Proinfrastructura: „După 30 de ani de subfinanțare cronică, rețeaua CFR se dezintegrează!”

DE Andrei Mocanu | Actualizat: 27.08.2021 - 18:17
„După 30 de ani de subfinanțare cronică rețeaua CFR se dezintegrează!” Foto Facebook Pro Infrastructura
„După 30 de ani de subfinanțare cronică rețeaua CFR se dezintegrează!” Foto Facebook Pro Infrastructura

Semnalul de alarmă a fost lansat de asociația Proinfrastructura. Directorul executiv al asociației, Ionuț Ciurea, oferă și exemple: cea mai recentă locomotivă Diesel este luată în 1982, 28% din podurile din rețeaua feroviară trebuie aruncate la gunoi și puse altele în loc.

SHARE

România, subliniază activistul, ar trebui să investească peste opt miliarde de euro pentru o rețea funcțională modernă. Și mai e și problema numărului de angajați iar mecanicii de locomotivă sunt suprasolicitați.

Directorul executiv al Asociației Proinfrastructura, Ionuț Ciurea crede că angajații ar trebui să protesteze față de condițiile în care sunt obligați să lucreze.

„Ar trebui să strige mai tare, ar trebui să iasă în stradă, să facă grevă, ar trebui să-și ceară drepturile. Mecanicii de locomotivă care sunt puși de angajatori, fie CFR Călători, fie CFR Marfă, fie operatorii privați, unde cred că e mai rău ca la stat, sunt puși să lucreze câte 24 de ore pe locomotivă.

A fost acum, de curând, exemplul acela cu mecanicul beat și a trecut pe roșu, ca să mă exprim în termeni de rutier. Problema este că, în momentul în care mecanicul nu a respectat semnalul roșu, trenul ar trebui să se oprească automat. Există un sistem care oprește locomotiva și, implicit, trenul. Dar sistemul era decuplat de la locomotivă.

Evident că autoritatea care investighează accidentele și incidentele pe infrastructura feroviară trebuie să spună exact care sunt motivele. Din rapoartele trecute ne spune: mecanicii de locomotivă sunt supersolicitați, sunt stresați cu toate restricțiile de viteză, cu toate problemele locomotivelor”, a menționat acesta.

Citește și: VIDEO 40 km din Drumul Expres Craiova – Pitești, 90% finalizați. Pe 60 km, lucrările nu au început

Vedem un plan coerent de modernizare a căilor ferate?

Ionuț Ciurea: Ce modernizare? CFR a cumpărat ultimul vagon de călători în 2011. Atunci a fost achiziționat ultimul vagon. Suntem în 2021, deci acum 10 ani.

Veți spune că avem locomotive. Da, dar cea mai recentă e luată în 1982. Eu sunt născut în 1983. Deci nu există în România o locomotivă diesel mai tânără decât mine.

La electrice stăm un pic mai bine. Ultimele locomotive de tracțiune, electrice, sunt de la începutul anilor ’90. Mai sunt automotoare diesel, un fel de rame diesel, adică ai locomotiva și vagonul integrat: Săgețile Albastre, astea sunt. Au fost achiziționate în 2003-2007, vreo 120 de bucăți. Dacă mai circulă 80... suntem indulgenți cu 80 în trafic.

Citește și: Haos la Kabul: SUA și aliații au pierdut orice control în teren. Biden insistă: Evacuările continuă

Rame electrice? Da, stăm foarte bine la rame electrice. Știți câte avem acum în parc? Zero. Ramele electrice sunt trenurile moderne, de la trenurile regionale pe care le știm cu toții de pe afară, din Ungaria spre exemplu, nu ne ducem mai încolo, că ne e prea rușine. Cel mai nou material rulant pe care îl are CFR acum este automotorul Desiro, în număr maxim de 80 în circulație, material rulant care a fost livrat în perioada 2003-2007. E trist, e atât de trist încât restul de cifre sau de declarații ne scutesc de orice efort intelectual. (Mai multe detalii în RFI)

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te