Mașina trebuie să impresioneze, de pildă, atât pe stradă, cât și personajul din spatele volanului, trebuie să fie confortabilă la drum lung, dar și zburdalnică pe viraje și, inclusiv, pe circuit, când este nevoie.
Bavarezii sunt printre artiștii acestei ecuații, iar noul BMW M440i este un rezultat cu greutate.
Love it or hate it
Grila frontală gigantică, verticală, cu „rinichii“ drepți conectați în centru, ce aduce pe undeva aminte de legende precum BMW 328 sau BMW 3.0 CSi, șochează și polarizează.
Poate să placă sau nu, important este că are legătură cu liniile tradiționale ale mărcii, nu ca Seria 7 desenată de Bangle sau ca noul BMW iX, primul SUV 100% electric al diviziei BMW i.
În fotografii, grila m-a îngrozit, recunosc, dar în realitate, dacă bavarezii ar fi fost inspirați să pună suportul de număr cumva în lateral, ca la Alfa 156 sau Mitsubishi Evo 9, de exemplu, și plăcuța de înmatriculare n-ar strica ansamblul, este chiar „comestibilă“.
Din punctul de vedere al marketingului, artificiul arhitectural ce diferențiază, în premieră, clar caracterul Seriei 4 de cel al Seriei 3 cu siguranță și-a atins scopul.
Foto: Mihai Dăscălescu
Demult nu s-a mai vorbit atât despre un BMW, controversele curg valuri în toate mediile. Vorba designerului șef al BMW, Domagoj Dukec, într-un interviu acordat recent Top Gear: „Știți cum e în design, toată lumea are o părere. E normal.
Dar dacă vrei să creezi ceva ce iese în evidență, trebuie să fie distinctiv și diferit (…) Există clienți la care nu ajungi decât dacă ieși în evidență (…)
Scopul nostru nu este să mulțumim pe toată lumea. Nu poți face un design care să fie pe placul tururor (…) Un element polarizant, cum este grila noii Serii 4, este iubit de 20% dintre oameni“.
În spatele „nasului“ controversat
În spatele „nasului“ controversat, M440i xDrive respectă cu strictețe filosofia bavareză a coupé-ului premium de clasă medie și continuă diferențierea față de Seria 3, așa cum, de altfel, s-a tot întâmplat de la „pisica“ coupé (E36) încoace.
Seria 4 Coupé este mai scundă cu 57 de milimetri și mai lată cu 23 de milimetri față de Seria 3. Consolele scurte, montanţii supli, uşile lungi cu ferestre fără ramă şi linia cursivă a acoperişului accentuează aspectul elegant.
Foto: Dragoș Savu
Iar imaginea dinamică este întărită de linia habitaclului, care se îngustează spre spate, pentru a face loc umerilor puternici.
Apoi, nu se vede, dar, față de Seria 3, coupé-ul este mai ușor și mai bine echilibrat, capota motorului, aripile față și panourile portierelor fiind din aluminiu.
Având în vedere că un astfel de coupé poate fi și mașină de familie, portbagajul are un volum de 440 de litri. Nu e mult, dar e aproape cât al Seriei 5 plug-in hybrid. Încap fără probleme două trollere și o sanie și mai rămâne ceva loc.
Apoi, oricâte controverse ar naște exteriorul, odată ajuns în habitaclu ești întâmpinat cu o esență de familiaritate și precizie bavareză.
Dacă te leagă cineva la ochi, este imposibil să nu îți dai seama pe pipăite că te afli într-un BMW.
Comenzile sunt exact acolo unde știi și unde trebuie să fie, iar postul de condus te îmbracă ca un costum făcut pe măsură de un croitor iscusit.
Foto: Dragoș Savu
Când deschizi ochii, dai peste o planșă de bord retro-high tech, șocant de simplă, cu doar câteva butoane. Singurul minus, cel puțin pe M440i, este instrumentarul de bord complet digital.
În modul de bază, „Comfort“, în locul turometrului apare un indicator de putere, care încearcă fals să te obișnuiască cu ideea unei „inimi“ electrice.
N-are nicio legătură cu sportivitatea mașinii, dar poți scăpa foarte ușor de el, trăgând în stânga de selectorul cutiei de viteze, în „S“, sau trecând în modul „Sport“.
Bonus, astfel se va dezactiva și noul sistem „Start/Stop“ enervant, care oprește motorul și de zece ori când vrei, de exemplu, să ieși de pe o străduță în traficul aglomerat de pe bulevard.
Până la introducerea tehnologiei mild-hybrid, cu generator-starter pe 48V, BMW avea unul dintre cele mai rafinate sisteme „Start/Stop“, acesta activându-se în funcție de presiunea simțită pe pedala de frână.
În schimb însă acum, mașina poate beneficia de un plus de putere de 11 cai electrici la accelerări sau demaraje dinamice. Iar la viteze constante, între 25 km/h și 160 km/h, funcția de coasting poate decupla și opri complet motorul termic, când se ia piciorul din accelerație.
Deschide geamul, dar nu știe să facă clătite
„Hey, BMW! Please open/close left front window“. Asistentul personal inteligent BMW cu funcții suplimentare poate deschide/închide geamurile, de exemplu, în urma unei comenzi vocale. Fetița mea de opt ani s-a amuzat la maximum. Eu i-am cerut să-mi facă clătite și s-a făcut că nu mă înțelege.
