CES 2024: Parada „gadget-mobilelor“: Mașina care se deschide dintr-o privire și se parchează singură

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 28.01.2024 - 15:14
Foto: Profimedia Images
Ochelari AR pentru șoferi
„Copilotul“ vocal cu AI generativ
Mașina consolă de jocuri
Foto: Profimedia Images

Consumer Electronics Show (CES), cel mai important salon de tehnologie din lume, nu mai este doar vitrina gadgeturilor. CES 2024 s-a axat pe trei direcții principale: inteligența artificială (AI) generativă, gadgeturi de toate felurile și din toate domeniile și „gadget-mobile“.

SHARE

În epoca digitalizării și electrificării accelerate a automobilelor, în care clienții par a deveni mai atenți la opțiunile inteligente, conectate și de infotainment, decât de performanțele pure ale mașinilor, saloanele auto tradiționale și-au pierdut strălucirea și, de la an la an, halele centrului expozițional din Las Vegas sunt preferate de din ce în ce mai mulți constructori auto. Iar ediția CES 2024, care s-a desfășurat între 9 și 12 ianuarie, nu a făcut excepție. A adăpostit o adevărată paradă a „gadget-mobilelor“.

CES 2024 s-a axat pe trei direcții principale: inteligența artificială (AI) generativă, gadgeturi de toate felurile și din toate domeniile și „gadget-mobile“.

CES 2024: Parada „gadget-mobilelor“: Mașina care se deschide dintr-o privire și se parchează singură

Evoluția tehnologiilor de AI generativă a putut fi văzută de la dispozitive pentru persoanele cu deficiențe de vedere și sisteme de siguranță care implică arme de foc, până la software de recunoaștere facială care poate evalua semnele vitale și sisteme de monitorizare a cabinei mașinilor autonome sau sistem de infotainment auto care integrează ChatGPT.

Compania Bosch, de exemplu, a fost premiată pentru un dispozitiv aproape invizibil care poate detecta armele de foc cu ajutorul AI-ului care analizează video și audio persoanele. Iar NEC a dezvăluit un software de inteligență artificială care permite dispozitivelor mobile să analizeze tiparele feței și starea pupilelor pentru a estima semnele vitale și starea mentală a oamenilor.

În ceea ce privește gadgeturile, printre noutățile care au impresionat s-au aflat televizorul translucid cu ecran de doi metri, robo-pantofii care „aleargă“ cu 10 km/h și vitraliul-voltaic.

Despre ecranul LG Signature OLED 4K de 77 inch (195,5 cm) a vorbit toată lumea la CES 2024. Este translucid, adică se poate vedea prin el, chiar și atunci când pe ecran rulează ceva.

Iar la nevoie o peliculă mai întunecată se ridică de la bază, la apăsarea telecomenzii, transformându-l într-un superb televizor 4K de ultimă generație, cu un aspect mai „normal“.

Shift Robotics a prezentat la CES 2024 un fel de robo-pantofi care te fac să alergi fără prea mult efort cu o viteză de până la 10 km/h. Moonwalkers X „AI Informed“ arată ca niște patine cu rotile super high-tech.

Fiecare platformă de magneziu pe care îți prinzi pantofii cu niște catarame are un sistem de operare care controlează un sistem de transmisie. Iar robo-pantofii inteligenți comunică între ei pentru a vă menține stabil și pentru a „alerga“ cu până la 10 km/h, adică de aproximativ 3 ori mai repede decât viteza normală de mers.

Iar japonezii de inQs au arătat la CES 2024 că au găsit o modalitate de a produce celule pentru panourile fotovoltaice din sticlă colorată, ca un vitraliu. Deocamdată, vitraliul-voltaic este mic, reușește să alimenteze doar un ventilator de birou. Dar dezvoltarea tehnologiei ar putea schimba „fața“ panourilor fotovoltaice obișnuite.

