Media totală a emisiilor de CO2 a crescut cu 2,4 g/km în 2018, fiind cea mai mare valoare din ultimii patru ani. Analiza efectuată de JATO Dynamics a acoperit 23 de piețe din Europa, printre care și România.
Introducerea „Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure“ (WLTP) în septembrie 2018 a fost o provocare pentru piață, deoarece un număr mare de vehicule disponibile nu au fost încă omologate.
Creșterea emisiilor de CO2 este cu siguranță îngrijorătoare și un semnal prost pentru guverne și pentru majoritatea producătorilor de automobile. În loc să se meargă înainte, industria regresează într-un moment în care obiectivele privind emisiile devin din ce în ce mai dure“, a comentat Felipe Munoz, analistul global al JATO.
Cu o creștere a percepției publice negative față de motoarele diesel, combinată cu noile reglementări guvernamentale, precum Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) și controlul tipului de combustibil, cererea de motorină a scăzut cu 18% în 2018.
________________
Citește dosarul special „Moartea pe care o respirăm”
Poluarea ucide mai mult decât fumatul
Măsurătorile independente arată dezastrul
Radu Țincu: Amenințare globală
Primăria Capitalei, dată în judecată
Ciprian Ciucu: Autoritățile ascund adevărul
Undă verde pentru mirosul pestilențial
______________
Conform studiului, principala cauză a creșterii emisiilor de anul trecut poate fi atribuită scăderii cererii de motorină pentru că emisiile medii ale autoturismelor Diesel au continuat să fie mai scăzute decât cele ale benzinei. Analistul Felipe Munoz consideră că în cazul în care această tendință continuă și nu se accelerează adoptarea vehiculelor alimentate alternativ, industria va trebui să ia măsuri mai drastice pentru a îndeplini obiectivele pe termen scurt.
O altă cauză a creșterii emisiei de CO2 a fost și lansarea a 16 noi modele de SUV, acest segment înregistrând o creștere de 35% a vânzărilor în 2018. Astfel, media emisiilor pentru această categorie s-a înrăutățit cu 1,4 g/km. Această valoare a fost depășită doar de mașinile sport, de limuzine și de camio-nete. Creșterea nivelului CO2 provine și din faptul că scăderea vânzăriilor de autoturisme cu motoare Diesel nu a fost acoperită de achiziția mașinilor hibride sau electrice. Acest lucru s-a întâmplat doar în trei țări din Europa: Norvegia, Olanda și Finlanda.
În Norvegia, popularitatea crescândă a mașinilor electrice și hibride (cota de piață de 57%) a fost suficient de mare pentru a absorbi scăderea înregistrată de automobilele Diesel (-28%). În Țările de Jos, îmbunătățirea s-a datorat creșterii cererii pentru autovehiculele cu combustibil alternativ (+ 74%), care a reprezentat 11% din piața totală.
Cele mai slabe rezultate au fost înregistrate în Marea Britanie, care a desfășurat una dintre cele mai agresive campanii împotriva motorinei.
Și România a înregistrat o creștere în 2018, cu un nivel mediu al emisiilor CO2 de 121,3 g/km, față de 118,8 g/km în 2017.
Pentru stabilirea valorilor medii s-au luat în calcul valorile emisiilor CO2 pentru fiecare model de mașină, ținându-se cont de volumul vânzărilor din 2018.
Media emisiilor de CO2 în funcție de piață și tipul de combustibil în 23 de țări din Europa