Cum dezvoltarea infrastructurii de transport reprezintă o condiție de baza pentru creșterea nivelului de trai, a veniturilor oamenilor, pentru stimularea investițiilor, pentru crearea de noi locuri de munca, pentru creșterea mobilității
cetățenilor și a marfurilor, pentru scoaterea din izolare a zonelor subdezvoltate prin distributia echilibrata a retelelor de transport între toate regiunile și, nu în ultimul rând, pentru creșterea siguranței traficului, Ministerul Transporturilor
beneficiază de una dintre cele mai mari creşteri de alocări anul acesta: de la un buget de 36.156,5 milioane lei în 202, la un buget de 43.265,9 milioane lei în 2025 (+19,66%).
Citește și: Buget de austeritate? Care ministere primesc mai mulți bani față de anul trecut?
Buget de 4.326.590.000.000 lei, pentru autostrăzi și căi ferate. Care sunt prioritățile până în 2028
Principalele priorități sunt continuarea investițiilor la autostrăzile Sibiu-Pitești, Sibiu-Făgăraș, Focșani-Bacău, Ploiești-Buzău, Buzău-Focșani și reabilitarea liniilor de cale ferată.
În proiectul legii bugetului de stat pe anul 2025, Ministerul Transporturilor a atașat și sinteza privind politicile și programele bugetare pe termen mediu pentru anul 2025 și perspectiva 2026-2028.
Prioritățile CNAIR
Avand în vedere Strategia de dezvoltare a infrastructurii rutiere stabilita prin Programul Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, aprobat prin HG nr. 1312/2021, la nivelul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere se deruleaza un amplu program de constructie autostrazi, variante de ocolire si reabilitare drumuri nationale.
Citește și: NU sunt bani la buget pentru indexarea pensiei în 2025. Ministrul de finanțe confirmă OFICIAL
Astfel, pentru perioada 2025 - 2028 CNAIR va avea in vedere realizarea urmatoarelor obiective:
A. Program de constructie autostrazi/drumuri expres
I. Finalizarea obiectivelor aflate in prezent in executie, respectiv:
- Autostrada Sibiu – Pitesti, Sectiunile 2, 3, 4;
- Autostrada de Centura a Municipiului Bucuresti;
- Autostrada Brasov - Targu Mures - Cluj – Oradea;
- Autostrada Ploiesti – Buzau, Loturile 1, 2 si 3;
- Autostrada Focsani – Bacau, Loturile 1, 2 si 3;
- Autostrada Bacau – Pascani, Loturile 1, 2 si 3;
- Autostrada Lugoj - Deva;
- Autostrada Sibiu – Fagaras, Tronson 1, 2, 3 si 4;
- Autostrada Targu Mures – Targu Neamt, Sectiunea I, Targu Mures - Miercurea Nirajului,
Sectiunea III, Leghin - Targu Neamt;
- Pod peste Prut la Ungheni;
- Drum Expres Braila – Galati;
- Drum Expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (Zona Turda) si Drum
National DN 1 (Zona Tureni);
Citește și: După 22 de ani de promisiuni, Autostrada „Valea Prahovei” nu e prioritate. Nimic, în planul CNIR!
II. Finalizarea procedurilor de achizitie pentru lucrari de proiectare si executie lansate
si demararea lucrarilor pentru urmatoarele obiective:
- Autostrada Brasov - Targu Mures - Cluj – Oradea;
- Autostrada Craiova – Filiasi;
- Autostrada Pascani -Suceava, loturile 1 si 2;
- Autostrada Timisoara – Moravita, Tronson 1 si 2;
- Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar;
- Drum Expres Arad – Oradea, Loturile 1, 2 si 3;
- Alternativa Techirghiol;
- Nod Rutier Cumpana A4 (Km 16+700) - DN 39E;
- Drumuri de legatura cu conexiune la Drumul Expres Constanta - Tulcea - Braila, intre
localitatile Tulcea, Mineri, Cataloi, Agighiol si Malcoci;
- TransRegio Braila – Slobozia – Drajna - A2 si Chiciu – Drajna;
III. Finalizarea etapei de proiectare - faza elaborare Studiu de Fezabilitate/ Proiect
Tehnic pentru urmatoarele obiective:
- Autostrada Brasov – Fagaras;
- Autostrada Baia Mare – Suceava, Loturile 1, 2 si 3;
- Drum Expres Constanta-Tulcea;
- Drum Expres Tisita – Albita;
- Drum Expres Braila (Jijila) - Tulcea (Cataloi);
- Drum Expres Buzau-Braila;
- Drum expres Suceava – Siret;
- Drum expres Suceava – Botosani;
- Drum de mare viteza Bucuresti – Alexandria;
- Drum de mare viteza Filiasi-Drobeta-Turnu Severin;
