Operațiunea vacanța de vară. Unde putem merge și cum

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 30.05.2020 - 12:43

Vom pleca vara aceasta în vacanță? Da! Când? Nu se poate spune cu certitudine. Cel puțin, nu deocamdată. Totul depinde de evoluția pandemiei de COVID-19 și de noi, oamenii, de modul în care vom respecta în continuare măsurile de limitare a transmiterii noului coronavirus.

SHARE

Pandemia ne-a schimbat tuturor modul de viață și planurile. Am stat acasă două luni și, din data de 15 mai, când s-a trecut de la „stare de urgență“ la „stare de alertă“, continuăm să respectăm regulile cu speranța că vom reveni la viața de dinainte.

Amenințarea nu a dispărut ca prin minune. Dar gândurile de vacanță, de a vedea din nou marea și muntele, de a ne distra și relaxa împreună cu familia și prietenii, au prins aripi.

Vestea bună este că vom putea pleca în concediu vara aceasta. O spun atât autoritățile de la București și reprezentanții industriei turismului, cât și Comisia Europeană, care a îndemnat statele UE să-și redeschidă frontierele în anumite condiții, din 15 iunie.

„Aceasta nu va fi o vară normală. Însă, dacă facem toţi eforturi, nu va trebui să petrecem vara blocaţi acasă, iar vara nu va fi pierdută complet“, a declarat vicepreşedintele executiv al CE, Margrethe Vestager.

În România, dacă pandemia va fi în continuare ținută sub control, turismul ar putea fi reluat treptat în intervalul 1 – 15 iunie.

Iar planurile românilor care doresc să călătorească peste graniță ar putea debuta pe la jumătatea lunii iulie. Pentru a afla unde, cum și în ce condiții veți putea merge în mult-așteptatul concediu, Newsweek România a stat de vorbă cu Dragoș Anastasiu - CEO Eurolines și președintele Camerei de Comerț  Româno-Germane, Alin Burcea - CEO Paralela 45, Răzvan Pascu - consultant marketing turistic la Travel Communication Romania și cu reprezentanții companiei Wizz Air.

Destinațiile verii: România, Bulgaria, Grecia și, eventual, Turcia și Croația

Anul acesta, destinațiile din România, fie că vorbim despre litoral, munte sau Delta Dunării, sunt în „Pole Position“, din cauza incertitudinilor generate de pandemie.

„Românii își vor petrece mare parte din vacanță în țară, la mare, în Deltă și în Transilvania. E mare noroc că România oferă multe variante pentru petrecerea concediilor. Pentru destinații externe, rămân în topuri Bulgaria, Grecia și Turcia, probabil și pe criterii de proximitate“, spune Dragoș Anastasiu.

„Mult mai puțini turiști comparativ cu acum trei luni vor călători la mii de kilometri distanță de casă în perioada următoare. Vor fi preferate destinațiile din România și din țările apropiate. Cel puțin anul acesta, se va reveni la vacanțele cu autovehiculul personal planificate cu maximum 1-2 săptămâni înainte (...).

Este totul încă incert, pentru vacanța de vară. Pentru luna iunie, nu mi-aș face planuri de călătorie cu mai mult de două săptămâni în avans, pentru că apar informații și schimbări în mod constant.

Depinde foarte mult de cât, cum și când se vor relaxa restricțiile, cum va evolua numărul de cazuri. Foarte posibil ca multe dintre hoteluri să rămână închise în mai și iunie, nepermițându-și să funcționeze la o capacitate redusă, dar să plătească în același timp salariile, taxele, impozitele și să mai facă și diverse investiții în dispozitive de măsurare a temperaturii, echipamente de protecție, filtre performante pentru aparatele de ventilație etc.“, precizează Răzvan Pascu.

Alin Burcea, deși atrage atenția că, din păcate, nu este „Oracolul din Delphi“, pentru a spune ce vor alege românii pentru vară, arată că, pe lângă destinațiile din România, există mai multe variante. „Grecia este deschisă după 15 iunie.

Aegean va opera Atena de la 1 iulie. În Bulgaria, hotelurile și restaurantele sunt deschise, așteptăm deschiderea frontierelor în intervalul 15 iunie – 1 iulie. Și în Turcia hotelurile sunt pregătite, s-ar putea deschide tot între 15 iunie și 1 iulie“, explică Burcea.

