Stațiile de încărcare rapidă pentru mașinile electrice, periculoase. Poluează! Conectează și fugi

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 21.08.2025 - 16:16
Stațiile de încărcare rapidă pentru mașinile electrice, periculoase. Poluează! Conectează și fugi - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Stațiile de încărcare rapidă pentru mașinile electrice, periculoase. Poluează! Conectează și fugi - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Un studiu realizat de UCLA Fielding School of Public Health relevă faptul că stațiile de încărcare rapidă pentru mașinile electrice sunt periculoase pentru sănătate. Poluează cu particule fine (PM2.5). Sfatul specialiștilor e să conectați mașina și să vă îndepărtați repede.

SHARE

O echipă de cercetători de la UCLA Fielding School of Public Health a descoperit că nivelurile de particule fine din aerul din apropierea stațiilor de încărcare rapidă pentru vehicule electrice din zona Los Angeles sunt semnificativ mai mari decât cele măsurate în zonele urbane fără stații de încărcare rapidă.

Cercetătorii de la UCLA Fielding și UCLA Samueli School of Engineering și-au publicat concluziile în studiul intitulat „Emisiile de particule fine provenite de la stațiile de încărcare rapidă a vehiculelor electrice”, în ediția din iulie a revistei Environment International.

„Pentru oricine, expunerea la particule fine poate contribui la probleme de sănătate, iar pentru cei cu afecțiuni preexistente sau sensibilitate crescută, riscurile sunt și mai mari”, a declarat Michael Jerrett, profesor în cadrul Departamentului de Științe ale Sănătății Mediului de la UCLA Fielding și coautor al studiului.

Citește și: Cele mai eficiente mașini electrice, testate la 130 km/h pe autostradă. Nu multe merg peste 300 km

„Deoarece aceste particule sunt atât de mici, ele pot călători adânc în plămâni și chiar pot intra în fluxul sanguin - putând duce la probleme grave, cum ar fi boli de inimă sau plămâni”, a explicat acesta. 

Stațiile de încărcare rapidă pentru mașinile electrice, periculoase. Poluează! Conectează și fugi

Specialiștii au examinat calitatea aerului la 50 de stații de încărcare rapidă cu curent continuu (DC) - cu o varietate de proprietari și echipamente - în 47 de orașe din zona Los Angeles, efectuând măsurători pe teren în comunități de la Lakewood, la nord, până la Santa Clarita și de la Malibu, pe coasta interioară, până la Pomona.

În scopuri comparative, cercetătorii au prelevat, de asemenea, eșantioane ale calității aerului la benzinării și alte tipuri de situri urbane fără stații de încărcare rapidă din din zonă, în aceeași perioadă de eșantionare.

Concret, cercetătorii au verificat dacă există particule de aer potențial periculoase, cunoscute sub numele de PM 2.5, care măsoară aproximativ 2,5 micrometri sau mai puțin în lățime - de aproximativ 30 de ori mai mici decât firul de păr uman.

Citește și: O șoferiță a renunțat la mașina electrică după 3 luni și s-a întors la un SUV premium pe benzină

La stațiile de încărcare pentru mașinile electrice, concentrațiile zilnice au variat între 7,3 și 39,0 micrograme pe metru cub, în ​​timp ce aceeași analiză în zonele urbane fără stații de încărcare rapidă a constatat concentrații de doar 3,6 până la 12,4 micrograme pe metru cub.

De ce s-au găsit niveluri mai mari de particule în suspensie PM 2.5 în aerul din preajma stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice

„Constatările noastre sugerează că aceste particule minuscule provin probabil din resuspensia particulelor din jurul tablourilor de distribuție ale stațiilor DC.

Aceste tablouri convertesc electricitatea din rețea în curent continuu necesar pentru încărcarea bateriilor vehiculelor electrice”, a declarat Yuan Yao, bursier UCLA Fielding și prim autor al studiului.

„Stațiile conțin, de asemenea, sisteme de răcire pentru a preveni supraîncălzirea componentelor electronice, iar aceste ventilatoare de răcire pot ridica praf și particule de pe suprafețele interne. Acesta este ceea ce credem că ar putea fi unul dintre motivele pentru care am descoperit niveluri crescute de poluanți”, a adăugat Yuan Yao.

Citește și: Mașinile chinezești, coșmarul industriei auto din Europa. Au inundat piața. 327.712 unități, în 2025

Rezultatul studiului din Los Angeles County a inclus măsurători de până la 39 și 34 de micrograme pe metru cub în orașe îndepărtate, precum West Hollywood și Santa Clarita, până la măsurători mai mici, dar totuși îngrijorătoare, de 7,3 și 7,5 micrograme pe metru cub în comunități disparate, precum Santa Monica și Claremont.

Sursele originale ale particulelor includ o varietate de posibilități, de la uzura frânelor și a anvelopelor până la murdărie și praf, au declarat cercetătorii.

„Electrificarea transporturilor este vitală pentru obiectivele climatice ale Californiei, iar infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice joacă un rol cheie în această tranziție”, a declarat Yifang Zhu, profesor în cadrul Departamentului de Științe ale Sănătății Mediului de la UCLA Fielding și autor principal al studiului.

„Pentru a ne îndeplini pe deplin promisiunile privind sănătatea, trebuie să abordăm și emisiile neintenționate provenite de la stațiile DCFC pentru a ne asigura că transportul curat înseamnă cu adevărat aer curat pentru toți”, a mai spus acesta. 

În urma studiului, specialiștii le recomandă șoferilor de mașini electrice ca atunci când la încarcă la stații rapide să nu stea lângă vehicul, ci fie să intre în interior și să lase sistemul de climatizare pornit, fie să se îndepărteze de stația DC.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te