Celebrul hamburger din Kentucky, vândut la noi, are peste 85% din ingrediente produse în România
Multe din produsele renumitelor lanțuri de restaurante care activează la noi folosesc într-o proporție foarte mare ingrediente produse în România. Producătorii români au fost sprijiniți în acest sene, iar acum sunt furnizori principali pentru aceste restaurante.
O mare parte dintre ingredientele folosite în produsele KFC, Pizza Hut și Taco Bell de la noi provin de la producători români care fac parte dintr-o rețea de aprovizionare care încurajeză și sprijină antreprenorii autohtoni.
Celebrul hamburger din Kentucky, vândut la noi, are peste 85% din ingrediente produse în România

Bogdan Cheța, Supply Chain Director, Sphera Franchise Group, a explicat la Newsweek Report cum funcționează această rețea de aprovizionare și cum sunt selectați și sprijiniți producătorii români.
Newsweek România: Ce este acest "supply chain" și cum funcționează?
Bogdan Cheța: Supply chain acoperă partea de achiziții și de aprovizionare, în general, pe tot lanțul, de la producător până la produsul finit.
În momentul de față acoperă activitatea restaurantelor KFC, Pizza Hut și Taco Bell în România. Am luat recent și Cioccolati Italiani, care este un business cu primele unități în Italia și recent am intrat și pe zona de Hard Rock Cafe.
Care este procentul de ingrediente românești folosit la produsele acestora?
Procentul de ingrediente românești diferă de la un lanț la altul, dar o să vorbesc în principal despre KFC, care este peste 80% din business-ul Sphera.
Procentul de ingrediente românești depășește 85% din tot ceea ce intră în componența produselor KFC. Și aici o să încep în principal cu carnea de pui, care este peste 94% din România. 92% este pui proaspăt care merge direct de la producător în restaurant, fără să mai treacă printr-un centru de distribuție sau o altă zonă de agregare de stoc. Făina vine integral din România, chiflele vin integral din România, produsele vegetale din care facem salatele și restul ingredientelor vin din România.
În partea de tipărituri avem o proporție covârșitoare din totalul ambalajelor pe care le folosim pentru produse, atât în restaurant, cât și pentru partea de servire acasă, la comenzile online.
Cum cum ați ajuns la aceste procente?
Avem zone în care piața ne favorizează și avem industrii dezvoltate bine în România, cum este această industrie a cărnii de pasăre și de prelucrare a cărnii de pasăre. Și avem industrii în care, chiar dacă există o anumită cantitate, ea nu este suficient de competitivă din punct de vedere preț și calitate cu ce vine din exterior. Un exemplu sunt cartofii.
Noi avem nevoie de niște cartofi de o anumită lungime, cu o anumită consistență și asta o poți vedea în momentul în care rupi cartoful pai. La unii cartofi se poate observa că înăuntru sunt pungi de aer sau zone de vid. Noi avem nevoie de un cartof care să aibă o textură uniformă și consistentă.
Mai mult decât atât, e important pe acești cartofi să-și păstreze calitatea și la câteva zeci de minute după ce sunt pregătiți, tocmai pentru a da o experiență de consum adecvată și clienților care comandă onine aceste produse. Aceasta este o zonă zonă în care am ajutat și am susținut furnizorii pentru a ajunge la un nivel de calitate corespunzător, astfel încât să putem avea și alternative de furnizare din România.
Este vorba de un proces de calificare destul de complex. Vorbim în primul rând de partea de siguranță alimentară și după aceea de conformare cu standardele grupului al cărei franciză suntem. Sunt momente în care investim timp, energie, atenție și chiar bani în relația cu furnizorul. Sunt condiții dure, ca să spun așa. Însă siguranța alimentară e cel mai important lucru într-un restaurant, iar aici nu se face niciun rabat. După aceea, desigur, produsele trebuie să respecte niște calibre pentru a da o consitență în experiența clientului. Dacă, spre zemplu, aripioarele de pui au dimensiuni diferite, cleintul va constata într-o zi că sunt foarte mici și în altă zi că sunt foarte mari. De aceea furnizorul trebuie să dea acest produs în limitele de toleranță stabilite pentru acele calibre.
Ce faceți ca produsele să fie cât mai sănătoase?
Folosind foarte mult pui proaspăt direct în restaurante, fără să stea cu lunile în depozite. Cantitatea de pui congelat pe care o avem este undeva sub 8%. Mai mult decât atât, deși durata de de viață a unei astfel de căni este de aproximativ un an, noi aprovizionăm la două-trei luni maxim astfel încât în câteva luni să se și consume. Folosim multe produse fresh de la furnizori de aici din România, din care facem salatele pe care le folosim pentru Pizza Hut sau pentru Tco Bell.
Pentru a menține prospețimea pe întreg lanțul de aprovizionare, furnizorul nostru de logistică are un sistemt integrat, automatizat, foarte eficient atât în partea de depozitare, cât și în zona unde se pregătesc produsele, apoi în cadrul zonei de transport și în final la livrarea restaurante. Vara, când sunt peste 40 de grade este posibil să compromiți produsele pe ultima sută de metri. Pentru a nu se întâmpla acest lucru folosim niște cărocioare metalice care sunt acoperite cu huse termice, astfel încât produsul să ajungă în limitele de temperatură stabilite în restaurant.
Cum faceți să limitați emisiile de carbon pe tot acest lanț?
Există un efort continuu din partea noastră și urmărim scăderea amprentei de carbon și la cei cu care lucrăm. Furnizorul logistică de care vă spuneam are o flotă în întregime nouă, cu mașini din 2024 și 2025, mult mai puțin poluante. În partea aceasta de emisii de carbon încercăm ca produsele să ajungă pe cel mai scurt drum în restaurante. Și când spun asta mă gândesc la efortul pe care l-am depus în programul nostru de a îmbunătăți procentajul total de livrare de pui de la furnizori direct în restaurante.
Carnea nu mai este adusă într-un centru de distribuție și după aceea trimisă restaurantelor din țară, astfel că face mult mai puțini kilometri și amprenta de carbon este mai mai mică.
De asemenea, în partea de optimizare a comenzilor către restaurante, urmărim un indicator care ne spune care este totalul cantității livrate. Ne tot timpul ne uităm la acel indicator și ajustăm numărul de livrări, frecvența livrărilor, modul în care ele sunt distribuite pe restaurant, astfel încât cantitatea totală de emisii de carbon pe kilogramul de ingredient livrat în restaurant să scadă.