Vânzările de mașini electrice merg prost, UE elaborează un plan de subvenții. Include România

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 02.03.2025 - 09:27
Vânzările de mașini electrice merg prost, UE elaborează un plan de subvenții. Include România - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
Vânzările de mașini electrice merg prost, UE elaborează un plan de subvenții. Include România - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
Vânzările de mașini electrice merg prost, UE elaborează un plan de subvenții. Include România - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
Vânzările de mașini electrice merg prost, UE elaborează un plan de subvenții. Include România - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)

Vânzările de mașini electrice merg prost, iar UE elaborează un plan de subvenții, pentru toate cele 27 de state membre, în încercarea de a stimula cererea frânată de prețurile încă foarte mari ale acestor vehicule față de cele termice echivalente ca volum.

SHARE

Comisia Europeană va prezenta săptămâna viitoare măsuri pentru stimularea cererii de mașini electrice (EV) în UE şi intenţionează să introducă cerinţe privind utilizarea de componente locale în producţia de baterii auto, potrivit unui proiect de propunere, informează News.ro, citând de Reuters.

Executivul UE va publica pe 5 martie planul său de acţiune pentru industria auto, menit să ajute producătorii europeni să-şi electrifice flotele şi să concureze cu rivalii mai avansaţi din China şi SUA.

Citește și: Tesla, anchetată pentru date tehnice mincinoase, alături de alți 3 producători de mașini electrice

Vânzările de mașini electrice merg prost, UE elaborează un plan de subvenții. Include România

Proiectul, consultat de Reuters, va include propuneri pentru toate cele 27 de state membre ale UE, deci inclusiv România, privind măsuri de accelerare a adoptării vehiculelor electrice în flotele de maşini de companie, care reprezintă aproximativ 60% din piaţa de automobile noi din blocul comunitar.

De asemenea, Comisia va colabora cu statele membre pentru a identifica cele mai eficiente modalităţi de stimulare a achiziţiilor de vehicule electrice şi opţiunile de finanţare pentru acestea.

În plus, propune scutirea de taxe rutiere pentru vehiculele grele cu emisii zero.

În 2024, vânzările de vehicule electrice noi au scăzut cu 5,9%, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care atribuie această tendinţă infrastructurii limitate de încărcare, eliminării bruşte a subvenţiilor din Germania şi lipsei unor modele EV accesibile.

Citește și: Vânzările de mașini electrice merg slab. Porsche investește 800.000.000 € în motoare pe benzină

Subvenții pentru producţia de baterii pentru mașinile electrice în UE

Comisia Europeană recunoaşte în documentul său că industria auto europeană riscă să piardă cotă de piaţă în tehnologia mașinilor electrice şi se confruntă cu costuri semnificativ mai ridicate decât concurenţii săi, în special în ceea ce priveşte componentele EV, cum sunt bateriile, care reprezintă 30-40% din valoarea unui vehicul electric.

Proiectul prevede impunerea unor cerinţe tot mai stricte privind conţinutul european în celulele şi componentele bateriilor vândute în UE.

Citește și: 24 de mașini electrice, testate iarna până le-a murit bateria. AUTONOMIA REALĂ, mai mica și cu 32%

În plus, Comisia va analiza posibilitatea de a sprijini companiile care produc baterii în Europa, inclusiv firmele străine, cu condiţia ca acestea să colaboreze cu parteneri europeni pentru a permite transferul de expertiză şi tehnologie.

Comisia intenţionează, de asemenea, să stabilească condiţii pentru investiţiile străine în sectorul auto şi să analizeze sprijinul financiar pentru facilităţile de reciclare a bateriilor.

Producătorii auto europeni cer anularea amenzilor pentru emisiile de CO₂ 

Producătorii auto europeni, afectaţi de închideri de fabrici şi îngrijoraţi de viitoarele tarife impuse de SUA, au cerut Comisiei Europene să le acorde scutiri de la amenzile care, spun ei, ar putea ajunge la 15 miliarde de euro (15,6 miliarde de dolari) dacă flotele lor nu respectă limitele de emisii de CO₂ impuse pentru 2025.

Proiectul de propunere nu specifică ce măsuri financiare ar putea oferi Comisia în acest sens.

Asociaţia industriei auto din Italia, ANFIA, a solicitat măsuri mai curajoase, inclusiv anularea amenzilor planificate pentru producătorii europeni.

Citește și: 45.000.000 € de la UE, pentru infrastructura de încărcare a mașinilor electrice, inclusiv în România

Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule şi mobilitate electrică la grupul de cercetare şi advocacy Transport & Environment (T&E), a declarat că acesta este ~elefantul din cameră” şi că obiectivele de reducere a emisiilor sunt esenţiale pentru ca Europa să recupereze decalajul faţă de China prin forţarea producătorilor să se electrifice.

~În loc să creeze incertitudine, planul ar trebui să se concentreze pe măsurile promiţătoare privind electrificarea flotelor corporative şi localizarea producţiei de baterii”, a adăugat Poliscanova.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te