Testele de baterii realizate de specialiștii Dacia Duster Trails & Technical au arătat, deloc surprinzător, că rata de degradare a bateriilor auto în cazul celor care fac drumuri scurte prin oraș și își țin mașina mai mult parcată decât în mișcare este aproape dublă față de cea a celor care își folosesc automobilul zilnic.
De aici, și relatările contrastante ale utilizatorilor unii spun că bateria lor a ținut 8 ani, iar alții se plâng că le-a „murit” în doar 4 ani.
Citește și: Vine iarna! Cum află șoferul dacă trebuie sau nu să schimbe bateria mașinii, inclusiv la electrice?
Lași mult mașina în parcare iarna, „omori” bateria. Ce le recomandă specialiștii șoferilor
După o stationare prelungită, de +/- 48 de ore, capacitatea bateriei de a se încărca complet începe natural să scadă.
Practic, fiecare zi în care mașina stă fără să fie pornită „mănâncă” din viitorul capacitatii ei de incarcare.
Conform calculelor specialiștilor Dacia Duster Trails & Technical, o mașină care staționează și circulă rar pierde, în medie, cam 0,12% - 0,19% din capacitatea bateriei pe săptămână, și asta fără a pune la socoteală acele momente când se produce o descărcare mai profundă – care va grăbi și mai mult uzura.
Astfel, o baterie care se descarcă sub 80% (în cazul celor non-AGM) și sub 50% (la AGM-uri) ajunge să sufere daune directe și permanente în capacitatea sa viitoare de încărcare.
Citește și: Șoferi, verificați antigelul! Când trebuie schimbat și când completat, potrivit specialiștilor
Semne că bateria mașinii e „pe moarte”
O baterie îmbătrânită/pe moarte va oferi un curent de slabă calitate (amperaj redus) la pornire, ceea ce poate duce la funcționări ineficiente pentru anumiți senzori și la apariția unor alarme false.
De asemenea, este posibil ca aceasta să nu mai alimenteze corespunzător 1-2 bujii, ceea ce va cauza o ardere deficitară la pornire din cauza incandescentei scazute a bujiei pe 1-2 cilindri, lăsând în urmă reziduuri suplimentare de carburant/fununigine.
Separat, o astfel de baterie îmbătranita se poate încinge mai tare și poate genera vapori corozivi suplimentari, care vor oxida contactele bornelor, siguranțelor sau mufele de la motor, pe lângă oxidarea cauzată de umezeală.
Citește și: OFICIAL Șoferii pot înlocui becurile farurilor cu LED-uri fără amendă de 1.320 lei. Explicațiile RAR
Oxidarea reduce amperajul și, automat, calitatea funcționarii componentelor electrice la pornire (erori fantomă). Iar toate aceste aspecte contribuie la degradarea lor mai rapidă în timp.
Prin urmare, specialiștii Dacia Duster Trails & Technical recomandă testarea bateriei mașinii la cel mult 4 ani sau imediat ce șoferul „simte” că învârte mai greu motorul la prima pornire, dimineața, la rece.
Citește și: Cum spun specialiștii că șoferii trebuie să depoziteze anvelopele de vară pentru a nu le strica
Sfaturi pentru prelungirea vieții bateriei
Potrivit specialiștilor, șoferii de weekend (circulă 2-3 zile pe săptămână, pe distanțe scurte) trebuie să încarce bateria pe redresor o dată la cel mult 6 luni.
Încărcarea bateriei pe redresor nu trebuie făcută cu acumulatorul rece. Acesta e recomandat să aibă o temperatură de peste 20°C, cel mai bine 25°C.