UE a semnat certificatul de deces al mașinilor pe benzină și motorină spre sfârșitul anului trecut. Pe 27 octombrie 2022, Parlamentul European, reprezentat de parlamentatul olandez de centru Jan Huitema, și Consiliul UE, reprezentat de actuala deținătoare a președinției UE, Cehia, au încheiat un acord ce prevede interzicerea vânzării de automobile și utilitare ușoare noi cu motoare cu ardere internă începând cu anul 2035, în cadrul pachetului legislativ numit „Fit for 55”.
Dar, cum se spune, „socoteala de acasă nu se potriveșe întotdeauna cu cea din târg”. La începutul lunii martie 2023, UE a amânat votul final privind interzicerea mașinilor termice noi din 2035, după opoziția Germaniei și Italiei.
Citește și: FOTO După Apple, Sony și Huawei, și Xiaomi se apucă de făcut mașini. Cum arată mașina electrică MS11
Iar acum, Comisia Europeană propune autorizarea vânzărilor de autovehicule noi cu motoare termice care funcționează cu carburanți sintetici, nepoluanți, și după 2035, ca variantă de compromis, recunoscând astfel, printre rânduri, că doar mașinile 100% electrice nu sunt o soluție pentru mobilitatea viitorului.
Potrivit jurnaliștilor de la Automotive News, în Parlamentul UE sunt în curs de negocieri pentru a se ajunge la semnarea acordul final de către toate statele UE.
Inițial, acordul final trebuia să fie semnat pe 7 martie 2023. Nu a fost anunţată noua dată pentru vot, dar un purtător de cuvânt al Suediei, ţara care deţine preşedinţia Consiliului UE, a anunţat că ambasadorii statelor membre vor reveni la această problemă "în timp util".
Citește și: Calculul lui Elon Musk pentru 100% energie curată: 10 trilioane $, 10% din PIB-ul global în 2022
După luni de negocieri, Comisia, Parlamentul European şi statele membre UE au ajuns anul trecut la un acord privind această lege, prin care se cere tuturor maşinilor noi vândute în blocul comunitar să aibă zero emisii de dioxid de carbon din 2035 - astfel încât de la acea dată va fi imposibilă vânzarea de automobile cu motoare pe combustie.
Dar statele membre UE încă trebuie să aprobe decizia, pentru a intra în vigoare.
Ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, a declarat că utilizarea combustibililor sintetici ar trebui să rămână posibilă după termenul limită din 2035 şi a cerut Comisiei Europene să elaboreze o propunere în acest sens.
Porsche produce benzină sintetică, e-fuel, din 2022, în Chile
Porsche a deschis în 2022, în Chile, la Punta Arenas, prima fabrică de benzină sintetică, nepoluantă, e-fuel.
Proiectul a apărut după ani și investiții de zeci de milioane de euro în cercetare și dezvoltare, alături de Siemens Energy.
E-fuel este un metanol sintetic produs printr-un proces complex care implică apă, hidrogen şi dioxid de carbon.
În prima fază, Porsche a anunțat că produce 130.000 de litri de e-fuel, iar până în 2025 va ajunge la 55 de milioane de litri.