Lada Niva, ultima redută comunistă din lumea automobilului, care a fost descrisă de designerii săi în anii 1970 drept ”un Renault 5 urcat pe un șasiu de Land Rover”, nu are nevoie de nicio introducere, fiind produsă de rușii de la AvtoVaz, cu mici modificări de ordin tehnic și estetic, de peste 40 de ani, din 1977 până în prezent. Și cum este în continuare destul de căutată de amatorii de off-roadere ieftine, simple și robuste, inclusiv în mai multe țări din Uniunea Europeană, producătorul rus a trebuit să o omologheze Euro 6d-Temp în ciclu WLTP.
Cum au reușit cei de la AvtoVaz să modifice anticul motor aspirat pe benzină, de 1.7 litri și 82 de cai putere, este greu de spus. Contează, însă, că au reușit să-l facă să treacă testele WLTP în Germania, emițând 226 g CO2/km.
Testele WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), introduse de la 1 septembrie 2017 și devenite obligatorii pentru toate mașinile noi comercializate în UE după 1 septembrie 2018, sunt mult mai aproape de realitatea din trafic, în timp ce normele NEDC (New European Driving Cycle), elaborate în anii 1980, puneau accentul pe rezultate obținute în laborator, pe baza unor modele teoretice de condus.
Ciclul WLTP constă în patru teste desfășurate la viteze medii diferite, cu opriri, porniri de pe loc, frânări și accelerări. Mai mult, pentru fiecare mașină în parte se testează cea mai ușoară versiune și cea mai grea versiune, consumul de carburant și, implicit, noxele, variind în funcție de sarcină.