Centura rușinii naționale

DE Petre Bădică | Actualizat: 07.03.2020 - 11:38

La 30 de ani de la Revoluție, niciun centimetru din Varianta Ocolitoare a Municipiului București nu este modernizat așa cum impun standardele europene în materie de infrastructură rutieră.

SHARE

Șoseaua de Centură a Capitalei are 70 de kilometri și se întinde pe câmpie. Nu trebuie construite nici tuneluri, nici viaducte.

Cu toate acestea, pe două treimi se circulă pe o singură bandă pe sens, iar drumul este denivelat și are gropi. La o oră cu trafic ridicat, Centura Bucureștiului se parcurge în patru ore.

Boc a lansat 20 de kilometri

Cozi de kilometri se formează acolo unde, în lipsa pasajelor, Șoseaua de Centură intersectează ieșirile și intrările din București.

În acest moment, pe Centura București se lucrează într-un singur punct cu trei muncitori și o mașină de construcții.

Abia după după două decenii de la Revoluție, la 1 decembrie 2010, premierul Emil Boc a inaugurat 20 de kilometri modernizați pe tronsonul Chitila -Voluntari al Centurii de nord a Bucurestiului.

Au urmat șapte ani de guvernare PSD în care au fost modernizați, parțial, numai 8 kilometri din Șoseaua de Centură, între Pasajul Chitila și intersecția cu Autostrada spre Pitești.

În 2017, fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a inaugurat această porțiune din Șoseaua de Centură, care a fost lărgită la două benzi pe sens.

PSD a modernizat sub un kilometru pe an

Doi ani mai târziu, a fost confirmat faptul că este vorba de o modernizare „șchioapă“.

În fapt, lucrările fuseseră finalizate doar în proporție de 86%. Lipsurile se vedeau cu ochiul liber: sensuri giratorii din plastic, un pasaj nemodernizat, intrări improvizate.

„În data de 21.06.2019 a fost reziliat contractul de proiectare și execuție încheiat cu antreprenorul
Asocierea S.C. Delta A.C.M. 93 SRL & Azvirt LLC datorită nerespectării, de către acesta, a termenelor impuse.

Prin mai multe vizite în șantier efectuate de către reprezentanții beneficiarului CNAIR SA și ai Ministerului Transporturilor, a fost constatat atât faptul că de mai bine de un an progresul fizic al lucrărilor nu a evoluat, (...) din notele de constatare prezentate reise clar și fără echivoc părăsirea șantierului de către antreprenor“, se arată într-un document al CNAIR.

Dezastrul din sud

Restul de 40 de kilometri ai Șoselei de Centură se află în conservare, circulându-se pe o singură bandă, pe un asfalt găurit și în absența unor elementare măsuri de siguranță rutieră (iluminat, marcaj deplorabil sau absent).

„Abia pe la începutul anilor 2000 s-a încercat modernizarea Centurii București. Ea a fost gândită pentru un oraș mai puțin dezvoltat, care nu avea o zonă metropolitană.

Niciodată, înainte de 2007, nu a existat o viziune generală. S-a plecat fără o documentație de ansamblu legată de exproprieri și de relocarea de utilități. Pe atunci, dacă cineva se opunea exproprierii, oprea proiectul.

„Stăm și șapte ore
pe Șoseaua de Centură.
Să lase vorba și să
pună mâna la treabă“.

- șofer de camion către CNAIR

Până când am intrat în UE, s-a făcut puțin, cârpeli pe Șoseaua de Centură. Pregătirea caietelor de sarcini, a studiilor de fezabilitate și a proiectelor, în general, a fost execrabilă.

Organizarea licitațiilor a fost dezastruoasă, clarificările și contestațiile au durat ani de zile. Contestațiile au fost posibile pentru că aceste caiete de sarcini au fost prost întocmite, pe o documentație deficitară a CNAIR.

Până în 2007, puținele lucrări s-au făcut pe bani publici care au atras scandaluri de corupție.

Nici în ultimii zece ani nu s-au schimbat prea mult din aceste practici. Mereu se dă vina pe legislație. Acum, parcă sunt mai puține scandaluri de corupție și autoritățile arată spre Uniunea Europeană.

La acestea s-au adăugat problemele financiare sau de piață. Unii constructori au dat faliment“, ne-a declarat Ionuț Ciurea, Președintele Asociației Pro Infrastructura.

Trei muncitori

În mijlocul zilei, când traficul nu are valori atât de ridicate ca dimineața, am plecat spre Pasajul Domnești, singurul punct în care se lucrează, efectiv, pe teren. Promis de PSD încă de pe vremea lui Victor Ponta, lucrările abia au început anul trecut.

