Cum era motoarelor termice e pe sfârșite, iar divizia de performanță a BMW, BMW M, care e vinovată de dezvoltarea unora dintre cele mai performante propulsoare pe benzină din istoria auto, aniversează 50 de ani, bavarezii au resuscitat „Batmobil”-ul 3.0 CSL din 1972.
BMW 3.0 CSL din 1972, cu „L“ de la „Leicht“, adică „ușor“, nu de la „lang“ (lung), cum se întâmplă, de exemplu, pe versiunea cu ampatament lung a limuzinei BMW 760 Li, un BMW E9 dezvoltat și modificat special pentru a fi omologat pentru cursele din Campionatul European de Turisme de la acea vreme, este considerat neoficial primul „M” din istorie, chiar dacă n-a purtat niciodată litera pe caroserie.
Mașina omologată pentru curse dispunea, de pildă, de portiere, capotă motor și capotă portbagaj din aluminiu și geamuri laterale din plexiglass.
Citește și: SPECIAL 50 de ani de BMW M: Povestea fabuloasă a „oMului” care a creat divizia BMW M
Dacă la început, în mai 1972, CSL-ul utiliza același motor 3.0 CS-ul obișnuit, dar cu o cilindree mărită aproape insesizabil la 3.003 centimetri cubi, pentru a putea concura în clasa „Peste 3.0 litri“, ultima versiune, omologată în iulie 1973, a urcat la 3.153 centimetri cubi. Eleronul spate gigantic, care i-a adus porecla de „Batmobile“, era livrat în portbagaj, deoarece nu putea fi folosit legal pe șoselele din Germania.
„Batmobile“-ul a câștigat Campionatul European de Turisme (CET) în 1973, cu Toine Hezemans la volan. La Le Mans, Toine Hezemans și Dieter Quester s-au impus în clasă. Iar, din 1975 până în 1979, 3.0 CSL-urile n-au avut rival în CET. În 1975, BMW 3.0 CSL debutează și în campionatul american IMSA GT şi obţine o victorie deja din a doua cursă, alături de o serie de performanţe care definesc imaginea mărcii peste ocean.
Noul BMW 3.0 CSL: motor de 3.0 litri, 6 cilindri în linie, 560 CP, cutie manuală și propulsie
Noul „Batmobil” BMW 3.0 CSL este dezvoltat pe baza lui BMW M4 CSL Coupe și interpretează modern liniile retro ale modelului legendar. Dispune inclusiv de un eleron „monstruos” ca „Batmobil”-ul original, dar este fix, frumos integrat în liniile caroseriei, nu mai este livrat în portbagaj. Iar grilă dublă cu un design pare a fi preluată direct de la conceptul 3.0 CSL Hommage prezentat de bavarezi în 2015.
Sub capotă, noul BMW 3.0 CSL are cel mai puternic motor cu șase cilindri în linie de stradă dezvoltat de BMW M (560 cai putere și un cuplu de 550 Nm), cuplat la o cutie de viteze manuală, cu șase trepte, care transmite puterea către puntea spate (propulsie/tracțiune spate).
Mașina stă pe drum pe roți de 20 de inch în față și pe roți de 21 de inch în spate, echipate cu avnvelope de înaltă performanță Michelin Pilot Sport Cup 2. Iar frânele sunt ceramice.
În habitaclu, noul BMW 3.0 CSL vine echipat cu scaune de tip scoică din fibră de carbon, volan îmbrăcat în alcantara și cu o dungă albă în partea superioară și schimbător de viteze de tip „short shift”, cu o măciulie albă inscripționată cu „50”, de la 50 de ani BMW M. În locul locurilor se află două compartimente speciale pentru căști de protecție.
BMW 3.0 CSL va fi produs în doar 50 de exemplare, la uzina de la Dingolfing, din Germania. Oficial, nu au fost date detalii despre performanțe și preț, dar presa germană de specialitate vorbește despre o cifră de 750.000 de euro.