Cum s-a întins UMB la autostrăzi, ca marmelada, și a ajuns printre repetenți. Ce întârzieri au?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 28.11.2023 - 12:48
Cum s-a întins UMB la autostrăzi ca marmelada și a ajuns printre repetenți. Ce întârzieri au? - Foto: Facebook/Asociația Pro Infrastructură

Constructorul UMB s-a întins la autostrăzi ca marmelada și a ajuns printre repetenți. A câștigat licitațiile pentru 53% din lungimea contractată la ora actuală. Pe A7 - Autostrada Moldovei, lucrează pe 10 loturi, de exemplu, și a intrat în "Clubul 2% pe lună".

SHARE

Specialiștii Asociației Pro Infrastructură au analizat mersul lucrărilor pe A7 - Autostrada Moldovei și au ajuns la concluzia că UMB s-a întins la autostrăzi ca marmelada și a ajuns printre repetenți. 

Cum s-a întins UMB la autostrăzi, ca marmelada, și a ajuns printre repetenți. Ce întârzieri au?

„UMB, prea puțină marmeladă la atâta pâine. V-am avertizat încă din toamna anului 2022 că UMB vrea tot caimacul și i se poate apleca. Iată ce vă ziceam în 22.09.2022: "În mod evident, ar depăși cu mult capacitatea lor actuală, care nu poate fi dublată peste noapte, pe A7 având execuție directă cu termene foarte scurte."

Citește și: VIDEO Centura Sucevei se surpă, la 4 ani de la inaugurarea completă. CNAIR a notificat constructorul

UMB este întins ca marmelada pe prea multe felii de pâine, 10 la număr doar pe AutostradaA7. Așa că a intrat în "Clubul 2% pe lună" alături de repetenții clasei, fapt evidențiat fără echivoc chiar de cifrele oficiale date de CNAIR, confirmând cele mai rele temeri ale noastre din 2022”, afirmă specialiștii Asociației Pro Infrastructură, într-o postare pe Facebook.

Pe 5 loturi ale A7, UMB nu a făcut aproape nimic în 6-7 luni

„Pe cele 5 loturi ale A7 de la nord de Focșani, între Domnești și Pașcani, adică pe 137,7 km (54%) din totalul de 255,7 km contractați de UMB dintre Buzău și Pașcani, avansul fizic oficial raportat de CNAIR în noiembrie este cuprins între 1% (unu %) și 3% (trei %). Adică aproape nimic, la 6-7 luni de la emiterea ordinelor de începere lucrări în mai 2023. Iar termenul de execuție este de 30 luni la fiecare.

Ați spune că se concentrează pe restul de 46% unde stau mai bine. Nu, nu stau. Focșani-Domnești este la 15% după 7-8 luni de la emiterea ordinului de începere (OIL), deci 2% pe lună, tot 30 luni execuție. Loturile 2 și 3 din Buzău-Focșani sunt la 23%, respectiv 25% după 9-10 luni de la OIL, adică 2,5% lunar. Aici este chiar mai sever contractul: 26 de luni execuție directă.

Citește și: Minune! România va avea încă 51 km de autostradă și 50 km de „expres” în 2023. În 2022, doar 13 km

Același ritm jalnic avem și pe loturile 1 și 4 din Buzău-Focșani, care sunt la 23%, respectiv 27%, după 11-12 luni de la OIL, deci vreo 2,2% avans fizic lunar, în medie. Acestea două sunt singurele tronsoane din cele 10 ale UMB de pe A7 care au termen de finalizare în 2024, mai precis în august. În condițiile date, imposibil de respectat.

Dacă aceste cifre de "progres" fizic erau făcute de orice alt antreprenor, îi vedeam la televizor pe ministrul Grindeanu și pe șeful CNAIR Pistol fluturând amenințător rezilierea contractelor. Dar statul este doar pentru unii mumă, pentru ceilalți e ciumă.

Este fix predicția noastră devenită realitate. UMB nu și-a putut dubla capacitatea peste noapte: pe 54% din A7 nu face mai nimic, iar pe restul de 46% gâfâie.

Ba, chiar putem spune că am fost optimiști fiindcă și alte șantiere suferă! Pe A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului nu mai au mobilizarea din trecut. Și mai ales Tronsonul 4 DEx12 Craiova-Pitești este foarte întârziat.

Într-adevăr, UMB încearcă să închidă cât mai repede din șantiere, vezi A0 Nord lotul 2 și DEx12 Slatina-Colonești, dar forța considerabilă a UMB este clar împrăștiată pe mult prea multe fronturi”, explică specialiștii Asociației Pro Infrastructură.

Citește și: VIDEO Cum arată primul ciot de 10 kilometri al A0 - Centura București, care este gata

UMB are în tolbă 80% din autostrăzile finanțate prin PNRR

„Să ne înțelegem: UMB este, de departe, cel mai puternic și mai muncitor antreprenor din infrastructura rutieră din țara noastră. Dar ar fi bine să recunoască spășit că, din ambiția stupidă de a face TOATĂ autostrada care-i trece prin fața sediului, s-a întins peste dublul capacității reale.

UMB are în tolbă 80% din autostrăzile finanțate prin PNRR, adică 341 km din totalul de aproape 430 km din program pe A8, A7, A3 și A1. Și riscă să iasă din termenele contractuale, să pună România în poziția ratării țintelor (și banilor) din PNRR, să-și păteze reputația greu construită în toți anii ăștia și, cel mai grav, să treacă peste limitele roșii auto-impuse și să-și omoare, la propriu, muncitorii”, mai explică specialiștii Asociației Pro Infrastructură.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te