Autovehiculul personal, cazările izolate, camping-ul și caravaning-ul, pe trend ascendent

Dacă în ultimii ani s-a observat un trend în creștere în privința călătoriilor cu avionul, anul acesta autovehiculul personal va reveni în prim-plan.

Bineînțeles, toți operatorii de transport au implementat sau vor implementa măsuri speciale de igienă și siguranță, dar, în contextul pandemiei, niciun mijloc de transport nu e mai sigur ca mașina sau motocicleta.

În plus, în general, libertatea de mișcare conferită de acestea nu are echivalent, nicio altă modalitate de transport nepermițând să mergi și să oprești unde vrei, când vrei.

„Cred că toți cei care vor ieși din țară vor alege să își facă asigurare de călătorie și vor alege o companie care asigură și COVID-ul.

Sunt convins că acest procent va crește pe termen scurt și mediu, și că oamenii vor fi sceptici cu privire la vacanțele care implică aeroporturi și drumuri cu avionul, indiferent că va fi necesar să purtăm măști pe durata zborului sau că se va păstra un loc liber între pasageri.

Conform statisticilor recente, din ce în ce mai multe persoane sunt interesate de unități de cazare izolate sau cu un număr restrâns de camere, așa că, da, cred ca vom fi martorii unei creșteri în sectoarele de camping și caravaning, inclusiv luxury camping.

Apar din ce în ce mai multe astfel de locuri de cazare și în România, atât în zona de munte, cât și la mare“, declară Răzvan Pascu, pentru Newsweek România.

Dragoș Anastasiu spune și el că „românii vor merge mult cu mașina personală în țară, clar. Dar transportul aerian, cu autocarul și feroviar pare că va fi supus unor reglementari clare, așa că turiștii vor călători conform acestora (…) Ne dorim ca și turiștii să le învețe, pentru că atunci vom fi cu toții aliniați și colaborarea va fi mai ușoară“.

Prin urmare, atenție, cum autovehiculele vor fi la putere vara aceasta, blocajele în trafic sau în vămi vor fi la ordinea zilei.

Mai mult, conform informațiilor de până acum, românii ar putea intra pe șosea în Grecia doar prin punctul de frontieră de la Kulata – Promachonas, pentru început, cel de la Makaza, de exemplu, nedispunând de spațiul necesar implementării procedurilor COVID-19.

De asemenea, cei care vor să meargă în insulele grecești, în Thassos sau Corfu, de pildă, trebuie să știe că feriboturile vor opera la 50% din capacitate, iar înainte de îmbarcare pasagerilor li se va lua temperatura și vor completa un formular privind starea de sănătate, conform GreekReporter.com.

Concediul va fi altfel anul acesta: plajă cu distanțare socială, fără bufet All Inclusive

Șezlonguri cu spațiu de distanțare socială pe plaje, un spațiu de circa 10 metri pătrați alocat fiecărei persoane pe plajele fără șezlonguri, dezinfectarea șezlongurilor după fiecare client, evitarea dușurilor comune și a cabinelor de schimb, număr restricționat de oameni în piscine, camere de hotel cât mai ușor de igienizat eficient, fără obiecte decorative, reviste, broșuri, mini-bar sau aparate de cafea, schimbarea mai rară a prosoapelor și lenjeriilor de pat pentru evitarea contactului dintre personal și turiști, dispozitive cu lichid dezinfectant în fiecare cameră, scannere de temperatură în recepții, distanță de cel puțin 1,5 metri între mesele din restaurante, eliminarea bufetelor tip All Inclusive și servirea exclusiv la mese, locuri de joacă pentru copii închise.

Și acestea sunt doar o parte din măsurile și regulile luate în calcul de autoritățile în turism și hotelierii din România, Grecia, Bulgaria, Croația și Turcia, în vederea relansării turismului în această vară.

„Acum, accentul se schimbă de la cum arată camera sau cât de bine am fost primiți într-o anumită locație la cât de sigur ne simțim în locul respectiv, cât e de curat, ce măsuri s-au luat pentru a preveni răspândirea virusului etc.

Având în vedere că la noi este încă o nebuloasă cu privire la condițiile în care se va desfășura turismul intern, recomand să luăm aminte de la țările mai dezvoltate, care deja au făcut primii pași pentru a repune turismul pe picioare“, declară Răzvan Pascu, pentru Newsweek România.

La rândul său, Dragoș Anastasiu detaliază cum poate decurge o vacanță în Delta Dunării, plecând de la măsurile luate la complexul Green Village pe care îl deține: „Green Village este natural izolat. 30.000 de metri pătrați, plajă pustie, întinsă pe kilometri, canale unde turiștii pot face în fiecare zi o altă excursie, pot pescui, se pot plimba în natură, fără să întâlnească aglomerație.

Excursiile pe canalele mici pot fi făcute de turiști, dacă au atestatele necesare, sau cu asistența unui barcagiu, păstrând distanța necesară.

Vom servi mesele în foișoare, în camere, pe balcoane, în braserie. Deja avem planul facut. La fel, am gândit și fluxul pentru ca turiștii să se poată bucura de serviciile de Spa“.

La întrebarea „Cum vor evolua prețurile vacanțelor față de anul trecut, în contextul tuturor acestor schimbări?“, răspunsul nu este deloc simplu.

„Aș tinde să spunem că prețurile vor crește, dar din ce observ prin alte țări, hotelierii au venit cu oferte pentru sejururi.

Cel puțin de moment, pentru a restaura turismul, marile lanțuri hoteliere au prețuri și cu 50-60% mai scăzute comparativ cu anul trecut sau oferte de genul «plătești două nopți și stai trei».

Rămâne de văzut ce se va întâmpla la noi, dar trebuie avut în vedere că foarte mulți au fost sau sunt în șomaj, afacerile din multe domenii sunt foarte afectate, puterea de cumpărare nu mai este aceeași ca la începutul anului, oamenii se vor gândi de două ori înainte de a achiziționa ceva.

Cred ca se va cumpăra mult «Last-Minute», iar hotelierii vor veni cu oferte speciale pe termen scurt“, apreciază Răzvan Pascu. 

Dragoș Anastasiu consideră însă că tarifele „vor crește cu 20%“. „Spațiile de cazare în România sunt limitate. Acum, va scădea și capacitatea de cazare pe unitate, prin aceste măsuri de distanțare socială, așa că mă aștept să avem mai mulți turiști decât anul trecut, dar pe o capacitate de acomodare mai mică, în fapt“, explică el.

„Pașaport de imunitate“ și teste COVID-19

Mai multe țări au vehiculat introducerea unui așa-zis „pașaport de imunitate“ pentru a facilita călătoriile. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) spune, însă, că nu există dovezi clare că persoanele care s-au vindecat de COVID-19 și au anticorpi sunt protejate de o a doua infectare.

Prin urmare, într-o primă fază, se pare că granițele vor putea fi trecute doar în baza rezultatului unui test COVID-19, realizat cu cel mult 72 de ore înainte, și în baza planurilor de redeschidere a granițelor între țările „cu profil epidemiologic similar“, măsură susținută și de Comisia Europeană în ghidul „Tourism and transport: Commission’s guidance on how to safely resume travel and reboot Europe’s tourism in 2020 and beyond“, publicat în data de 13 aprilie. Iar România se află în cărți pentru un astfel de „coridor turistic“ cu țări precum Germania, Austria, Ungaria, Bulgaria și Grecia.

„Sunt țări care au gestionat bine criza medicală. Suntem și noi printre ele și acum va trebui să folosim acest lucru pentru a fi în primul pluton“, declară Dragoș Anastasiu, președintele Camerei de Comerț Româno-Germane și CEO Eurolines.

Ca idee, dacă va fi nevoie, în România, la cerere, testele COVID-19 pot fi realizate în mai multe spitale de stat și unități private, costurile variind între circa 100 lei (test rapid) și 390 lei.

Nu se știe încă dacă testele rapide vor fi acceptate. Și, atenție, conform măsurilor luate pe durata stării de alertă instituite din 15 mai, călătorii nu mai sunt obligați la intrarea în România să stea 14 zile în carantină, dacă prezintă un certificat medical care să ateste că nu au COVID-19. Deci, test la dus, test la întors.

Se reiau charterele? Cum vom zbura

Alin Burcea, CEO Paralela 45, unul dintre principalii tour-operatori care organizează chartere cu avionul din România, declară pentru Newsweek România că, vara aceasta, vor fi reluate cu siguranță cursele către destinații din Grecia și Turcia și, probabil, și cele către Egipt și Tunisia, spre toamnă.

Deocamdată, Spania nu se află pe lista scurtă. Bineînțeles, totul depinde de evoluția pandemiei, siguranța și sănătatea turiștilor fiind pe primul loc.

În ceea ce privește modul în vom zbura în contextul amenințării COVID-19, oficialii Wizz Air spun că „monitorizează permanent situația cauzată de pandemia de COVID-19, precum și măsurile guvernelor și restricțiile de călătorie.

Suntem siguri că, odată cu repornirea unora dintre rutele noastre, vom oferi prioritate călătoriilor esențiale și, pe măsură ce cererea va crește, vom vedea din ce în ce mai mulți oameni care călătoresc din nou (...)

Vedem cererea pe anumite rute și am dori să îi servim pe acești pasageri, dar în același timp sănătatea și bunăstarea pasagerilor noștri rămân prioritatea noastră“.

De la 1 mai, Wizz Air a introdus măsuri de igienă suplimentare, pentru a asigura sănătatea pasagerilor și a echipajului, și a implementat noi protocoale - în conformitate cu reglementările guvernamentale - pentru a sprijini distanțarea fizică în timpul îmbarcării și curățenia sporită la bord.

„Ca parte a măsurilor de protecție a sănătății pasagerilor și a echipajului, pasagerii ar trebui să facă check-in și să efectueze orice achiziții de servicii online, cum ar fi plata pentru bagaje suplimentare, pentru a reduce interacțiunea neesențială la aeroport.

Utilizarea punctelor autonome de predare a bagajelor – acolo unde sunt disponibile – şi verificarea rapidă de securitate pe aeroporturi sunt recomandate cu tărie de către compania aeriană pentru a creşte şi mai mult distanţarea fizică în etapa premergătoare îmbarcării.

În încercarea de a limita răspândirea posibilelor infecţii, pasagerii sunt rugaţi să adopte noile reguli de distanţare fizică atât în timpul îmbarcării, cât şi al debarcării“, recomandă oficialii Wizz Air.

„Deşi filtrele HEPA ale tuturor aeronavelor Wizz Air filtrează 99,7% dintre virusurile şi bacteriile din aerul din cabină, echipajul, precum şi pasagerii vor avea obligaţia să poarte măşti pe tot parcursul zborului.

Echipajul de cabină va distribui şerveţele de igienizare fiecărui pasager, în timp ce eliminarea revistelor de la bord şi încurajarea plăţii cu mijloace contactless în timpul cumpărăturilor la bord vor reduce la minim contactul fizic.

Pe zborurile unde gradul de încărcare permite, echipajul va supraveghea distanţarea locurilor între pasageri. Wizz Air va continua programul său strict de curăţenie zilnică pentru toată flota în exploatare, toate aeronavele fiind dezinfectate peste noapte“, au mai adăugat aceștia.

Croazierele, în stand-by

Dacă despre deschiderea unităților de cazare, a restaurantelor și barurilor, a plajelor, a granițelor și a altor atracții și servicii turistice, precum și despre reluarea zborurilor, s-a vorbit și se vorbește în toată lumea, în contextul relaxării restricțiilor, croazierele par a fi un subiect tabu, deși zeci de mii de turiști din întreaga lume, inclusiv câteva mii de români, și-au programat o astfel de vacanță plutitoare în 2020.

De ce? Pentru că navele de croazieră sunt adevărate „orașe plutitoare“. MSC Preziosa, de exemplu, are 1.751 de cabine, cu o capacitate de 3.500 de persoane, patru piscine, patru restaurante, 21 de baruri și 26 de lifturi. Prin urmare, riscul de răspândire a coronavirusului la bordul navelor este ridicat, dacă acesta apare.

Vor fi reluate croazierele, vacanțele în care împachetezi odată pentru a te trezi, în fiecare dimineață, în altă destinație? Dacă da, când și în ce condiții? Dacă nu, cum și când își vor recupera turiștii banii?

