marți 18 noiembrie
EUR 5.0859 USD 4.3906
Abonează-te
Newsweek România

Proprietarul Mega Image închide zeci de magazine, în Serbia. Care sunt motivele?

Data publicării: 18.11.2025 • 19:59 Data actualizării: 18.11.2025 • 20:02
Femeie zâmbitoare în fustă de blugi şi bluză, la cumpărături - Foto: Freepik/prostooleh
Femeie zâmbitoare în fustă de blugi şi bluză, la cumpărături - Foto: Freepik/prostooleh
Tânără familie făcând cumpărături - Foto: Freepik/drobotdean
Tânără familie făcând cumpărături - Foto: Freepik/drobotdean

Proprietarul reţelei transnaţionale de retail Mega Image închide zeci de magazine, în Serbia. Care sunt motivele acestui demers?

Delhaize Serbia, o unitate a angrosistului și retailerului de produse alimentare Ahold Delhaize, cu sediul în Olanda, va închide 25 de magazine până la sfârșitul anului.

Reţeaua va concedia un număr nespecificat de angajați, din cauza impactului plafonării, impuse de guvern, asupra marjelor de profit ale retailerilor.

În plus, Delhaize Serbia ar fi suspendat toate investițiile planificate pentru extinderea și modernizarea rețelei sale de retail, pentru anul următor.

Proprietarul Mega Image închide zeci de magazine, în Serbia

Urmează să fie implementate doar proiectele pentru care contractele fuseseră deja semnate, a relatat publicaţia Vremea, citând o notă internă a Delhaize Serbia către personalul angajat.

Este un exemplu bun despre ce se întâmplă atunci când politica Guvernului este agresivă şi duşmănoasă la adresa transnaţionalelor: pleacă.

Comentatorii economici au afirmat că anunţata posibilă plecare a Carrefour din România s-ar datora apariţiei impozitului pe cifra de afaceri.

Citeşte şi: Carrefour iese de pe piața din România. În 2024, a avut o cifră de afaceri de 12,5 miliarde de lei

Un alt aspect este că politicile globale ale SUA, în era Trump, duc la un input negativ pentru transnaţionale, care au tendinţa să plece din statele emergente, pe de o parte.

Altele au tendinţa să se retragă în statele în care sunt originate sau să rămână în statele cu politici fiscale clare, previzibile, pe baza cărora se pot face business plan-uri sustenabile, pe termen mediu şi lung.

„Din cauza impactului reglementării asupra limitării marjelor de profit ale comercianților cu amănuntul, din păcate am fost forțați să luăm decizii dificile.

Citeşte şi: Marile transnaţionale care pot să vină în locul Carrefour. Când vine câinele la măcelărie?

Acum dorim să vă informăm că firma noastră intră într-o fază de schimbare a modelului său de afaceri”, a anunţat Delhaize Serbia.

Luni, agenția de știri Tanjug l-a citat pe ministrul Comerțului din Serbia, Jagoda Lazarevic, care a declarat că închiderea magazinelor Delhaize Serbia este într-adevăr parțial o consecință a reglementării guvernamentale, dar nu una negativă.

„Ceea ce a făcut reglementarea a fost să-i forțeze pe comercianți să fie mai eficienți”, a spus Lazarevic, citat de Tanjug, conform SeeNews.

Tânără familie făcând cumpărături - Foto: Freepik/drobotdean
Tânără familie făcând cumpărături - Foto: Freepik/drobotdean

Ahold Delhaize operează în Serbia mărcile Maxi, Mega Maxi și Shop&Go. În Serbia, Maxi este un lanț tradițional de supermarketuri.

Mega Maxi și Shop&Go sunt alte formate de magazine, din cadrul aceleiași rețele de retail.

Ahold Delhaize dezvoltă de asemenea produse sub marcă proprie, disponibile în aceste magazine, cum ar fi Nature's Promise, cafeaua Perla și Gustona. Care există toate şi în România

Mai multe articole din secțiunea Economie
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră