duminică 05 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3349
Abonează-te
Newsweek România

Bulgaria a ajuns cu autostrada la Belgrad. România nu poate duce o autostradă în Serbia de 10 ani

Data publicării: 12.09.2025 • 15:15 Data actualizării: 12.09.2025 • 15:04
Bulgaria a ajuns cu autostrada la Belgrad. România nu poate duce o autostradă în Serbia de 10 ani - Foto: Pexels - Imagine cu rol ilustrativ
Bulgaria a ajuns cu autostrada la Belgrad. România nu poate duce o autostradă în Serbia de 10 ani - Foto: Pexels - Imagine cu rol ilustrativ
Autostradă de la Sofia la Belgrad - Foto: captură Google Maps
Autostradă de la Sofia la Belgrad - Foto: captură Google Maps

Bulgaria a terminat Autostrada Europa, care leagă Sofia de Belgrad și, mai departe, de vestul Europei. O deschide pe 14 septembrie 2025. Astfel, București rămâne singura capitală UE izolată rutier de Europa.

Întreaga Autostradă Europa (Evropa, AE8) va fi deschisă traficului începând de duminică, 14 septembrie 2025, a anunțat ministrul Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice din Bulgaria, Ivan Ivanov, în cadrul unei reuniuni a Comitetului pentru Politică Regională, Lucrări Publice și Administrație Locală. 

Ministrul a recunoscut că construcția autostrăzilor a încetinit semnificativ în ultimii ani, iar îmbunătățirea infrastructurii rutiere este o prioritate absolută pentru guvern.

În acest context, construcția autostrăzii „Hemus” a fost accelerată, secțiunea „Boaza”, care face legătura cu intersecția rutieră „Dermantsi”, urmând să fie deschisă până la sfârșitul lunii, relatează Novinite.com.

Citește și: România a lansat investiții în autostrăzi de 18.000.000.000 € dar nu are bani să le finanțeze

Bulgaria a ajuns cu autostrada la Belgrad

Autostrada Europa, un segment esențial al Rețelei Trans-Europene de Transport - TEN-T, se întinde pe 63 de kilometri și leagă Sofia de granița cu Serbia, prin punctul de control vamal Kalotina. Drumul face parte din Tangenta Nordică de Viteză, care canalizează traficul de vehicule și mărfuri către autostrăzile „Hemus” și „Trakia”, asigurând o distribuție mai fluentă a fluxurilor. 

În timpul unei inspecții la fața locului în luna august, Ivanov confirmase deja că autostrada va fi gata până la jumătatea lunii septembrie, consolidând importanța acesteia pentru conectivitatea națională și regională.

Și România este parte din rețeaua TEN-T, cu două coridoare: Rin-Dunăre (va lega România, inclusv două porturi de la Marea Neagră - Constanța și Sulina, de centrul Europei) și coridorul Marea Baltică - Marea Neagră - Marea Egee (va crea o nouă conexiune între Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Grecia).

Dacă pe coridorul Rin-Dunăre lucrările din România sunt destul de avansate pe A1 Pitești - Sibiu, pe al doilea coridor lucrările la vreun drum de viteză în nord-vestul României nu sunt gata nici pe hârtie. 

Citește și: Autostrăzile trag frâna de mână. 55 km inaugurați, încă 120-130 km în lucru. S-au promis 280 km

„Autostrada NATO”, care trece prin 7 țări, are 600 de km lipsă exact în România.

Via Carpatia (sau Via Carpathia) este un proiect transeuropean de infrastructură rutieră aflat în implementare, care va face legătura între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee.

Autostradă de la Sofia la Belgrad - Foto: captură Google Maps

România nu poate duce o autostradă în Serbia de 10 ani

România se chinuie de mai bine de 10 ani să ducă o autostradă și până la granița cu Serbia. 

Autostrada A9, parte din reţeaua TEN-T de pe teritoriul României, care să lege Timișoara de Moravița, de granița cu Serbia, a apărut în Master Planul General de Transport al României din 2014, de pe vremea lui Ponta. 

Dar, până acum, nu s-a făcut nimic. În septembrie 2024, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Sorin Grindeanu, anunța startul la depunerea ofertelor pentru Lotul 1 (Remetea Mare-Jebel) de 35,67 km al Autostrăzii Timișoara-Moravița, care va costa peste 1.000.000.000 €. 

Citește și: Apare o autostradă care leagă Bucureştiul de Belgrad. Costă peste 1.000.000.000 €. Când se termină

”Start pentru depunerea ofertelor aferente constructției Lotului 1 (Remetea Mare-Jebel) al Autostrăzii Timișoara-Moravița! Data limită pentru depunerea ofertelor: 11 noiembrie 2024 (...)

Acest prim lot al autostrăzii Timișoara-Moravița trebuie finalizat în maximum 48 de luni (12 luni proiectare și 36 de luni execuție”, a declarat, atunci, Grindeanu. 

Însă, nu s-a înghesuit nimeni. 

Apoi, ultima știre despre Lotul 1 e din aprilie 2025, când Grindeanu a declarat că „în această primăvară, undeva în luna mai, terminăm licitațiile pentru cele două loturi de la Timișoara spre Moravița. Sper ca lucrurile să meargă bine și să putem să avem câștigătorii și tot ceea ce ne-am propus – dincolo de Centura de Vest, unde am semnat deja contractul – să putem să punem în aplicare”, conform tion.ro. 

Pentru Lotul 2 Jebel - Moravița (33,49 km) constructorul a fost selectat în iulie 2025: Porr Construct SRL, cost - 2,97 miliarde lei (fără TVA), durata proiectare 12 luni, durata executie 36 luni.

București, singura capitală UE izolată rutier de Europa

București rămâne singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă. Bulgarii și sârbii ne-au dat clasă. 

După inaugurarea Autostrăzii Europa din Bulgaria pe 14 septembrie 2025, de la Sofia se poate ajunge la Budapesta sau Viena, de exemplu, via Belgrad, Serbia, doar pe drum de mare viteză.

București e singura capitală UE izolată rutier de Europa. De la granița de Vest cu Ungaria, se poate ajunge aproape doar pe autostradă până la Sibiu.

De ce „aproape”? Pentru că în continuare, după mai bine 20 de ani de la începutul lucrărilor la Autostrada Transilvania (2004, Bechtel), lipsește „Autostrada Urșilor”, ciotul de 28 km dintre Chiribiș și Biharia. 

Bucureștiul nu e legat cu autostradă nici de granița de Nord-Vest (Oradea), pe unde s-ar putea ajunge la Varșovia (Polonia) sau în capitalele „Țărilor Baltice” (Lituania, Letonia, Estonia), de exemplu.

Mai multe articole din secțiunea Economie

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră