În urma dezastrului provocat la Crevedia de explozia depozitului de Gaz Petrolier Lichefiat (GPL) patronat de fiul primarului PSD din Caracal, care funcționa ilegal de ani buni, Newsweek a solicitat Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) datele oficiale privind autovehiculele cu sisteme de propulsie pe GPL înregistrate în România, pentru a contura amploarea unei părți a afacerii cu GPL, cea din domeniul transporturilor.
Citește și: Fiul primarului PSD ce avea stația GPL din Crevedia: 71.000.000 lei profit. Ce afaceri făcea în zonă
Atenție, însă, cel mai important business cu GPL este cel pentru încălzirea imobilelor, foarte multe clădiri civile și industriale din zone mai izolate, fără rețea de gaze naturale, având în curți butelii imense de GPL.
În România circulă oficial peste 62.000 de autovehicule pe GPL
Datele furnizate Newsweek de DGPCI arată că în România circulă oficial peste 62.000 de autovehicule pe GPL.
Sunt omologate și înmatriculate 61.783 de autoturisme care funcționează cu benzină și GPL, 26 de autoturisme care funcționează doar cu GPL, 13 autobuze și microbuze pe GPL, 212 de autovehicule de marfă pe benzină și GPL și 4 autovehicule de marfă care merg doar cu GPL.
În total, 62.038 din cele peste 10 milioane de autovehicule înmatriculate în România (7.991.901 de autoturisme) funcționează cu sisteme de propulsie pe GPL.
Dar, există și autovehicule care „merg” și cu alte tipuri de gaz - GNC (Gaz Natural Comprimat) și GNL (Gaz Natural Lichefiat) - care au nevoie de stații de alimentare speciale.
Citește și: Probleme mari la staţiile GPL din Bucureşti. Nu respectă legea. Multe au fost deja închise
Potrivit DGPCI, în România sunt înregistrate la ora actuală 2.449 de autorurisme pe benzină + GNC, 360 de autoturisme pe GNC, 135 de autobuze și microbuze pe GNC, 161 de autovehicule de marfă pe benzină + GNC, 9 autotractoare pe GNC, 386 de autotractoare cu sisteme de propulsie pe GNC/GNL și 15 autotractoare pe GNL + motorină.
Avem și multe „bombe pe roți”
Mașinile pe GPL sunt la modă de zeci de ani în Europa, GPL-ul fiind cu circa 50% mai ieftin decât benzina și motorina și mult mai puțin poluant. În Italia, de exemplu, cele mai multe mașini pe benzină au și instalație de GPL.
Există două tipuri de mașini pe GPL, cu instalație montată direct din fabrică, cum este, de pildă, și Dacia Logan ECO-G 100, și cu instalație aftermarket, pusă ulterior de proprietar. Mașinile cu GPL din fabrică vin direct cu omologarea înscrisă în cartea de identitate, iar mașinile cu instalație GPL aftermarket trebuie omologate obligatoriu individual la RAR.
Datele furnizate Newsweek de DGPCI indică, însă, că în România circulă și multe „bombe pe roți”. Adică, autovehicule cu instalație GPL neomologată.
Citește și: Maşinile cu instalaţii GPL. Care sunt regulile de folosire ale acestora. Ce şi când trebuie schimbat
Concret, DGPCI spune că în România sunt înregistrate 61.783 de autoturisme pe benzină + GPL, dar doar 34 dintre acestea au motor termic de peste 2.0 litri.
Imposibil! Fie datele DGPCI nu sunt corecte, fie în România circulă multe „bombe pe roți”. Oricine este atent în trafic poate identifica cu ușurință, de exemplu, SUV-uri sau limuzine ceva mai vechi, cu motoare mari, de 3.0 litri, 5.0 litri și peste, care au „priză” de GPL.
Ce autovehicule pe GPL sau GNC pot circula legal în România
În România, instalațiile de alimentare cu GPL sau GNC pentru autovehicule sunt acceptate numai dacă producătorii acestora au obținut pentru instalațiile respective certificarea de la RAR și numai dacă montajul instalațiilor certificate se face în unități autorizate de RAR pentru această activitate.
După montajul instalației pe autovehicul, deținătorul legal sau un reprezentant legal al acestuia trebuie să prezinte autovehiculul, cu programare prealabilă, la una dintre reprezentanțele teritoriale RAR pentru menționarea montajului în cartea de identitate a vehiculului (CIV).
Pentru efectuarea modificării în CIV, este necesar să se prezinte la RAR certificatul de garanție al instalației, declarația de conformitate model A, eliberată de unitatea care a efectuat montajul și manualul utilizatorului final sau instrucțiunile de utilizare ale instalației.
Citește și: FOTO Mașina electrică „circulară”, cu o durată de viață de 50 de ani. Are și generator pe GPL
În documente trebuie să fie înscrise: unitatea care a efectuat montajul, datele de identificare ale autovehiculului (seria de caroserie sau de șasiu) și datele de identificare ale instalației montate.
Dacă instalația nu este nouă, ci este preluată de la un alt autovehicul, procedura este aceeași, dar în locul declarației de conformitate model A se va prezenta declarația de conformitate model B, eliberată de unitatea care a efectuat transferul.
La prezentarea la RAR se verifică corectitudinea montajului și se face o verificare a emisiilor poluante la funcționarea cu benzină și la funcționarea cu GPL sau GNC.