Reducerea emisiilor reinventează „corăbiile”: sistem hybrid, cu pânze gonflabile, pentru nave cargo

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 09.08.2021 - 16:03
Pânzele gonflabile, care arată ca aripa unui avion, se ridică și se coboară automat, ca un acordeon. / Foto: fuentitech.com
Pânzele gonflabile, care arată ca aripa unui avion, se ridică și se coboară automat, ca un acordeon. / Foto: fuentitech.com
Pânzele gonflabile, care arată ca aripa unui avion, se ridică și se coboară automat, ca un acordeon. / Foto: fuentitech.com

Cursa reducerii emisiilor poluante nu este în desfășuarare doar în industria auto. Cum în transporturi navele cargo generează mare parte a emisiilor, specialiștii afirmă că un sistem hybrid, cu pânze gonflabile, ar putea reduce consumul unui astfel de vapor cu 10-20%.

SHARE

Michelin nu face doar anvelope eficiente și performante pentru mașini, ci în laboratoarele grupului se cercetează și se dezvoltă fel de fel de concepte și tehnologii dedicate mobilității și sustenabilității acesteia. Astfel, alături de doi inventatori elvețieni, Michelin Group a lucrează la WISAMO (Wing Sail Mobility), un proiect menit să îmbunătățească eficiența navelor cargo cu ajutorul unui sistem de propulsie hybrid, dar nu electrificat, ci cu pânze gonflabile.

Concret, WISAMO transformă orice vapor într-un fel de „corabie”. Sistemul de pânze gonflabile nu înlocuiește motoarele diesel gigant, ci furnizează propulsie alternativă și scade consumul acestora cu 10-20%, potrivit specialiștilor, în funcție de puterea vântului.

Citește și: Kaspersky avertizează asupra ultimelor metode de fraudă prin intermediul WhatsApp

Pânzele gonflabile, care arată ca aripa unui avion, se ridică și se coboară automat, ca un acordeon, prin simpla apăsare a unui buton, pentru a nu fi necesar personal suplimentar. Un compresor de aer puternic le umflă pe o structură telescopică ce poate fi montată, teoretic, pe orice cargo sau petrolier, de exemplu. Nu este nevoie de un design special de navă. Iar un sistem de motorase electrice poziționează și repoziționează automat pânzele în funcție de direcția vântului.

Citește și: Containere transportate cu viteze transsonice, de peste 1.220 km/h

Deocamdată, sistemul WISAMO este în faza de testare. Specialiștii au construit o „pânză” cu o suprafață de o sută de metri pătrați, pe care au prezentat-o, recent, la summit-ul mobilității „ Movin' On” și o testează în condiții reale cu ajutorul cunoscutului marinar francez Michel Desjoyeaux are în palmares mai multe curse pe distanțe lungi cu ambarcațiuni cu vele, precum Vendée Globe.

Prima navă comercială cu sistem WISAMO este programată să intre în producție în 2022.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te