CNAIR „în calitate de Beneficiar, a semnat în data de 29.11.2018, Contractul de Finanțare nr. 23 pentru Proiectul „Infrastructura integrată pentru zona orbitală a Municipiului București”, finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, Axa Prioritară AP 1. Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a transportului cu metroul, Obiectiv specific OS 1.1 Creșterea mobilității pe reteaua rutieră TEN-T centrală”, se arată într-un comunicat al companiei.
Conform Actului Aditional nr. 5/17.08.2023, valoarea totala a proiectului este de 7.597.780.021,21 lei, valoarea cofinanțării asigurate de UE este de 44.384.579.297,81 lei și valoarea finanțării naționale este de 773.749.287,80 lei.
Același comunicat previzează încă că „Perioada de implementare a proiectului este de 120 luni, respectiv între data 01.01.2014 si 31.12.2023 la care se adauga, daca este cazul, si perioada de desfasurare a activitatilor inainte de semnarea Contractului de Finantare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor”.
Citește și: FOTO În București, „șmecheria” în trafic n-are vârstă: Mercedes pe contrasens, la Romană, în 1943
Ce prevede proiectul „Infrastructura integrată pentru zona orbitală a Municipiului București”
„Scopul și obiectivele generale ale proiectului Obiectivul general al acestui proiect este de a finaliza rețeaua de drumuri orbitale București pentru a asigura interconectivitatea adecvată între 3autostrăzi existente și drumurile naționale cu statut de drumuri europene, autostrăzi și drumuri europene pentru care km 0 este definit în Bucureşti.
Obiectivele principale ale proiectului (construirea a 51.195 km de secțiune de autostradă 2x2 nouă (sector sud A0 București-centura ocolitoare la profil de autostradă); modernizarea a 20.219 km de drum național pe sectoarele A1-DN7 și DN2-A2, parte a centurii existente a Bucureștiului (din care 8,695 km pentru sectorul A1-DN7 și 11,524 km pentru sectorul DN2-A2); construirea a 4 Pasaje (Domnești, Mogoșoaia, Oltenița și Berceni); lărgirea la 4 benzi a 14.525 km din centura existentă a Bucureștiului între A1-DN5) sunt în conformitate cu LIOP 2014-2020, Axa Prioritară AP 1. Îmbunatățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a transportului cu metroul, Obiectiv tematic 7, Obiectivul specific 1.1-Creșterea mobilității pe rețeaua de drumuri TEN-T-centrală.
Rezultate preconizate (proiect):
1. Construcția a 51.195 km de secțiune de autostradă 2x2 nouă (sector sud A0 București-centura ocolitoare la profil de autostradă),42 poduri și pasaje, 5 puncte de interconexiune, 4 parcări pe termen scurt, 1 zonă de servicii, 1 centru de întreținere și coordonare și 1 punct de sprijin și întreținere;
2. Modernizarea a 20,219 km de drum național pe sectoarele A1-DN7 și DN2-A2, parte a centurii existente a Bucureștiului (din care 8,695 km pentru sectorul A1-DN7 și 11,524 km pentru sectorul DN2-A2), împreună cu sectorul A1-DN7: 2 poduri reabilitate, 1 pasaj reabilitat, 3 poduri noi, 2 pasaje noi, 11 intersecții, 1 parcare; sectorul DN2-A2: 2 pasaje reabilitate, 3 pasaje noi, 4 intersecții, 1 parcare, 1 punct de întoarcere cu sens giratoriu; - Punctul de întoarcere pe centura București în zona autostrăzii A1: 1 punct de întoarcere, 1 parcare.
3. Construirea a 4 Pasaje (Pasajele Domnești, Pasajele Mogoșoaia, Oltenița și Berceni)
4. Lărgirea la 4 benzi a 14.525 km din centura existentă a Bucureștiului între sectorul A1-DN5, care include: 3 pasaje noi, 1 parcare reabilitată, 3 parcări noi și 5 intersecții.
5. Reducerea timpului de călătorie pe rețeaua rutieră TEN-T de la 92,5 minute (valoare la începutul perioadei de implementare) până la 60,9 minute pentru ruta A3-DN6 și de la 98,6 minute (valoare la începutul perioadei de punere în aplicare) la 55,5 minute pentru ruta A2-A1.
Componenta 1 : Autostrada de Centura Bucuresti Sud de la km 0+000-km 100+900.
Lot 1 - Sectorul 1 de la km 52+070-km 52+770 aferent Centurii de Nord; - Sectorul 2 de la km 52+770-km 69+000 aferent Centurii de Sud.
Lot 2 - Km 69+000-km 85+300.
Lot 3: - Sectorul 1 de la Km 85+300- km 100+765 aferent centurii de Sud; - Sectorul 2 de la km 0+000-km 2+500 aferent Centurii de Nord.
Componenta 2- Modernizarea centurii rutiere a Municipiului Bucuresti intre A1 - DN7 si DN2 - A2
Lot 1 - Modernizarea centurii rutiere a Municipiului Bucuresti intre A1 - DN7;
Lot 2 - Modernizarea centurii rutiere a Municipiului Bucuresti intre DN2 - A2
Componenta 3- Pasaj Domnesti
Componenta 4-Largire la 4 benzi a centurii rutiere a Municipiului Bucuresti Sud intre A2 km 23+600 si A1 km 55+520”
Lot 1: Amenajare nod rutier CB DN4 (Oltenita) km 29+500 - km 33+190
Lot 2: Amenajare nod rutier CB DJ401 (Berceni) km 33+190 - km 35+600
Componenta 5- Pasaj Mogosoia
Componenta 6- Largire la 4 benzi a centurii rutiere a Municipiului Bucuresti intre A1 - DN5
Lot 1: Largire la 4 benzi a centurii rutiere a Municipiului Bucuresti Sud intre A1 (km 55+520) si km 54+700 inclusiv parcarea de lunga durata de la km 54+765
Lot 2: Largire la 4 benzi a centurii rutiere a Municipiului Bucuresti Sud intre 54+700 si DN5 (km 40+000)”, potrivit CNAIR.
În ce stadiu se află noile drumuri radiale din București
Drumuri aflate în stadiul de proiectare:
- Drum Radial 1 - Vest Expres (Domnești/Ciorogârla - A0 - DNCB - Bd. Timișoara)
- Drum Radial 9 - Sud Expres (Berceni/Vidra - A0 - DNCB - Bd. Metalurgiei)
- Drum Radial 4 - Nord Expres (Bulevardul Poligrafiei - Șoseaua Sisești - DNCB - A0 Mogoșoaia - DJ Buftea-Corbeanca)
Drumuri pentru care se pregătește documentația în vederea lansării procedurii de achiziție pentru proiectare:
- Drum Radial 3 - Giulești Expres (Calea Giuleşti - oraș Chitila - Săbăreni)
- Drum Radial 5 - Pipera Expres (Tunari - Otopeni - DNCB)
- Drum Radial 6+7 - Afumați Est Expres (Voluntari - Dobroesti - Pantelimon - Găneasa - Afumați)
- Drum Radial 8 - Splai Expres (Splaiul Unirii - DNCB - A0) Nod Rutier Ștefăneștii de Jos
Drumuri aflate în licitație:
- Drum Radial 10 - Măgurele Expres (A0 - oraș Măgurele - Parc Industrial Măgurele - DNCB - Prelungirea Ferentari)
- Drum Radial 2 - Autostrada A1