Cum va schimba Inteligența Artificială profilul angajaților. Ne va înlocui sau ne va ajuta, de fapt?

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 20.11.2023 - 11:22
Cum va schimba Inteligența Artificială profilul angajaților Foto: Freepik - rol ilustativ

Se vorbește despre Inteligența Artificială (AI) că va înlocui angajații în anumite industrii. Mai mult, sunt experți care se arată îngrijorați de viitorul tehnologiei care avansează tot mai rapid. Însă, totul depinde, până la urmă, de oameni.

SHARE

Există această îngrijorare cu privire la viitor, având în vedere dezvoltarea Inteligenței Artificiale (AI). Mulți spun că oamenii vor fi înlocuiți de roboți și sunt astfel de voci chiar din rândul specialiștilor. 

Cu toate acestea, dacă ne uităm în istorie, au fost astfel de frici la fiecare revoluție tehnică sau tehnologică. 

Cum va schimba inteligența artificială profilul angajaților. Ne va înlocui sau ne va ajuta, de fapt?

De fapt, era Inteligenței Artificiale este abia la început, iar folosirea la capacitate maximă a beneficiilor tehnologiei necesită timp și gestionarea unui număr mare de provocări, spun experții. 

Activități precum suportul clienților, testarea/dezvoltarea de software, marketing precum și serviciile financiar-contabile ar putea reprezenta mai mult de 70% dintre cazurile de utilizare a inteligenței artificiale într-un viitor apropiat.

Citește și: Cum ne va transforma viețile Inteligența Artificială. Ne vom pierde locurile de muncă?

Conform raportului Asociației Business Service Leaders (ABSL) 2023, prezentat în cadrul conferinței de la București, numai 26% dintre companiile industriei folosesc în prezent Inteligența Artificială și învățarea automată în cadrul serviciilor oferite, procent care se

 regăsește și la nivel global în companiile din diferite industrii, în timp ce 74% dintre companiile de outsourcing prezente în România folosesc automatizarea de bază în cadrul activităților livrate către clienți.

De asemenea, se estimează că Inteligența Artificială va funcționa cel mai bine pentru angajații cu studii superioare, putând automatiza până la 60% dintre procesele desfășurate de aceștia la momentul actual. Aceasta va crește substanțial productivitatea muncii, estimându-se că în perioada 2030 – 2045 jumătate dintre procesele de muncă actuale ar putea fi automatizate.

„Dacă în urmă cu 100 de ani, în romanele științifico-fantastice din vremea lui Karel Capek (inventatorul cuvântului „robot”) se anticipa că roboții vor înlocui preponderent angajații cu activitate fizică intensă, acum vedem că în realitate îi ajută mai des pe cei cu studii superioare și activitate intelectuală.

Este ușor contraintuitiv însă nu neapărat o veste rea, întrucât există un potențial enorm de creștere a productivității.

Dacă reușim să integrăm Inteligența Artificială în dezvoltarea produselor cu cea mai mare pondere în industria noastră (servicii financiare, IT și HR oferite de peste 65% din companiile respondente conform ultimului studiu ABSL) putem menține România într-o poziție competitivă în regiune, în pofida creșterilor salariale induse de inflație”, spune Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte ABSL.

Foto Freepik.com - rol ilustrativ

Conform raportului ABSL, majoritatea companiilor (77%) au înregistrat rezultate mai bune în 2023 față de 2022, în timp ce creșterea numărului de angajați a fost de 10% în ultimii doi ani. Aceste aspecte indică o creștere a productivității și în egală măsură a automatizării proceselor.

Combinând Inteligența Artificială generativă cu toate celelalte tehnologii, automatizarea muncii ar putea adăuga până la 3,5 puncte procentuale anual la creșterea productivității. Cu toate acestea, angajații vor avea nevoie de sprijin pentru a învăța noi competențe, în timp ce unele joburi se vor schimba.

Citește și: Ce fețe crezi că sunt umane și care au fost create cu Inteligență Artificială? Îngrijorarea crește

„În industria noastră, unde resursa umană este esențială, estimăm că până în 2030, 60% dintre necesitățile unui job se vor focaliza în jurul abilităților precum creativitatea, munca în echipă, proactivitatea, adaptabilitatea și cunoștințele digitale, fiind căutați în special angajații cu profil tehnic sau economic”, a explicat Ciprian Dan, președinte ABSL.

Conform datelor ABSL, creșterea medie a numărul de angajați prognozată pe următorii 2 ani pentru industria serviciilor de afaceri este de 10%, estimându-se că un număr de aproximativ 200.000 de angajați la nivel național să fie atins.

Raportul ABSL mai arată că industria este reprezentată majoritar de centrele universitare: București, care conduce detașat cu peste 70% din angajații din industrie, urmat de Cluj, Timișoara și Iași, care totalizează aproximativ 20%. Dintre locațiile emergente, se remarcă Brașov și Sibiu. Una din trei companii a declarat că a deschis birouri în două sau mai multe orașe.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te