miercuri 19 noiembrie
EUR 5.0859 USD 4.3906
Abonează-te
Newsweek România

România preia Portul Giurgiulești. Investiție de peste 24.000.000 € în Republica Moldova

Data publicării: 19.11.2025 • 09:40 Data actualizării: 19.11.2025 • 09:45
Portul Giurgiulești - Foto: Facebook
Portul Giurgiulești - Foto: Facebook

România a achiziționat Portul Giurgiulești din Republica Moldova, potrivit declarațiilor europarlamentarului Nicu Ștefănuță. Tranzacția, considerată una strategică pentru infrastructura regiunii, ar fi fost recent finalizată.

Portul Giurgiulești, singurul port maritim al Republicii Moldova și un punct-cheie de acces către Marea Neagră, a fost cumpărat de România, a anunțat europarlamentarul Nicu Ștefănuță într-o postare pe Facebook.

Informația vine în contextul unei întâlniri pe care acesta a avut-o la Bruxelles cu premierul moldovean Alexandru Munteanu, aflat în vizită oficială.

România preia Portul Giurgiulești. Investiție de peste 24.000.000 € în Republica Moldova

Europarlamentarul a declarat că una dintre cele mai mari provocări în procesul de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană rămâne cea economică. 

„Nominalizarea lui Alexandru Munteanu, un manager internațional cu multă experiență, cam la această întrebare oferă răspuns: Cum aducem investiții serioase în Republica Moldova? Cum creștem nivelul de trai al oamenilor?”, a transmis Nicu Ștefănuță.

Citește și: Moldova s-ar pregăti să scoată Transnistria de sub influența Rusiei. O autostradă va ajunge la Odesa

Europarlamentarul a anunțat că România a achiziționat Portul Giurgiulești, o infrastructură considerată de interes strategic atât pentru București, cât și pentru Chișinău.

„Și România este parte din soluție. Recent, a cumpărat portul Giurgiulești. Nu mulți știu că aceasta este o investiție strategică și deșteaptă, pentru că un port este infrastructură critică. Îmi place mult seriozitatea și unitatea de care dă dovadă Moldova. Două adjective de care avem și noi mare nevoie. Moldova trebuie să fie în UE alături de țara-soră, România!”, a declarat europarlamentarul.

Citește și: De ce cere Anatol Șalaru înlocuirea unui deputat AUR de la șefia Comisiei comune România–Moldova

România și-a exprimat oficial interesul pentru preluarea portului încă din 2023, iar în 2024 a fost creată o echipă guvernamentală pentru negociere.

Oferta a fost depusă prin Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, care a propus achiziționarea a 100% din capitalul companiei „Danube Logistics” SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești.

Investiții în 24 de milioane de euro în modernizarea infrastructurii portuare moldovene

Statul român s-a angajat să investească peste 24 de milioane de euro în modernizarea infrastructurii portuare, având în vedere importanța strategică a portului pentru conexiunea Republicii Moldova la coridoarele comerciale europene și la Marea Neagră.

Totuși, autoritățile de la Chișinău nu au confirmat oficial tranzacția. Potrivit Teleradio-Moldova, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a transmis că va reveni cu un punct de vedere oficial.

În urmă cu câteva zile, ministrul Transporturilor din România, Ciprian Șerban, a anunțat că oferta de preluare a infrastructurii portuare a fost acceptată și că se află în faza finală.

„Suntem acum în discuții și pentru achiziția Portului Giurgiulești din Republica Moldova. Este foarte strategic poziționat. Teoretic, suntem în semnarea contractului. Am avut o discuție cu cei de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), le-am făcut o ofertă și a fost acceptată.

Suntem câștigători și urmează să avem o discuție săptămâna viitoare cu ministrul Transporturilor din Republica Moldova, Vladimir Bolea”, a declarat Ciprian Șerban.

Acesta a explicat că una dintre condițiile esențiale este prelungirea duratei de exploatare a portului, în prezent valabilă până în 2030.

„Ca să aibă sens investiția, să fie profitabilă și pentru România, trebuie să avem garanția că putem exploata și după anul 2030. Ei sunt deschiși și vor face această modificare cât mai curând posibil”.

Mai multe articole din secțiunea Economie
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră