Minune! România va avea încă 51 km de autostradă și 50 km de „expres” în 2023. În 2022, doar 13 km

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 15.11.2023 - 16:58
„Minune”, România va avea încă 51 km de autostrada și 50 km de „expres” în 2023. În 2022, doar 13 km - Foto: captură video

„Minune”, dacă „se aliniază toate planetele” și constructorii mențin ritmul și respectă datele contractuale, România va avea încă 51 km de autostrada și 50 km de drum expres la finalul lui 2023. În 2022, au fost inaugurați doar 13 km de autostradă.

SHARE

România a depășit pragul psihologic de 1.000 km de drumuri de viteză (autostrăzi și drumuri expres) pe 21 septembrie 2023, după mai bine de 33 de ani de la Revoluție, prin darea în trafic a „ciotului” de 13,55 km dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău al Autostrăzii Transilvania. Astfel, a ajuns la 1.008 km de drumuri de viteză.

Citește și: VIDEO România a ajuns la 1.000 km de autostradă în 2023. Cum arată „ciotul” de 13 km inaugurat

Iar, cu noroc, până la finalul lui 2023, România va avea încă 51 km de autostrada și 50 km de „expres”. Ceea ce înseamnă că șoferii s-ar putea bucura de circa 1.110 km de drumuri de viteză, în total. În 1990, România avea 113,5 km de autostradă.

Cu noroc, România va avea încă 51 km de autostrada și 50 km de „expres” în 2023

Concret, la ora actuală, în România se circulă pe 1.008 km de drumuri de viteză, iar lucrările sunt în stadii aproape terminale pe încă 51 km de autostrada și 50 km de drum expres. 

Pe lotul 3, de 15,69 km, al A3 - Ogra - Campia Turzii (Chețani - Câmpia Turzii) se lucrează susținut și lucrările ar putea fi gata în decembrie 2023, cu 9 luni înainte de termenul din contract. 

„Contractul a fost semnat în 26.10.2022, are ordin de începere emis în 21.11.2022 și prevede 3 luni de proiectare și 18 de execuție, deci finalizare în august 2024.

S-a intrat în teren la sfârșit de noiembrie 2022 pe un șantier aflat la aproximativ 38% stadiu fizic în momentul rezilierii.

Cei doi constructori, jucând pe teren propriu, s-au decis să facă o demonstrație de forță și să deschidă circulația în decembrie 2023. Au profitat și de vremea tomnatică neobișnuit de secetoasă și acum doar ceva catastrofal îi mai poate opri.

Umblă vorba prin târg că se încearcă inaugurarea chiar de Ziua Națională însă noi i-am îndemna pe politicieni să nu forțeze nota, iar pe antreprenori să nu cadă (ca alții, vezi A7 Centura Bacău) în capcana grabei care strică treaba doar ca să dea bine la televizor.

Felicitări managerilor, inginerilor și muncitorilor ”simpli” ai Strabag, Geiger și ai subcontractorilor lor! Le dorim spor la bună treabă pe ultima sută de metri.În scurt timp municipiile Târgu Mureș și Cluj-Napoca vor fi legate cu 113 kilometri pe Autostrada A3 între Ungheni și Nădășelu”, potrivit specialiștilor Asociației Pro Infrastructură.

Citește și: Avem 1.000 km de autostradă cu un ciot făcut în „pustiu”. Construim de 4 ori mai încet ca Polonia

Lotul 2, de 19 km, al A0 - Centura București Nord DN1 (Corbeanca) - DN2 (Afumați) va fi prima bucată din Autostrada Bucureștiului dată în trafic. Inaugurarea este estimată undeva la sfârșirul lunii noiembrie. 

„Au început testele necesare pentru darea în trafic a primului tronson din Autostrada Bucureștiului A0, a anunțat vineri, 10 noiembrie 2023, Irinel Ionel Scrioșteanu, într-o postare pe pagina de Facebook.

Descărcarea provizorie în DN2 ar urma să fie realizată, însă, în 2024.

Iar lotul 2, de 16,3 km, al A0 - Centura București Sud (CF 902 - DN6, Jilava - Bragadiru) se află și el în calendarul anului 2023. 

Șeful CNAIR Cristian Pistol a declarat că acest lor este „undeva la peste 93% progresul fizic înregistrat, lucrare pe care vom putea circula începând cu sfârșitul anului acesta. Aceasta va fi dată, cu siguranță, în circulație”.

Făcând un calcul aritmetic, rezultă că șoferii români ar putea circula pe încă 50.99 km de autostradă până la sfârșitul anului. Dacă adunăm și cei 13,55 km dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău ai Autostrăzii Transilvania inaugurați în septembrie, rezultă că, în total, în 2023, România ar putea câștiga încă 64,5 km de autostradă. 

Citește și: Bucureștiul, fără șansă să aibă inel de autostradă până în 2026. 26 km există doar pe hârtie

În același timp, lucrările sunt avansate și pe două bucăți de drum expres, cu o lungime totală de 50.71 km.

Până la sfârșitul anului, ar putea fi date în trafic ciotul de 31,75 km dintre Slatina și Colonești al „Autostrăzii Ford” (DEx 12 Craiova - Pitești) și ciotul de 18,96 km al A11 - Oradea - A3 (Oradea - Borș), care este proiectat ca drum expres nu ca autostradă.

Deci, la finalul lui 2023, autoritățile române s-ar putea lăuda că au inaugurat încă 115 km de drumuri de viteză (64,5 km de autostradă și 50,71 km de drum expres.)

România a construit 886,5 km de autostradă în cei 33 de ani scurși de la Revoluție

Primii 96 de kilometri de autostradă din România, A1 București - Pitești, au fost construiți în 5 ani, între 1967 și 1972, cu o „viteză medie” de 19,2 kilometri de autostradă pe an. Apoi, în 1987, au fost dați în folosință cei 17,54 kilometri ai „ciotului” de autostradă Fetești - Cernavodă. Prin urmare, în 1990, România avea 113,54 kilometri de autostradă.

Primii kilometri de autostradă construiți după Revoluție au fost inaugurați abia în 2004. Este vorba despre primii 97,3 kilometri ai Autostrăzii Soarelui (A2), tronsoanele București-Fundulea, Fundulea-Lehliu și Lehliu-Drajna.

Prin urmare, între 1987 și 2004, în 17 ani, „viteza medie” de construcție a fost de 5,72 kilometri de autostradă pe an. 

În 2006, au fost inaugurate Varianta Ocolire Pitesti (13,6 km) și tronsonul Drajna - Fetesti al A2, în total 50,2 kilometri de  autostradă.

În 2009, s-a dat drumul la trafic pe 41,5 km din Autostrada Câmpia Turzii-Gilau, iar în 2010 au fost inaugurați 26,76 km de autostradă (Varianta de ocolire Sibiu - secțiunea I - 14,86 km, Varianta de ocolire Sibiu - sectiunea II - 2,7 km și încă 10,2 km din Autostrada Câmpia Turzii-Gilau). 

În 2011, s-a tăiat panglica la 69,120 km de autostradă: Medgidia -Constanta (A2) - 14,47 km, Varianta de Ocolire Constanța - 8,6 km și primii 13,8 km ai Autostrăzii București - Ploiești (A3). 

2012 și 2013 au fost și sunt „anii record”

Apoi, 2012 și 2013 au fost și sunt „anii record” în ceea ce privește inaugurarea de kilometri de autostradă în România.

În 2012, au fost dați în trafic 116,791 kilometri de autostradă: Varianta de ocolire Arad - 12,25 km, Autostrada Deva-Orăștie - 14,8 km, Cernavodă - Medgidia - 20,491 km, Medgidia -Constanța - 16,35 km, Varianta de Ocolire Constanța - 11,2 km și Autostrada Bucuresti - Ploiesti - 41,7 km.

În 2013, au fost dați în trafic 117,903 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 1 - 38,138 km, Autostrada Deva-Orăștie - 17,7 km, Autostrada Orăștie-Sibiu, lotul 1 - 24,11 km, Autostrada Orastie-Sibiu, lotul 2 - 19,745 km, Autostrada Orastie-Sibiu, lotul 4 - 16,235 km, Varianta de Ocolire Constanța - 1,975 km.

Din 2014 până în 2020 nu s-a ajuns la 50 km de autostradă inaugurată pe an. Zero kilometri, în 2016

În 2014, s-a tăiat panglica la 49,048 kilometri de autostradă: Autostrada Nadlac - Arad, Lot I - 20,418 km, Autostrada Nadlac - Arad, Lot 2 - 6,52 km și Autostrada Orăștie-Sibiu, Lot 3 - 22,11 km.

În 2015, ritmul a scăzut la 40,749 kilometri de autostradă: Autostrada Nadlac - Arad, Lot I - 1,8 km, Autostrada Nadlac - Arad, Lot 2 - 10,144 km, Autostrada Timisoara - Lugoj, Lot 2 - 25,625 km și Autostrada București - Ploiești - 3,18 km.

În 2016, nu s-a dat în trafic niciun metru de autostradă. Dar, în 2017, au fost inaugurați 24,14 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 2 - 15,44 km și Autostrada Transilvania, Tronson 3A1 Gilău - Nădășelu - 8,7 km. 

În 2018, au fost dați în trafic 46,738 kilometri de autostradă: Autostrada Bucuresti - Ploiesti - 3,33 km (intrarea în Capitală), Autostrada Sebeș - Turda, Lot 3 - 12,45 km, Autostrada Sebeș - Turda, Lot 4 - 16,3 km, Autostrada Ungheni - Ogra, Lot 2 - 10,105 km, Autostrada Ogra - Campia Turzii, Lot 1 - 3,6 km și Podul peste Someș - 0,953 km.

În 2019, au fost dați în trafic 43,28 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 3 - 21,141 km și Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 4 - 22,139 km.

În 2020, ritmul inaugurărilor a crescut la 61,919 kilometri de autostradă: Autostrada Transilvania, Secțiunea 3C,
Subsectiunea 3C3, Biharia - Borș - 5,35 km, Autostrada Transilvania - Nod Chetani Lot 3 - 1,3 km, Autostrada Transilvania Lot 2 Iernut - Chețani - 17,9 km, Varianta de ocolire a Municipiului Bacău - 16,269 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 1 (Sebeș - Pârâul Iovului) - 14,8 km și A3 Comarnic - Brașov, lot 5 (Râșnov - Cristian) - 6,3 km.

Apoi, în 2021, s-a tăiat panglica la 38,45 kilometri de autostradă: Autostrada Sebeș - Turda, Lot 3 - 2,8 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 1 (Pârâul Iovului - Aiud) - 2,2 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 2 (Pârâul Iovului - Aiud) - 24,25 km, Târgu Mureș - Ogra, lot 1 (Târgu Mureș - Ungheni) - 4,5 km și Drum de legatura Targu Mures (la profil de drum expres) - 4,7 km. 

2022, anul rușinii. Doar 13 kilometri de autostradă inaugurați

Anul 2022 va rămâne în istoria României drept unul mediocru în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă dați în trafic. Primii și singurii kilometri, „ciotul” de 13,17 km ai lotului A1 Sibiu-Boița au fost inaugurați pe 15 decembrie. 

Iar odată cu deschiderea lotului A1 Sibiu-Boița în 15 decembrie 2022, România a ajuns la 994,6 kilometri de autostradă și drum expres aflați în exploatare.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te