Un navetist plătește cu 800 lei/lună mai mult pe combustibil când vine cu mașina în București

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 24.05.2022 - 14:31
800 lei pe lună plătește în plus un navetist care vine cu mașina în București din suburbiile orașul / Inquam Photo / Alexandru Bușcă
800 lei pe lună plătește în plus un navetist care vine cu mașina în București din suburbiile orașul / Inquam Photo / Alexandru Bușcă

Sute de mii de români merg zilnic la serviciu cu mașina. Cum pentru majoritatea nu prea există alternative de transport și prețurile la carburanți au explodat, Newsweek a calculat câți bani în plus trebuie să scoată din buzunar lunar un șofer „navetist”, față de aprilie 2021.

SHARE

În data de 20 mai 2021, benzina de 95 costa 5,59 lei/l. Iar în data de 22 mai 2021, motorina standard costa 5,44 lei/l, conform bazei de date peco-online.ro. Pe 16 mai 2021 barilul de petrol era cotat la 276 de lei.

La 19 mai 2022, benzina de 95 este 8,06 lei/l și motorina standard, 8,79 lei/l. Barilul de petrol este cotat la 526 de lei.

Folosind regula de trei simplă, benzina de 95 s-a scumpit cu 44% într-un an și motorina standard, cu 61%. Oficial, Institutul Național de Statistică (INS) a calculat o scumpire a carburanților cu 35,69%, în intervalul aprilie 2021 – martie 2022.

Citește și: O familie dă 75 lei în plus pe carne în 2022. Pe cartofi - 60 lei. Coșul minim are 34 de produse

Benzina s-a scumpit cu 44%, motorina cu 61%, față de aprilie 2021

Calculul estimativ realizat de Newsweek se bazează pe consumul mediu al unui autoturism de clasă compactă, cu motor pe benzină sau motorină de 1.0 – 1.5 litri (de exemplu, Dacia Logan/Sandero), în trei scenarii.

În cazul mașinii pe benzină, am luat în calcul un consum urban de 10 litri/100 km și un consum extra-urban de 7 litri/100 km. Iar în cazul mașinii diesel am estimat un consum urban de 7 litri/100 km și un consum extra-urban de 5 litri/100 km.

Citește și: Mașina electrică, rentabilă după scumpirea energiei? Cât costă plinul: curent Vs benzină Vs motorină

Scenariul 1 – „Navetă” din suburbiile-dormitor: 30 kilometri zilnic

Angajații care locuiesc în așa-zisele „suburbii-dormitor”, cum sunt zonele Pipera-Tunari, Bragadiru sau Mogoșoaia din jurul Bucureștiului, parcurg zilnic cu mașina cel puțin 30 de kilometri (dus/întors) în regim de trafic urban pentru a merge doar la serviciu. Asta înseamnă minimum 600 de kilometri pe lună.

Prin urmare, „navetistul” cu mașină pe benzină are nevoie de cel puțin 60 de litri pentru a merge la serviciu. La prețul de 8,06 lei/litru, înseamnă 484 de lei. În aprilie 2021, când benzina costa 5,59 lei/l, drumul la serviciu costa 335 de lei. Rezultă o diferență de 148 de lei.

„Navetistul” cu mașină diesel are nevoie de 42 de litri de motorină pentru a merge la serviciu. La prețul de 8,79 lei/l de motorină, înseamnă 370 de lei. În aprilie 2021, când motorina costa 5,44 lei/l, costul era de 228 de lei. Rezultă o diferență de 141 de lei.

Citește și: Statistică TÜV: Top 10 cele mai fiabile și cele mai proaste mașini second hand de 9-10 ani vechime

Scenariul 2 – Cu mașina la serviciu din localitățile limitrofe: 60 de kilometri zilnic

Foarte mulți oameni locuiesc în localitățile din apropierea marilor orașe, cum ar fi, în zona Bucureștiului, Balotești, 1 Decembrie, Brănești, Crevedia sau Tărtășești, și lucrează în oraș, parcurgând zilnic cu mașina circa 60 de kilometri doar pentru a merge la serviciu. Adică, 1.200 de kilometri pe lună.

În acest caz, am luat în calcul jumătate din distanță parcursă în regim urban, jumătate, în regim extra-urban. Pentru cei 600 de kilometri parcurși urban avem calculele de la „Scenariul 1”: mașină pe benzină – 484 lei, mașină diesel – 370 lei.

Pentru ceilalți 600 de kilometri în regim extra-urban, mașina pe benzină are nevoie de încă 42 de litri. La prețul de 8,06 lei/litru, înseamnă 338 de lei (+103 lei, față de aprilie 2021). Iar cea diesel „mănâncă” și ea 30 de litri de motorină în plus. La prețul de 8,79 lei/l de motorină, înseamnă 263 de lei (+100 de lei).

Rezultă că, în total, „navetistul” cu mașină pe benzină trebuie să scoată din buzunar minimum 822 de lei pentru a merge la serviciu (+250 de lei, față de aprilie 2021), iar cel cu mașină diesel, minimum 633 de lei (+241 de lei,  față de aprilie 2021).

Scenariul 3 – Navetă interurbană cu mașina: 100 de kilometri zilnic

În multe țări europene, să faci zilnic naveta 50 de  kilometri până la serviciu este ceva obișnuit. În România, cazurile sunt destul de puține, dar sunt. De exemplu, unii locuiesc în Deva și merg la serviciu la Cugir. Distanța, exact 50 de kilometri, adică 2.000 de kilometri pe lună.

În acest caz, luăm în calcul doar consumul extra-urban la mașinii, distanțele parcurse urban fiind neglijabile.

„Navetistul” cu mașină pe benzină are nevoie, prin urmare, de minimum de 140 de litri. La prețul de 8,06 lei/litru, înseamnă 1.128 de lei (+345 de lei, față de aprilie 2021). Deja, ne apropiem de valoarea salariului minim net pe economie.

”Navetistul” cu mașină diesel consumă minimum 100 de litri de motorină. La prețul de 8,79 lei/l de motorină, înseamnă 879 de lei (+198 de lei, față de aprilie 2021).

Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni: +7,4%

Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (mai 2021 – aprilie 2022) faţă de precedentele 12 luni (mai 2020 – aprilie 2021) este 7,4%.

Mărfurile alimentare s-au scumpit cu 13,54%, în aprilie 2022 faţă de 2021 şi cu 8,46% de la începutul anului.

La această categorie, cel mai mult s-au scumpit cartofii, cu 41,84% în aprilie faţă de aprilie 2021 şi cu 16,72% faţă de decembrie 2021. Uleiul s-a scumpit cu 38,19% faţă de aprilie 2021 şi cu 15,54% faţă de decembrie 2021.

 

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te