CCR a motivat de ce nu a tăiat pensiile speciale. Motivele au fost de natură procedurală
CCR a reușit să motiveze de ce a respins legea de tăiere a pensiilor speciale. CCR a decis să respingă tăierea pensiilor speciale și pentru că „Guvernul nu a solicitat avizul CSM, fiind astfel afectat rolul CSM de garant al independenței justiției”.
CCR a reușit să motiveze de ce a respins legea de tăiere a pensiilor speciale.
CCR spune că a sesizat o încălcare a art.114 din Constituție, cu referire la condițiile în care Guvernul își poate angaja răspunderea asupra unui proiect de lege.
CCR a motivat de ce nu a tăiat pensiile speciale. Motivele au fost de natură procedurală
CCR critică măsura de recurgere la procedura angajării Guvernului.
„Recurgerea la procedura angajării răspunderii Guvernului nu poate fi realizată oricum şi în orice condiţii, deoarece această modalitate de legiferare reprezintă, într-o ordine firească a mecanismelor statului de drept, o excepţie.
Decizia Guvernului de a-şi angaja răspunderea nu poate fi animată exclusiv de elemente de oportunitate, ci de urgenţa reglementării domeniului vizat.
Or, urgenţa reglementării se află în legătură directă cu evitarea/prevenirea unei situaţii iminente sau cel puţin actuale de pericol, fiind indisolubil legată de existenţa unei situaţii de fapt ce nu poate fi depăşită prin apelarea la procedurile legislative obişnuite”.
Citește și: Senatul taie bonusul de 36.000€ la pensie pentru judecătorii CCR. Parlamentarii au pensii de 2.000€
CCR consideră că Guvernul nu a solicitat avizul CSM.
„Ca atare, având în vedere neregularitatea formulării cererii avizului CSM, Curtea constată că Guvernul nu a solicitat avizul CSM, ceea ce este contrar art.1 alin.(5) coroborat cu art.133 alin.(1) și art.134 alin.(4) din Constituție, fiind astfel afectat rolul CSM de garant al independenței justiției”, se arată la punctul 242 din motivare.
CCR spune că nu s-au respectat nici termenele legale
CCR spune că Guvernul nu a acordat timp suficient ca CSM să își spună punctul de vedere.
„Curtea reține, pe lângă lipsa validității solicitării avizului CSM, un alt viciu de neconstituționalitate a legii, care constă în nerespectarea de către Guvern a termenului în care CSM, în mod legal, putea emite avizul.
Având în vedere Fișa circuitului de avizare, acest termen a început să curgă de la data de 28 august 2025, astfel că solicitarea avizului putea fi adresată CSM, în mod valabil, de abia de la această dată.
În schimb, Guvernul a adoptat proiectul de lege la 29 august 2025, punând CSM în imposibilitatea de a-și exercita rolul de garant al independenței justiției. Or, așa cum a statuat Curtea, termenele sunt garanții sine qua non ale exercitării atribuțiilor autorităților publice, asigurând coerența acțiunii acestora.
Eludarea, ignorarea sau încălcarea acestora este contrară principiului legalității, iar în contextul procedurii de avizare a proiectelor de lege de către CSM o atare conduită a Guvernului încalcă art.1 alin.(5) raportat la art.133 alin.(1) și art.134 alin.(4) din Constituție”, mai arată CCR la punctul 248.
5 judecători au decis că legea de tăiere a pensiilor speciale nu e constituțională
Proiectul de reformă propus de Bolojan prevede ca pensiile speciale să fie tăiate, în medie, cu 25%. În prezent, pensiile speciale sunt 80% din media veniturilor brute din ultimii 2 ani.
Noua lege propune ca pensia specială să fie doar 55% din baza de calcul, reprezentată de media indemnizațiilor de încadrare brute lunare și a sporurilor pentru care au fost reținute contribuții de asigurare socială realizate în ultimele 60 de luni de activitate înainte de data pensionării.
Mai jos lista cu pensiile speciale ale judecătorilor CCR:
Ciochină Mihaela - 600.000 lei pe an / Pensie de 50.000 lei pe lună
Cristian Deliorga - 825.000 lei pe an / Pensie de 68.700 lei pe lună
Bogdan Licu - 383.000 lei pe an / Pensie de 32.000 lei/lună
Gheorghe Stan - 350.000 lei pe an / Pensie de 30.000 lei pe lună.