Lăsând gluma la o parte, în România au fost disponibile pentru teste trei M440i-uri xDrive identice, venite direct din Germania.
Foto: Andrei Toboșaru
Întâi au participat, alături de șapte dintrei cei mai buni fotografi auto din România, Radu Chindriş, Adrian Cobzaşu, Mihai Dăscălescu, Ciprian Mihai, Bogdan Paraschiv, Dragoş Savu și Andrei Toboşaru, la #BMWPhotoCamp, o experienţă de explorare a designului prin obiectiv într-unele dintre cele mai frumoase și mai pline de poveste regiuni din țara noastră în timpul iernii – Harghita și Covasna.
Apoi, cu modelul cu numărul care se termină cu „1351“, am ales să provoc cei 374 de cai până pe spectaculoasa vale a Lotrului, cu destinația Voineasa și pârtia de schi Transalpina. Așa că să nu vă mirați că în poze apar mașini cu numere diferite.
BMW M440i xDrive, cu al său motor turbo de 3.0 litri, care dezvoltă 374 CP și un cuplu de 500 Nm, și o accelerație 0-100 km/h în 4,5 secunde, mi-a adus aminte de M3-ul CSL (E46) dotat cu cel mai performant agregat aspirat bavarez – 3.2 litri, șase pistoane în linie, 360 CP, cuplu de 370 Nm și 0-100 km/h în 4,9 secunde. N-am prins, din păcate, CSL-ul.
Foto: Adrian Cobzașu
Dar am biciuit cei 343 CP ai M3-ului de acum aproape 20 de ani. Iar după peste 600 de kilometri parcurși cu noul M440i xDrive pot spune fără nicio reținere că vârful de gamă al Seriei 4 este o mașină cu suflet și un caracter dual lăudabil.
În funcție de șofer, starea de spirit a acestuia și, bineînțeles, de drum, M440i xDrive poate merge liniștit, relaxat și confortabil sau poate invoca zeii puterii pe serpentine, tuna și fulgera din farurile Laserlight, în depășiri.
Datorită tracțiunii integrale inteligente, mașina nu mai este la fel de violentă ca bătrânul M3, dar păstrează jovialitatea specifică propulsiei și este incomparabil mai sigură pe drumuri alunecoase.
Mi-ar fi plăcut agresivitatea cutiei SMG II la schimbările de treaptă, la fel cum aș fi apreciat și o cutie manuală, cum doar bavarezii știu să facă, în ofertă (în premieră, Seria 4 este oferită doar cu transmisii automate cu opt rapoarte), dar se descurcă onorabil și Steptronic-ul Sport cu opt trepte, mai ales dacă se umblă la setări în meniul „Sport Individual“.
Știe să țină motorul în ture și să retrogradeze incisiv. Pentru un plus de senzații, urmează noul M4, poate și un CS.
Foto: Ciprian Mihai
Dinamica și direcția mașinii sunt impecabile. Te fac să uiți de orice controversă legată de „rinichi“ sau alt subiect, precum lăsarea în paragină a Stațiunii Voineasa – șase hoteluri, 14 vile și mai multe căsuțe, cu o capacitate totală de cazare de circa 2.000 de locuri.
Mai mult, este inadmisibil ca într-una dintre cele mai frumoase și ofertante zone turistice din România să nu găsești măcar o pârtie de sanie pentru copii.
Așa că am decuplat electronica și am urcat jucându-mă cu xDrive-ul prin peisaje de iarnă de basm până la Vidra și, apoi, la Transalpina.
Deși era sfârșit de ianuarie și zăpadă din belșug, pârtia de schi era închisă de luptele dintre autoritățile locale. Primitori și bucuroși că vin turiști și așa, administratorii au închis până și parcarea și n-au dat voie copiilor să se dea nici 20 de metri cu sania.
În ceea ce privește consumul celor 374 de cai, după 600 de kilometri situația a stat cam așa: în oraș, 13,8-14,2 litri/100 km; București – Voineasa, 11,7-11,9 litri/100 km – medie orară de 87 km/h; Voineasa – București, 10,1-10,3 litri/100 km – medie orară de 71 km/h.
Verdict Newsweek
+
➔ Docilitatea, adaptabilitatea și, în același timp, agresivitatea în exploatare;
➔ Dinamica impecabilă și direcția activă precisă, cu un feedback exemplar;
➔ Calitatea și familiaritatea habitaclului; poziția impecabilă la volan;
➔ Liniaritatea răspunsului motorului; precizia și eficiența cutiei Steptronic Sport, precum și a frânelor.
–
➔ Sensibilitatea sistemului mild-hybrid Start/Stop în trafic aglomerat;
➔ Instrumentarul de bord digital cu indicator de putere în locul turometrului (nu e Rolls-Royce, nici electrică, încă);
➔ Lipsa unei profilări cât de discrete a parașocului față (în cazul celei mai mici tamponări, grila uriașă, care ascunde o grămadă de tehnologie și, prin urmare, costă pe măsură, este direct expusă).