Ochelari AR pentru șoferi (sus), „copilotul“ vocal cu AI  generativ (jos) și mașina consolă de jocuri (a doua de jos)

Bavarezii de la BMW s-au numărat printre cei mai „vocali“ constructori auto la CES 2024. Vizitatorii au putut descoperi, de exemplu, potenţialul oferit de ochelarii de realitate augmentată (AR) și realitate mixtă (MR) XREAL Air 2 în timpul călătoriei cu mașina şi au putut experimenta o nouă soluţie a Asistentului Personal Inteligent BMW care foloseşte inteligenţă artificială generativă, pe baza Large Langugage Model Alexa, permiţând răspunsuri rapide şi oferind informaţii privind caracteristicile automobilului.

Purtând ochelari AR de tipul XREAL Air 2, în viitorul nu foarte îndepărtat, șoferii vor vedea în timp real și în funcție de cum își mișcă capul, de exemplu, instrucţiuni de navigare, avertismente de pericol sau informaţii despre staţiile de încărcare şi informaţii utile pentru parcarea automobilului.

BMW lucrează la dezvoltarea tehnologiei AR/MR din 2008, dar, abia recent, au reușit să afișeze conţinut stabil de realitate augmentată şi realitate mixtă într-un automobil în mişcare.

Imaginea afişată rămâne încorporată în siguranţă în mediul înconjurător chiar şi în situaţii dificile de condus, cum ar fi atunci când se virează, se rulează peste denivelări mari sau se accelerează. Pentru a realiza acest lucru, sistemul de urmărire al dispozitivului AR/MR trebuie să fie conectat senzorii de pe automobil.

Tot la CES 2024, BMW Group şi Amazon au prezentat capacităţile LLM ale asistentului vocal, ale „copilotului“ digital de la bordul mașinilor bavareze, bazate pe un proiect de dezvoltare curent la care lucrează companiile în pregătirea unei potenţiale lansări în serie.

Acest lucru face ca Asistentul Personal Inteligent BMW să fie expertul auto suprem datorită inteligenţei artificiale generative care este sprijinită de Alexa LLM. La CES, vizitatorii au experimentat modul în care asistentul vocal oferă instrucţiuni şi răspunsuri rapide despre funcţiile automobilului într-un mod mult mai uman, asemănător unei conversaţii, putând, în acelaşi timp, controla unele funcţii ale maşinii.

De asemenea, pentru a umple timpul utilizatorilor cât stau cu mașina electrică la încărcat, de pildă, bavarezii au prezentat la CES 2024 noul sistem de operare „BMW 9“ ce permite transformarea automobilului în consolă de jocuri pe roți. Există și controllere, și funcție split-screen.

Un nou nivel de asistență virtuală la condus, cu ChatGPT

Volkswagen a adus la CES 2024 planșa de bord a viitoarei generații Volkswagen Golf, probabil ultima care va include motoare termice, care înglobează, în premieră, un asistent vocal cu inteligență artificială bazată pe „cunoștințele“ ChatGPT.

Foto: Profimedia Images

Acesta controlează sistemul de infotainment al mașinii poate executa anumite comenzi (reglarea scaunului sau a temperaturii sistemului de climatizare, de exemplu) și poate răspunde la întrebări generale.

Iar Volkswagen spune că, în viitor, șoferii și pasagerii noilor sale modele vor putea dialoga și, chiar, interacționa în diferite moduri cu asistentul virtual ChatGPT. 

„Globul de cristal“, noua opțiune pentru mașinile premium

Compania de tehnologie Continental, care are mai multe centre de dezvoltare și în România, a prezentat la CES 2024 „globul de cristal“ pentru bordul mașinilor premium.

Ecranul inovator are o construcție unică, cu un aspect fără ramă și semitransparent, deschizând astfel posibilități complet noi pentru un interior de lux minimalist. Display-ul a fost deja premiat cu distincția „CES 2024 Innovation Award Honoree“ pentru designul excepțional.

