SUA taxează cu 100% mașinile electrice din China, le dublează prețul pe piață. Europa se codește

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 16.05.2024 - 14:40
SUA taxează cu 100% mașinile electrice din China, le dublează prețul pe piață. Europa se codește - Foto: Arhivă - Imagine cu rol ilustrativ

Cum constructorii auto americani, ca și cei din Europa, de altfel, nu pot concura, respectând toate normele de mediu și sociale, prețurile mici ale autovehiculelor chinezești, SUA taxează cu 100% mașinile electrice din China, le dublează prețul pe piață. Europa se codește, încă.

SHARE

Administrația Biden a decis să crească de 4 ori taxa de import pentru mașinile electrice produse în China, de la 25% la 100%. 

Experții în domeniul automobilelor și al comerțului spun că tarifele vamale majorate reprezintă un act de protecționism pe termen scurt, care ar putea întârzia, dar nu va împiedica venirea în SUA a vehiculelor electrice ale producătorilor chinezi de automobile.

Mai mult, cel puțin deocamdată, noua lege lasă o portiță pentru importurile făcute de producătorii chinezi de automobile în alte țări, cum ar fi Mexicul vecin, mașini pe care apoi le aduc spre vânzare în SUA. 

Citește și: Șeful BMW, în contextul electrificării: Nu va mai exista mașină europeană fără componente din China

SUA taxează cu 100% mașinile electrice din China, le dublează prețul pe piață. Europa se codește

Taxa de import actuală de 25% a fost eficientă până în prezent pentru a ține mărcile chinezești, cum ar fi BYD, departe de piața americană. Dar Administrația Biden și contructorii auto din SUA se tem că aceasta nu va mai fi suficientă pentru a împiedica apariția unor mașini electrice din ce în ce mai ieftine, care ar putea să submineze cu ușurință, și cu mii de dolari, chiar și cele mai ieftine mașini noi vândute la ora actuală în SUA.

Prin urmare, SUA au decis să taxeze cu 100% mașinile electrice din China. Astfel, dacă se combină taxa de import de 100% cu costurile de transport, un model ca Geely Panda Karting, de pildă, de 6.700 $ devine mult mai puțin atractiv decât un Nissan Versa cu preț similar.

Citește și: VIDEO Renault Scenic e Best Electric Car in Romania 2024. Cea mai bună autonomie, Hyundai Ioniq 6

Prețurile mașinilor electrice chinezești, imbatabile

Zeci de ani, China a fost cea mai mare piață auto din lume dominată de constructori auto străini. În contextul electrificării forțate a autovehiculelor, însă, roata se întoarce, China deținând printre cele mai multe resurse necesare și producând mașini electrice, baterii și alte componente ieftin, în multe cazuri nerespectând normele de poluare valabile în Europa sau SUA, de exemplu. 

Producătorii auto din China au declarat de nenumărate ori, în ultimii ani, că vor începe să vândă vehicule în SUA sub propriile mărci, însă niciuna nu a reușit încă. 

Citește și: VIDEO Joe Biden este pasionat de mașini. Are un Corvette Sting Ray din 1967 cu transmisie manuală

Dar, calitatea mașinilor chinezești s-a îmbunătățit semnificativ în ultima vreme, deoarece Beijingul a ajutat prin subvenționarea contructorilor pentru a crește producția internă. Iar la capitolul mașini electrice nu au rivali.

GM, Ford și Chrysler, de exemplu, întâmpină dificultăți majore în a concura cu mașinile chinezești de buget și cu cele de masă.

De exemplu, o mașină electrică de la BYD, contructor chinez susținut de miliardarul american Warren Buffett, numit Seagull, începe de la aproximativ 10.000 de dolari și se pare că aduce profit consistent producătorului auto chinez din ce în ce mai influent.

Citește și: VIDEO O mașină electrică, un smartphone pe roți Xiaomi SU7, s-a stricat după 39 km. Nu se repară

Deși modelul Seagull nu este încă vândut pe teritoriul SUA, BYD își extinde vehiculele la nivel global, iar unii cred că este doar o chestiune de timp până când mai multe vehicule fabricate în China vor ajunge în SUA.

Chiar și cu noul tarif de 100%, prețul său ar fi, probabil, în linie cu sau mai bun decât multe dintre vehiculele electrice aflate în prezent la vânzare în SUA.

„Credem că protecționismul ar putea fi un obstacol pe termen scurt pentru producătorii chinezi de EV-uri și piese de schimb pentru EV-uri care urmăresc o expansiune globală rapidă, dar credem că este puțin probabil ca acesta să oprească pe termen lung invazia de EV-uri din China”, a declarat analistul Tim Hsiao, de la Morgan Stanley, relatează cnbc.com.

Printre mașinile fabricate în China și vândute în prezent în SUA se numără și cele ale unor mărci americane, precum Buick Envision de la GM, Lincoln Nautilus de la Ford și două vehicule complet electrice de la Volvo, deținut de Geely, și de la Polestar (tot Volvo - Geely).

Polestar a declarat, deja, că „evaluează în prezent anunțul de creștere a tarifelor din partea administrației Biden”, afirmând că este de părere că „comerțul liber este esențial pentru a accelera tranziția către o mobilitate mai durabilă prin creșterea adoptării de vehicule electrice”.

Europa e deja luată cu asalt de mașinile electrice chinezești

Producătorii chinezi de mașini electrice au inundat deja piața europeană și își continuă expansiunea. Companiile chinezești reprezentau 8% din vânzările de vehicule complet electrice din Europa în septembrie 2023, de exemplu, și ar putea să-și crească cota la 15% până în 2025, a declarat Uniunea Europeană, în octombrie 2023.

Iar UE consideră că EV-urile chinezești subcotează prețurile modelelor locale cu aproximativ 20%.

Preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat, miercuri, 8 mai 2024, la Berlin, că Europa trebuie să ia măsuri pentru a împiedica China să inunde piaţa blocului comunitar cu vehicule electrice subvenţionate.

Luni, 6 mai 2024, preşedintele francez Emmanuel Macron şi Von der Leyen i-au cerut preşedintelui chinez Xi Jinping să asigure un comerţ mai echilibrat cu Europa.

Iar din martie 2024, Comisia Europeană a început înregistrarea vamală a importurilor de vehicule electrice din China, ceea ce înseamnă că acestea ar putea fi afectate de taxe suplimentare de import, dacă ancheta comercială demarată de UE încă din octombrie 2023 concluzionează că producătorii chinezi primesc subvenţii neloiale. 

Ancheta Comisiei urmează să se încheie în noiembrie 2024, dar UE ar putea impune taxe provizorii în iulie, potrivit Reuters.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te