Singura ieșire spre Domnești este prin Prelungirea Ghencea, care are o singură bandă pe sens. Cei 3 kilometri până la ieșirea din București i-am străbătut, în coloană, în 45 de minute. Pentru modernizarea căii de acces/ieșire din București, prin Prelungirea Ghencea, oamenii au ieșit în stradă în trecut.

La ieșirea din București, de la Domnești, în stânga și în dreapta, cât vezi cu ochii, pe Șoseaua de Centură se întindeau coloane de mașini.

CALVAR Lucrările la podul de la Domnești se execută la minimum

E doar o oprire de trei sferturi de oră, chiar o oră, pentru sutele de camioane venite de la Constanța sau din Vama Giurgiu și care trec prin calvarul Centurii Ocolitoare București.

Nu există niciun sens giratoriu amenajat, niciun polițist în intersecție. Mașinile care merg pe Centură nu au prioritate în fața celor care intră sau ies din București.

Șoseaua de Centură are, aici, o singură bandă pe sens. Paralel cu Șoseaua de Centură se ridică câțiva piloni din viitorul Pasaj de la Domnești. Săptămâna trecută, mobilizarea era execrabilă.

Trei muncitori se plimbau, alături de o singură mașină de construcții. În schimb, coloanele de mașini se întindeau pe 4-5 kilometri. Este imaginea emblematică a Centurii București. Calvarul șoferilor.

Punctul nevralgic de pe Centură

„Pe Prelungirea Ghencea, lucrările au început timid, cu lărgirea unei porțiuni foarte mici. Vor începe problemele odată cu cu relocarea utilităților. Mobilizarea este foarte scăzută, abia vedem câte un muncitor din când în când.

Pe Prelungirea Ghencea lucrează Primăria Capitalei care vrea să facă două benzi pe sens și linie de tramvai pînă la Șoseaua de Centură.

Pasajul Domnești ar trebui să aibă un giratoriu suspendat cu bretele pe partea de intrare/ ieșire din oraș dar și pe partea de Centură.

Proiectul a fost relicitat în 2015. După doi ani, s-a semnat contractul care prevedea doi ani pentru execuție. S-au dus cei doi ani și nu cred că Pasajul Domnești va fi terminat nici anul viitor.

Pe două treimi din Șoseaua de Centură București se circulă pe o singură bandă pe sens

Asta, din două cauze: birocrația generată de faptul că autoritățile nu se sincronizează pentru a pune la dispoziții autorizațiile și faptul că nu sunt toate exproprierile făcute.

Proiectul a fost mult întârziat de retrocedări și de cererera ulterioară, a Gabrielei Firea. Primarul Capitalei a vrut să se realizeze o buclă de tramvai care a modificat poiectul după ce contractul a fost semnat.

S-a stat degeaba doi ani de zile după semnarea contractului. Se lucrează abia din 2019“, spune Ionuț Ciurea.

Constructori cu probleme

Antreprenorul are și el o problemă, fiind în insolvență, și nu poate susține lucrările din fonduri proprii pentru că nu are cash-flow iar băncile nu îi dau finanțare. Mobilizarea este modestă.

„Aici, se muncește de un an de zile, iar șantierul este pe undeva la maxim 15%.Orice drum are o capacitate, o valoare de trafic pentru care e proiectat.

Valorile de trafic îți arată cum trebuie să contruiești, dacă e de ajuns ca drumul să aibă o bandă, să devină drum expres sau autostradă.

Centura București are valori de trafic ce depășesc cu mult capacitatea unui drum cu o bandă pe sens și fără treceri la nivel. Șoseaua de Centură este doar o uliță la marginea Bucureștiului. Este o rușine națională“.

Pentru a complica și mai mult lucrurile, CNAIR a lansat licitații pentru proiectul Autostrada de Centură a Bucureștiului. Ea va fi construită de la zero și va dubla partea de sud a actualei Șosele de Centură aflată într-o situație deplorabilă.

De ce e nevoie de finanțarea a două proiecte de infrastructură, care se concurează, e una dintre întrebările la care CNAIR nu a oferit un răspuns Newsweek România.

Ce spune oficial CNAIR

La începutul anului, Compania de Administrare a Infrastructurii a dat un comunicat de presă care confirmă faptul că lucrările la Centura București sunt inexistente.

CNAIR spune că s-a semnat un contract pentru modernizarea a 11 kilometri. Pasajul Berceni are acordul de mediu din anul 2013. A fost revizuit în 2014 și 2018. Declarația de proiectare a fost acceptată în data de 24.07.2019. Acum, se fac exproprieri.

La Pasajul Mogoșoaia lucrările nu au început pentru că avizele Apa Nova și Distribuție Muntenia (proiecte protejare/deviere utilități) sunt în curs de obținere.

Data de începere a activității de proiectare pentru Pasajul Oltenița era 31.07.2019. A fost pregatită documentația privind declanșarea procedurilor de expropriere.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te