Ecranul Crystal Center Display de 10 inch se bazează pe cea mai recentă tehnologie microLED, care permite atingerea unor niveluri fără precedent de luminozitate și contrast.

Panoul microLED care generează imagini este suspendat într-un corp de cristal compus artistic, creând iluzia că conținutul afișat plutește. Combinația dintre display-ul auto și cristalul real a fost dezvoltată de Continental în colaborare cu Swarovski Mobility.

„Face ID“, în loc de cheie sau cartelă pentru a deschide și porni autovehiculul

Mașinile vor putea fi deschise și pornite cu ajutorul „amprentei“ faciale, așa cum funcționează acum Face ID-ul la multe smartphone-uri. Tehnologia Face Unlock pentru autovehicule a fost lansată la CES 2024 de Continental și se bazează pe două camere video cu recunoaștere facială.

Una, care este montată la exteriorul mașinii, de exemplu, pe montantul „B“, deblochează portiera și poate „pregăti“ automobilul de drum (poziție volan și scaun, climatizare, etc.), conform profilului utilizatorului pe care l-a „văzut“, cealaltă, integrată în spatele display-ului de pe planșa de bord, activează motorul, după ce persoana se așează la volan.

De asemenea, camera interioară recunoaște mișcările feței și implicit unde se uită șoferul. Va putea fi folosită, de exemplu, la autentificare pentru achiziții din magazine online sau activarea de funcții când șoferul privește la o anumită zonă a bordului.

Validarea comenzilor va fi făcută prin comenzi adiacente, ulterioare, pentru a elimina riscul interpretării eronate a mișcărilor feței de către algoritm. Deocamdată.

Mașina care se parchează singură și poate fi teleoperată de la distanță – Condus autonom Level 4

Valeo a prezentat la CES 2024 un sistem, dezvoltat împreună cu BMW, care permite parcarea automată a mașinii, o tehologie ce atinge Level 4 (complet autonom) în materie de condus autonom.

De asemenea, sistemul permite parcarea automată cu valet (AVP). În acest caz, șoferul îşi lasă automobilul într-o zonă de predare desemnată. Ulterior, automobilul caută un loc de parcare liber, manevrează și parchează în spaţiu şi, apoi, la cerere, poate chiar să se întoarcă în locația inițială pentru a fi preluat de conducător.

Fie un sistem de condus autonom, fie un sistem de valet teleoperat de la distanță poate fi folosit ca tehnologie pentru această soluţie.

Teleoperatorul foloseşte tehnologie sofisticată şi imagini live ale camerelor de pe mașină pentru a ghida şi muta automobilul, astfel încât să poată fi parcat şi recuperat într-o manieră atent controlată.

Posibilele aplicaţii viitoare ale acestei tehnologii ar putea include parcarea la evenimente, în aeroporturi sau în sectorul logistic.

Asistentul virtual cu  AI generativă și grafică 3D

„Febra“ AI generativă a „infectat“ și noul asistent virtual al noului sistem de infotainment MBUX al Mercedes-Benz dezvăluit la CES 2024. MBUX Virtual Assistant folosește inteligența artificială generativă și grafică 3D avansată pentru a face interacțiunile cu mașina mai naturale, intuitive și personalizate, iar cei de la Mercedes afirmă că este cea mai „umană“ interfață din istoria producăorului.

Cu patru „emoții“ diferite, asistentul virtual MBUX este în ton cu moda și folosește inteligența artificială generativă și inteligența proactivă pentru a face viața șoferului și a pasagerilor mai ușoară, convenabilă și confortabilă.

De asemenea, valorificând puterea noului sistem de operare MB.OS, dezvoltat „in house“ de Mercedes, precum și grafica avansată a motorului grafic 3D, MBUX Surround Navigation îmbină perfect ghidarea și asistența pe traseu. Iar producătorul promite și mai mult confort și personalizare în mașină prin extinderea continuă a portofoliului de aplicații. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te