 

Aceste întrebări și multe altele legate de acest subiect nu au încă răspunsuri clare. Răzvan Pascu, consultant marketing turistic la Travel Communication Romania, spune că „reluarea croazierelor nu este luată deocamdată în calcul, însă se pot acorda vouchere valabile 1 - 2 ani. Nu este obligatoriu să reprogramezi pe loc vacanța, se pot găsi soluții.

Majoritatea agențiilor nu returnează banii, pentru că nu au de unde, au plătit și ele la rândul lor mai departe serviciile aferente, dar se dau vouchere de până la 120% din valoare“.

Iar Alin Burcea, CEO Paralela 45, punctează că, „în momentul de față, nu există detalii clare despre croaziere (...). Agenția câștigă doar un comision.

Companiile de croazieră, care au încasat banii, dau banii înapoi? Nu, dau vouchere. Deci restituirea este aproape imposibilă, dacă nu primim banii de la furnizori“.

Altfel, analiștii companiei de consultanță financiară UBS spun că rezervările de croaziere pentru anul 2021 au crescut cu peste 9% în ultima lună, față de aceeași perioadă din 2019.

Newsweek România a verificat site-urile mai multor companii importante de croaziere și situația stă în momentul de față după cum urmează: MSC Cruises, unul dintre cei mai mari operatori în apele Europei, a anulat toate croazierele până în data de 10 iulie și nu înaintează încă nicio dată clară pentru reluarea operațiunilor.

Pentru croazierele anulate, MSC oferă turiștilor un voucher (FCC – Future Cruise Credit), cu o valoare egală cu prețul plătit, ce poate fi utilizat pentru o viitoare croazieră pe orice navă sau itinerariu până la 21 decembrie 2021.

În plus, la începutul croazierei reprogramate, turiștii vor primi un credit la bord cuprins între 100 € și 400 € per cabină, în funcție de durata croazierei anulate din cauza COVID-19.

Royal Caribbean, cea mai mare linie de croaziere după venituri și a doua cea mai mare din lume ca număr pasageri, speră să înceapă să își reia treptat activitatea începând cu 11 iunie.

Și în acest caz, compania oferă vouchere FCC, dar spune că returnează banii dați pe taxe, comisioane și upgrade-urile RoyalUp în 45 de zile de la solicitare.

Celebrity Crruises mizează tot pe data de 11 iunie pentru reluarea treptată a operațiunilor.

Turiștii își pot reprograma croaziera până pe 1 august în aceleași condiții sau pot anula croaziera cu până la 48 de ore înainte de plecare în schimbul unui voucher FCC ce poate fi utilizat până pe 4 mai 2022. Atenție, la cerere, compania spune că returnează FCC-ul și în bani.

Carnival a anulat aproape toate croazierele până la sfârșitul anului 2020. Dar, cum pe site-ul companiei apare că ar putea fi reluate câteva rute începând cu luna august, oamenii au dat năvală și cererea de rezervări pentru acestea a crescut cu 600% față de anul trecut.

Turiștii pot solicita rambursarea integrală a banilor sau pot opta pentru vouchere FCC și reprograma, caz în care vor primi bonusuri la bord între 300 $ și 600 $, în funcție de durata croazierei anulate.

____________________

Citește și

Când ar putea fi gata primul vaccin împotriva coronavirusului, SARS-COV 2

Antiinflamatoarele în contextul COVID-19. Ce este demonstrat și ce nu

Cât de corecte sunt datele despre mortalitatea SARS-COV-2

Cum poate fi repornită economia, după ce PSD a golit trezoreria

Liberalii, sub asediul PSD, CCR și al Avocatului Poporului. Cine decide data alegerilor

Oficiul pentru Achiziții Centralizate, creat de Dăncilă, a luat doar hârtie înainte de pandemie

VIDEO Infodemia tâmpește România. Minciunile despre COVID-19

Școala online va bântui și la toamnă

PSD nu a putut deschide Biblioteca Virtuală, care ar fi ajutat elevii, în pandemie

Efecte psihologice ale pandemiei de coronavirus. Explicațiile experților

„Zona roșie“ din asistența socială. Cine a fost abandonat în starea de urgență

Starea de urgență versus starea de alertă. Legi care încing spiritele

Pandemiile, specialitate chinezească

Antecedentele mortale ale Chinei în materie de sănătate mondială

_______________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -