Test de cultură generală. Care este primul automobil de serie făcut în România?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 02.12.2023 - 08:13
Test de de cultură generală. Care este primul automobil de serie făcut în România? - Foto: Facebook/Masini romanesti
Test de de cultură generală. Care este primul automobil de serie făcut în România? - Foto: Facebook/Masini romanesti
Test de de cultură generală. Care este primul automobil de serie făcut în România? - Foto: Facebook/Masini romanesti
Test de de cultură generală. Care este primul automobil de serie făcut în România? - Foto: Facebook/Masini romanesti

Care este primul automobil de serie făcut în România? Nu a fost nici Dacia, nici IMS / ARO. A apărut în 1945 și putea atinge o viteză maximă de 120 km/h. Fabrica a fost luată cu totul și mutată de ruși în Urali.

SHARE

Primul automobil de serie făcut în România nu a fost nici Dacia, nici ARO. Modelul a apărut în 1945, imediat după cel de-al doilea Război Mondial. Iar automobilul avea un design revoluționar pentru acea vreme și motor în stea, ca de avion. 

Test de de cultură generală. Care este primul automobil de serie făcut în România?

a) Dacia

b) IMS / ARO

c) Oltcit

d) Lăstun

e) Malaxa 1C

Răspunsul este e) - Malaxa 1C

Citește și: Test de cultură generală: Cum se numea mama lui Ștefan cel Mare? I-a fost închinată o poezie

Un grup de ingineri și tehnicieni de la uzinele Malaxa din Reșița, condus de inginerul Petre Carp, și specialiști de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din România, au dezvoltat, imediat după cel de-al doilea Război Mondial, primul automobil românesc. 

Mașina a fost botezată Malaxa 1C, după numele inginerului și marelui industriaș interbelic Nicolae Malaxa, și avea un design revoluționar pentru acea vreme, ce poate fi comparat cu stilul „notchback” contemporan. 

Motorul cu trei cilindri în stea, ca de avion cu elice, era dispus în spate, ca la Volkswagen „Broscuță”, de exemplu, model ce a constituit, probabil, și o sursă de inspirație, și era răcit forțat cu aer. Interesant, sistemul de răcire cu aer și admisia de aer ale propulsorului ce dezvolta 30 de cai putere erau „ascunse” în acoperișul cu pereți dubli al modelului Malaxa 1C, priza de aer aflându-se deasupra parbrizului. 

Citește și: Test de cultură generală: ”Ce sărbătorim de fapt pe 1 Decembrie?” Elevii de gimnaziu știu răspunsul

Greutatea motorului era de 80 de kilograme, în timp ce ansamblul diferenţial-cutie de viteze cântărea 150 de kilograme.

Cu aceste resurse, se spune că primul automobil românesc, Malaxa 1C, putea atinge o viteză maximă de 120 km/h și consuma 10 litri de benzină la suta de kilometri.

Malaxa 1C a fost produs timp de doi ani. Unele surse spun că au fost făcute 200 de unități, altele, până la 800 de unități, iar altele, până la 2.000 de unități. 

Fabrica Malaxa și prima mașină românească, Malaxa 1C, luate de sovietici, la ordinul lui Brejnev, și mutate în Urali

După cel de-al Doilea Război Mondial, sovieticii au luat cam tot ce le-a plăcut din zonele de influență. Dacă din Germania, de exemplu, au mutat fabrica Opel din Brandenburg în Rusia și au pus bazele Moskvitch, din România au luat, printre altele, Fabrica Malaxa, inclusiv linia de asamblare a mașinii Malaxa 1C, și au dus-o cu totul la Podgorie, în Urali. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te