- Drum de mare viteza Drobeta-Turnu Severin – Domasnea;
- Drum de mare viteza Domasnea - Caransebes;
- Drum de mare viteza Caransebes – Lugoj;
- Drum Expres Bucuresti – Targoviste;
- Drum expres Ploiesti – Gaesti;
- Drum Expres A1 – Pitesti – Mioveni;
- Drum expres Baia Mare - Satu Mare;
- Drum expres Ganeasa (DX 12) – Rm. Valcea – Tigveni (A1);
- Pod peste Dunare, Giurgiu - Ruse II;
Citește și: Autostrada Unirii de 5.300.000.000 €: Când se sapă prima groapă? Pe hârtie, se lucrează de 18 ani
B. Programul de modernizare/ reabilitare drumuri naționale
I. Finalizarea obiectivelor aflate in executie - ce insumeaza un numar de 321,57 km
- Largire la 4 benzi DN 7 Baldana si Titu – 21,4 km;
- DN 71, Baldana - Targoviste – Sinaia
- DN 73 Pitesti – Campulung – Brasov, km 13+800 - km 42+850, km 54+050 - km 128+250, loturile
1 si 2 (103.25 km);
- DN 52, Alexandria - Turnu Magurele (45,96 km);
- DN 73F km 0+000 - km 8+450 Moieciu de Jos -Cheia - Moieciu de Sus (8.45 km);
- DN 2L, Soveja – Lepsa (16,13 km);
- Drum de legatura A3 – DN1, Martinesti (5 km);
- Largire la 4 benzi DN1A si masuri de siguranta rutiera pentru sectorul cuprins intre Centura
Bucuresti si intersectia cu soseaua Chitila-Mogosoaia (1.28 km);
- Drum de legatura intre A1 (Arad -Timisoara)- DN69 (9.90 km);
- DN 2N km 52+860 - km 60+000 Jitia - Bisoca si pod nou peste raul Ramnicu Sarat la km 53+300
(7.21 km);
II. Finalizarea etapei de proiectare - faza elaborare studiu de fezabilitate/ DALI pentru
urmatoarele obiective:
- DN 73C, Lot 1, km 44+800 - km 55+000, Curtea de Arges - Tigveni si Lot 2, km 55+000 - km
68+000, Tigveni - Municipiul Ramnicu Valcea;
- DN 7C km 104+000 - km 130+800 (Transfagarasan);
- DN 56C, Salcia - Devesel, km 0+000 - km 60+375;
- DN 5C, km 3+000 - km 61+840, Giurgiu – Zimnicea;
- DN 29D km 18+500 - km 21+000, jud. Botosani;
- Drum de legatura intre A1 si DN 7 (DJ 711A) – Largire la 4 benzi de circulatie;
- Nod Rutier Cumpana A4 (km 16+700) – DN 39E;
C. Construcție variante de ocolire
I. Finalizarea obiectivelor aflate in executie - ce insumeaza un numar de 84,95 km
- Modernizarea centurii rutiere a municipiului Bucuresti intre A1 - DN 7 si DN 2-A2: Sectiunea DN
2 – A2 (11,52 km);
- Galati (33.6 km)
- Zalau (5,54 km)
- Sighisoara (13 km)
- Largire la 4 benzi a centurii rutiere a Municipiului Bucuresti Sud intre A1 (km 55+520) si DN 5
(15.52 km);
- Modernizarea centurii rutiere a Municipiului Bucuresti, intre A1-DN7 si DN2-A2, Lot 2: Sector
DN2 (km 12+300) - A2 (km 23+750) (11.524 km)
- Buftea (5.77 km)
II. Finalizarea etapei de proiectare - faza elaborare studiu de fezabilitate/ proiect tehnic
pentru urmatoarele obiective:
- Varianta de ocolire a orasului Podul Iloaiei (4.38 km)
- Varianta de ocolire a municipiului Iasi - Varianta Sud Obiect 4 - Varianta trafic usor (sector km
0+000 - 8+185) si penetratie cartier Dacia (8.80 km)
- Varianta ocolitoare Ramnicu Valcea (21.84 km)
- Varianta ocolitoare Targu Mures (11.64 km)
D. Implementarea proiectelor de infrastructura rutiera derulate in parteneriat cu Unitatile Administrativ Teritoriale (Consilii Judetene/ Primarii)
I. Finalizarea obiectivelor aflate in executie - ce insumeaza un numar de 61,88 km
- Drum TransRegio Feleac TR 35- Etapa I Centura Metropolitana TR 35 si drumuri de legatura
(29.87 km)
- Varianta Ocolitoare a Municipiului Blaj - conectivitate cu Drum TransRegio: Blaj-Teius-A10
(6.84 km)
- Centura de ocolire Craiova Sud – varianta SUD-VEST, DN 56 – DN 55 – DN 6 (9.89 km)
- Descarcare Comarnic (5.90 km)
- Descarcare Azuga Busteni (9.38 km)
II. Finalizarea etapei de proiectare - faza elaborare studiu de fezabilitate/ proiect tehnic
pentru un numar de 29 de obiective care insumeaza o lungime de 212,87 km
Prioritățile CNIR
Principalele obiective de investitii ce vor fi implementate de catre compania nationala in
perioada 2025-2028 sunt:
1. Autostrada Targu Mures-Targu Neamt, “Sectiunea II: Miercurea Nirajului – Leghin, km 22 + 000
– km 181+195, judetul Mures, judetul Harghita si judetul Neamt;
