joi 06 noiembrie
EUR 5.0845 USD 4.4165
Abonează-te
Newsweek România

Camioanele electrice, scumpe pentru transportatori la 200.000 €? UE vrea să-i oblige să cumpere

Data publicării: 06.11.2025 • 14:00
Camion electric - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Camion electric - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Transportatorii nu se înghesuie să-și „înverzească” flotele cu camioane electrice, la circa 200.000 € bucata, acestea costând aproape dublu decât cele diesel. Prin urmare, UE ia în calcul să-i oblige să cumpere, să aibă o cotă fixă de camioane cu emisii zero în flote.

Cum camioanele electrice sunt mult mai scumpe decât cele cu motor termic și vânzările sunt foarte slabe, în cursa de depoluare a transporturilor de mărfuri și pentru a-i sprijini pe producătorii din UE în vânzarea de camioane cu emisii zero, Comisia Europeană dezbate o inițiativă, denumită „Greening Corporate Fleets” (Înverzirea flotelor corporative), în vederea elaborării unui „Regulament european privind vehiculele corporative curate”, care ar putea impune obligații de achiziție sau utilizare a unei cote minime de vehicule cu emisii zero (ZEV) – cum ar fi camioanele electrice sau pe bază de hidrogen – pentru operatorii de transport rutier și/sau pentru clienții acestora (expeditorii).

Ca idee, un prețul unui camion diesel Mercedes Actros pornește de la circa 100.000 euro, iar un camion electric Mercedes eActros pleacă de la aproximativ 180.000 euro. 

Citește și: Nu mai e nevoie de șoferi, conduce AI-ul. 100 de camioane electrice autonome lucrează 24h la o mină

Camioanele electrice, scumpe pentru transportatori la 200.000 €? UE vrea să-i oblige să cumpere

În acest context, Uniunea Internațională a Transportului Rutier (IRU), organizația mondială de transport rutier, care susține interesele operatorilor de transport cu autobuzul, autocarul, taxiurile și camioanele pentru a asigura creșterea economică și prosperitatea prin mobilitatea durabilă a persoanelor și mărfurilor rutiere, din care face parte și UNTTR - Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania, a lansat o petiție online prin care jucătorii din industria de transport sunt invitați să se exprime împotriva inițiativei Comisiei Europene de a obliga operatorii de transport mărfuri sau pe clienții acestora (expeditorii) să cumpere, să opereze sau să utilizeze în alt mod o cotă fixă ​​de vehicule cu emisii zero, respectiv camioane electrice sau pe bază de hidrogen.

IRU consideră că este nevoie urgent să se transmită CE un semnal puternic că ecosistemul transportului rutier de mărfuri nu are nevoie și nici nu dorește o astfel de obligație. Iar decarbonizarea acestuia este deja în curs de desfășurare și va avea loc din ce în ce mai mult atunci când condițiile financiare și de infrastructură vor fi pregătite și când tipul de operațiune efectuată va fi compatibil cu aceste tipuri de vehicule.

Citește și: UE face o mega-rețea de încărcare pentru camioanele electrice. România nu apare pe hartă

Petiția numită „Da ecologizării, nu mandatelor“ poate fi semnată până la data de 24 noiembrie de toate asociațiile de transport de mărfuri, operatorii de transport de mărfuri, intermediarii de transport de mărfuri, producătorii, distribuitorii și orice alți clienți ai operatorilor de transport (denumiți generic expeditori).

Radu Dinescu, președinte IRU, consideră că tranziția nu poate fi impusă exclusiv companiilor de transport rutier de marfă, deja supuse unor marje reduse și unei presiuni concurențiale puternice.

Introducerea unor cote obligatorii ar însemna impunerea de costuri suplimentare fără a ține cont de condițiile reale de operare ale companiilor, disponibilitatea infrastructurii și sustenabilitatea economică.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), deși susține obiectivele UE de decarbonizare, subliniază că piața transporturilor din România, dominată de IMM-uri, nu este pregătită pentru un mandat de electrificare obligatorie din cauza barierelor structurale, financiare și operaționale.

Printre problemele evidențiate de UNTRR se numără lipsa infrastructurii de încărcare, în special pentru vehiculele grele, costurile ridicate de finanțare și reticența clienților de a acoperi costurile suplimentare, limitele tehnice și operaționale ale camioanelor electrice (autonomia, durata de viață a bateriei, restricțiile privind feriboturile), riscurile mandatelor obligatorii care duc la o presiune financiară insuportabilă, vulnerabilitatea IMM-urilor, prețuri mai mari la transport și pierderi de locuri de muncă. 

UNTRR a solicitat Comisiei o abordare de tranziție realistă și flexibilă, bazată pe: 

- Implementarea accelerată a infrastructurii de încărcare (inclusiv hub-uri megawați)

- Sprijin financiar și acces mai ușor la finanțare pentru IMM-uri

- Stimulente fiscale pentru achiziționarea de vehicule cu valoare zero (ZEV)

 - Obiective progresive și realiste, concepute în colaborare cu industria

- Neutralitate tehnologică, permițând o combinație de soluții cu emisii reduse și zero

Mai multe articole din secțiunea Economie
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră