Cum salvează Rabla piața auto din România în 2025. O mașină nouă, la trei second hand. Electricele, -10,6%
Piața auto din România a început anul 2025 slab, cu vânzări sub 2024 până în iunie. Apoi, pe fondul creșterii TVA de la 1 august, înmatriculările de mașini noi au crescut brusc în iulie și august. Iar în ultimele 3 luni trendul a rămas accentuat pozitiv, cu ajutorul Rabla.
Înmatriculările de autoturisme noi în România au scăzut cu 3,6%, în primele zece luni ale anului în curs, față de aceeași perioadă din 2024, conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI).
Dar scăderea s-a redus la -0,6% la 11 luni, după cinci luni consecutive de creștere și „explozia” cu 36,6% a înmatriculărilor în noiembrie.
Cum salvează Rabla piața auto din România în 2025. Electricele, -10,6%
Chiar dacă românii nu s-au mai înghesuit să-și ia mașini noi prin Rabla anul acesta, programul se pare că salvează piața auto din România să încheie 2025 ușor pe plus.
Rabla 2025 a început la sfârșitul lui septembrie și înmatriculările din noiembrie au „explodat” cu 36,6%, față de noiembrie 2024, conform datelor prelucrate de APIA.
Respectiv, autoturismele „electrificate” au înregistrat o creștere de +52% luna trecută, realizând o cotă de piață de 56.5%, din care:
- Mașinile mild-hibrid (MHEV) înregistrează o creștere de +33%, cu o cotă de piață de 21.3%;
- Mașinile full-hibrid (HEV) înregistrează o creștere de +48.4%, cu o cotă de piață de 20.2%;
- Mașinile plug-in hibrid (PHEV) au o creștere de +81.6%, cu o cotă de piață de 7.4%;
- Mașinile electrice (BEV) înregistrează o creștere de +114%, cu o cotă de piață de 7.6%;
În ceea ce privește cota de piață pe segmente, SUV-urile au fost în noiembrie 2025 pe prima poziție, cu o cotă de 52,4% (în creștere cu +41.7%), urmate de Clasa C cu o cotă de 26,4%, în creștere cu +21,2%, și Clasa B cu o cotă de 15,1%, în creștere cu 57,1%, față de aceeași perioada a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna noiembrie 2025, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină au înregistrat o creștere de 19,5%, ajungând la o pondere de 37%, în timp ce motorizările pe motorină au înregistrat o creștere de 29%, ajungând la o pondere de 6.7%.
Citește și: Raport EY: Europenii și americanii nu au bani de mașini electrice. 50% din cumpărători vor benzină și diesel
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea au înregistrat, în noiembrie 2025, o creștere de 33%, ajungând la o pondere de 21,3% din totalul pieței de autoturisme.
În același timp, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate - BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) au deținut, în luna noiembrie a anului 2025, o cotă de piață de 56,5%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care a depășit cu cota deținută de motorizările pe benzină și motorină.
Mașinile electrice au urcat la o cotă de 7,4% din piață în luna noiembrie 2025, față de noiembrie 2024, când reprezentau 4,9%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid au deținut o cotă de piață de 7,6%, față de noiembrie 2024, când reprezentau 5,5%.
Per total, însă, după primele 11 luni din 2025, piața de mașini electrice din România s-a diminuat cu 10,6%, față de același interval din 2024, când ecobonusul Rabla pentru electrice era 5.100 euro.
O mașină nouă, la trei second hand
Românii și-au înmatriculat 134.652 de mașini noi în primele 11 luni din 2025.
În același interval însă, volumul de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oară în România a atins valoarea de 330.557 unități, în creștere cu 10,46% față de perioada similara din 2024, respectiv 299.228 unități, conform datelor Asociației Contructorilor de Automobile din România (ACAROM).