sâmbătă 18 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3489
Abonează-te
Newsweek România

Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani, transportul rutier de marfă, cu 69%

Data publicării: 25.09.2025 • 15:15
Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani, transportul rutier de marfă, cu 69% - Foto: facebook/ Asociația Pro-infrastructură (Imagine cu rol ilustrativ)
Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani, transportul rutier de marfă, cu 69% - Foto: facebook/ Asociația Pro-infrastructură (Imagine cu rol ilustrativ)
Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani. - Foto: facebook/ Ministerul transporturilor (Imagine cu rol ilustrativ)
Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani. - Foto: facebook/ Ministerul transporturilor (Imagine cu rol ilustrativ)

Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani. În 2015, aveam 733 km de autostradă, acum se circulă pe 1.329 km. Tot în 10 ani, însă, între 2013 și 2023, transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69%, de trei ori peste ritmul mediu din Uniunea Europeană.

Construcția de autostrăzi a luat având în ultimii ani în România, mai ales grație banilor europeni și din PNRR. Dar, cum cu ani în urmă s-a lucrat mai mult în reluare, viteza medie de dezvoltare a infrastructurii rutiere din ultimii 10 ani abia a ajuns la aproape 60 km/an. Concret, din 2015 până în prezent, au fost au fost dați în trafic 596 km de autostradă.

Citește și: Bulgaria a ajuns cu autostrada la Belgrad. România nu poate duce o autostradă în Serbia de 10 ani 

Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani, transportul rutier de marfă, cu 69%

Tot în 10 ani, însă, între 2013 și 2023, România a înregistrat cea mai mare creștere a volumului de marfă transportată rutier din Uniunea Europeană. În 2023, firmele de transport și logistică au raportat aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele, cu 69% mai mult decât în urmă cu zece ani, ceea ce reprezintă cel mai rapid ritm din UE și de peste trei ori peste media comunitară, potrivit datelor Eurostat.

Iar creșterea puternică a volumului de marfă transportată rutier în România s-a văzut și se vede și pe piața spațiilor industriale moderne închiriable, care s-a extins de aproape 5 ori în ultimii zece ani și va ajunge în 2025 la aproximativ 8 milioane de metri pătrați, conform datelor prelucrate de Colliers.

Citește și: UE face o mega-rețea de încărcare pentru camioanele electrice. România nu apare pe hartă

Lipsa de autostrăzi și căi ferate moderne, un obstacol major pentru dezvoltarea logisticii din România

Lipsa de autostrăzi și căi ferate moderne rămâne un obstacol major pentru dezvoltarea logisticii din România, atrag atenția specialiștii Colliers, care subliniază nevoia continuării investițiilor mari în infrastructură.

„Nivelul de aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele este apropiat de cel al Ungariei, dar de peste șase ori mai mic decât al Poloniei.

Cu alte cuvinte, chiar dacă România a înregistrat cea mai rapidă creștere a transportului rutier de marfă din Uniunea Europeană, diferența față de economii din regiune rămâne semnificativă.

Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani. - Foto: facebook/ Ministerul transporturilor (Imagine cu rol ilustrativ)

Foto: La nivelul lunii septembrie 2025, în România se circulă pe 1.329 km de autostradă și drum expres

Dacă ținem cont de populație și de dimensiunea economiilor, volumul transportat de România ar trebui să fie cel puțin dublu față de Ungaria și la jumătate din cel al Poloniei.

Citește și: Efectele intrării României în Schengen asupra transporturilor: Ce am câștigat, care sunt provocările

Pentru a reduce acest decalaj în următorii 10-15 ani, este necesar ca România să continue construcția de autostrăzi și modernizarea rețelei feroviare, cu atât mai mult în contextul actual, în care economia internă este sub presiune.

Astfel de investiții ar mai compensa din slăbiciunile raportate în alte sectoare ale economiei și ne-ar pregăti pentru următorul ciclu de creștere”, explică Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.

Autostrăzile din România frânează în 2025 - 2026

După anii cu livrări record de autostrăzi, intervalul 2025-2026 se anunță cu un ritm mult mai lent al construcțiilor și inaugurărilor.

Această încetinire ar putea pune frână dezvoltării pieței de spații logistice și investițiilor în spații industriale, care au cunoscut o creștere puternică în ultimii ani, atrag specialiștii Colliers. 

77% din mărfurile transportate rutier în România sunt livrări interne

Datele Eurostat arată că peste 77% din mărfurile transportate rutier în România sunt livrări interne, una dintre cele mai mari ponderi din Uniunea Europeană. Acest lucru reflectă, cel puțin parțial, nivelul mai redus al exporturilor României.

Există totuși și un aspect care diferențiază România în mod pozitiv față de multe alte state europene.

Dacă revenim la privirea de ansamblu, doar 54% din toate transporturile de marfă se fac pe șosele, sub media Uniunii Europene de 78%, potrivit datelor Eurostat care includ doar transportul continental.

În schimb, România are o pondere ridicată a transportului pe căi navigabile, în special pe Dunăre, unde ajunge la aproximativ 20% din total și reprezintă a doua cea mai mare valoare din UE.

Specialiștii Colliers arată că această diversificare a modurilor de transport este un avantaj, însă nu poate compensa lipsa unei infrastructuri moderne în zonele cheie ale țării.

„Suntem aproape de pragul de 8 milioane de metri pătrați de spații industriale și logistice închiriabile, o performanță remarcabilă dacă ne gândim că în urmă cu zece ani piața creștea într-un ritm foarte lent.

Evoluția spectaculoasă din ultimii cinci ani arată că România se află într-un ciclu accelerat de dezvoltare, beneficiind de un moment foarte favorabil, de care ar trebui să profite pe deplin, pentru că, în următorii 5-10 ani, contextul se poate schimba, fie din perspectiva finanțărilor, fie a fondurilor europene”, a declarat Victor Coșconel.

Mai multe articole din secțiunea Economie

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră