va reduce cu 99% emisiile CO2.
În 2022, TOWT a comandat firmei franceze Pirou opt corăbii cargo hi-tech, iar Anemos a fost prima livrată. Următoarea, botezată Artemis, este în lucru la șantierul naval al Pirou din Ho Chi Minh City, Vietnam.
Iar în luna aprilie a acestui an, TOWT a decis să comande încă șase nave de transport cu pânze de la Piriou. Construcțiile noi sunt planificate să debuteze în 2026 și 2027.