Pretențiile din caietul de sarcini indică, însă, o dedicație și că aleșii visează „avioane”.
Caietul de sarcini publicat de Senat în SEAP pe data de 4 octombrie este un exemplu în ceea ce privește încercarea de a dedica o licitație publică, de a cumpăra un anumit model de mașină. De asemenea, cerințele și specificațiile par a indica și o negociere prealabilă.
În primul rând, la un preț estimat de 28.000 euro (TVA inclusă) pe piață nu există nicio limuzină hybrid de 4,85 – 4,95 metri lungime, cu motor de 2.0-2.5 litri și 200 – 250 de cai putere, care să întrunească toate cerințele Senatului, chiar dacă se adaugă bonusurile și ecobonusurile Rabla. Apoi, ofertele vor fi deschise pe 1 noiembrie, iar livrarea trebuie făcută cel târziu pe 15 decembrie, ceea ce înseamnă că dealer-ul câștigător are deja mașinile în curte, în stoc, având în vedere problemele logistice cauzate în ultima perioadă de criza superconductorilor.
Citește și: Test TÜV SÜD pentru anvelope All-Season: Michelin CrossClimate2, în pole position
Cum se cerne concurența într-un caiet de sarcini
Lungime de 4,85 – 4,95 metri
Lungimea mașinilor solicitată în caietul de sarcini arată că senatorii își doresc limuzine din clasa medie superioară și nu vor sedan-uri compacte, precum Renault Megane, Skoda Octavia, Ford Focus sau Hyundai i40. Iar prețul de 28.000 euro, TVA inclusă, elimină din start modelele premium.
Prin urmare, la licitație ar putea participa modele ca Opel Insignia, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Volkswagen Arteon, Skoda Superb, Toyota Camry sau Mazda 6. Dar, Mazda 6 și Opel Insignia pică, pentru că nicio versiune nu emite între 100 și 135 g CO2/km.
Motor de 2.0 – 2.5 litri, 200 – 250 de cai putere și hybrid pus la mișto
Titulatura „limuzină hybrid” este pusă la mișto în caietul de sarcini. Practic, se vorbește despre orice mașină electrificată, adică inclusiv cu sistem mild-hybrid, având în vedere că se cere ca bateria să aibă o capacitate de „minim 6 Ah” și nu se vorbește nimic despre vreun mod de rulare 100% electric.
Trierea se face prin impunerea cilindreei și a puterii. Astfel, ies din schemă modele precum Ford Mondeo HEV (doar 187 CP), Volkswagen Passat GTE (are 218 CP, dar motorul termic e de 1.4 litri), Volkswagen Arteon eHybrid (are 218 CP, dar motorul termic e de 1.4 litri) și Skoda Superb iV (are 218 CP, dar motorul termic e de 1.4 litri).
Prin urmare, teoretic, rămâne în cursă Toyota Camry. Da, dar modelul care întrunește aproape toate cerințele din caietul de sarcini postat de Senat este vârful de gamă Toyota Camry Exclusive, care are un preț de pornire de 38.744 euro, TVA inclusă.
Nici această versiune nu are, însă, de exemplu, tapițerie din piele, cum vor senatorii, ci tapițerie mixtă (piele naturală + piele sintetică), chiar dacă depășește bugetul maxim estimat de 28.000 euro, TVA inclusă, cu peste 10.000 euro.
Alte criterii interesante de selecție, pe care nu le oferă multe modele, trecute în caietul de sarcini pentru achiziția celor 17 limuzine hybrid de către Senatul României: sistem de climatizare cu trei zone, banchetă spate încălzită, tracțiune față (de parcă tracțiunea integrală sau propulsia ar deranja pe cineva), airbag pentru genunchi, suspensie spate cu brațe duble (e adevărat, suspensia independentă asigură o dinamică superioară).