2. Autostrada Targu Neamt - Iasi – Ungheni;
3. Autostrada Bacau – Brasov;
4. Autostrada Ploiesti – Brasov;
5. Drumul Expres Bacau – Piatra Neamt;
6. Drumul Expres Focsani – Braila;
7. Drumul Expres Filiasi – Targu Jiu.
Prioritățile CFR
Prioritatile strategice pentru perioada de timp cuprinsa intre 2025-2028 sunt focalizate pe:
-Implementarea proiectelor finantate din Planul National de Redresare si Rezilienta a Romaniei
(PNRR) Pilonul 1 la capitolul - Reforma 1. Transport sustenabil, decarbonizare si siguranta rutiera,
-Continuarea si finalizarea lucrarilor Coridorului IV ramura nordica pe sectiunile Brasov –
Sighisoara si Simeria – Gurasada – Km.614, aflate in diverse stadii de executie,
-Demararea si finalizarea procedurilor de achizitie publica pentru lucrarile de modernizarea a
Coridorului IV ramura sudica Caransebes – Craiova si Bucuresti – Giurgiu,
-Lucrari in statiile Fetesti si Ciulnita de pe linia CF Bucuresti – Constanta,
-Programe de eliminare a restrictiilor de viteza de pe intreaga retea TEN-T centrala si globala cu
impact direct si imediat asupra duratei calatoriei si/sau asupra cresterii sigurantei si confortului
calatorilor,
-Proiecte de crestere a calitatii serviciilor de transport feroviar prin modernizari de statii cai
ferate, sisteme de siguranta si centralizare, poduri, podete si tuneluri,
-Reabilitarea si modernizarea infrastructurii feroviare in Portul Constanta,
-Reabilitarea si modernizarea liniei CF Ploiesti Sud-Focsani-Pascani-Iasi-Frontiera, PascaniDarmanesti-Vicsani-Frontiera,
-Reabilitarea si modernizarea linei CF Predeal – Brasov,
-Pregatirea proiectelor de modernizare a liniilor CF de pe sectiile Bucuresti – Craiova, Coslariu –
Cluj Napoca, Apahida – Ilva Mica – Pojorata – Suceava;
-Reabilitarea si modernizarea Complexului Feroviar Gara de Nord, inclusiv centura feroviara a
Bucurestiului ca o alternativa pentru transportul urban al locuitorilor din zonele periferice, un
acces mai facil pentru marile centre comerciale si depozitare amplasate in zona centurii si
crearea unor noduri intermodale la capatul linilor de transport;
-Realizare conexiune feroviara cu Aeroportul International Traian Vuia Timisoara;
-Pod CF nou km 317+950 linia CF Deda - Razboieni si demolarea podului CF existent;
-Proiecte de electrificare a liniilor de cai ferate ce nu fac parte din reteaua TEN-T centrala si
globala de pe liniile CF Episcopia Bihor – Cluj Napoca, Radulesti – Giurgiu, Constanta – Mangalia,
Bucuresti – Giurgiu si Darmanesti – Vicsani – Frontiera. Principalele obiective se regasesc si in
Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025.
Prioritățile ARF
Principalele obiective ale institutiei in perioada 2025-2028 sunt continuarea procedurilor pentru:
- Achizitionarea si dezvoltarea unui sistem integrat, baza de date si furnizare de informatii privind
serviciul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de calatori;
-Achizitionarea a 37 de rame electrice inter-regionale noi RE-IR1;
-Achizitia de material rulant nou, 62 rame electrice regionale RE-R1;
-Achizitia a 29 de rame electrice inter-regionale noi RE-IR2;
-Achizitia a 12 automotoare noi in tractiune electrica pe baza de pile de combustie cu hidrogen
RE-H;
-Achizitia a 16 locomotive electrice destinate transportului feroviar de calatori;
-Achizitia de material rulant nou, 60 rame electrice regionale RE-R2;
-Achizitia de material rulant nou, 5 rame electrice inter-regionale noi RE-IR3;
-Achizitia a 23 locomotive electrice destinate transportului feroviar de calatori LE2.