Marii producători auto ai Europei au cumpărat un software complex prin intermediul căruia au crescut prețul pieselor de schimb. Între 2008 și 2013, Accenture, firmă globală de consultanță, a vândut acest software către șapte mari producători. Soft-ul le-a indicat producătorilor să crească prețul pieselor lor de schimb cu între 9% și 25%.
Este vorba de piesele „captive”, cele care sunt protejate de drepturi de proprietate intelectuală (design) și au foarte puțină competiție pe piață. Datorită acestui software, se estimează că industria auto a câștigat aproape 2,6 miliarde de euro de la clienți, majoritar în Europa.
Investigația arată că că soft-ul Accenture, care se numește Partneo, proiectat pentru Renault (deținător și al brand-ului românesc Dacia), Nissan, PSA Peugeot-Citroen, Chrysler, Jaguar – Land Rover și Subaru, a generat profituri suplimentare de 380 de milioane de euro anual pentru acești producători.
Inventatorul soft-ului acuză malversațiuni
Operațiunea, însă, ridică serioase probleme referitoare la legislația antitrust. Documentele confidențiale obținute de către EIC fac parte dintr-un dosar de la Curtea Comercială de la Paris, dosar deschis la cererea creatorului soft-ului, Laurent Boutboul.
Acesta și-a vândut compania către Accenture în 2010, dar susține că firma de consultanță nu i-ar fi plătit suma asupra căreia ar fi convenit.
Mai mult, Boutboul susține că Accenture a folosit în mod incorect soft-ul, construind o relație de colaborare anticoncurențială în privința fixării prețurilor între Renault și PSA Peugeot Citroen pe piața pieselor de schimb “captive”.
Renault distribuie în jur de un milion de piese de schimb și accesorii în 160 de țări în fiecare zi și vinde și piese noi, dar și recondiționate.
Grupul este activ în mod special în Europa de est, unde are 12.000 de angajați la fabrica Dacia de la Mioveni și alți 6.400 la Bursa, în Turcia, unde se produce Clio 4. În Rusia, grupul deține producătorul Avtovaz, care deține brand-ul Lada (20,5% din piața rusească).
Renault a replicat pentru EIC că “face toate eforturile să le ofere clienților o gamă largă de piese de schimb de calitate, al căror preț este calculat pe baza unor parametri pe care compania îi consideră corecți și echitabili.”
Accenture s-a lăudat cu succesul Renault
După ce a avut succes cu câteva mari companii, Accenture a încercat să vândă Partneo și altor 31 de brand-uri auto importante din Europa, Asia și Statele Unite. Astfel, Accenture a informat aceste companii că unii dintre cei mai importanți competitori își crescuseră prețurile cu între 10% și 20% datorită soft-ului și că, deci, și alte grupuri auto ar fi putut profita de oportunitate. Asta înseamnă că firma de consultanță pare să fi informat industria auto că o creștere importantă de prețuri se pusese la cale și a creat, astfel, un stimulent pentru urmarea trend-ului.
Accenture ne-a răspuns printr-o declarație: “Aceste chestiuni referitoare la concurențialitate sunt obiectul unei proceduri civile de mai mulți ani și, în context, veți înțelege că părțile nu pot comenta fără a aduce atingere procedurilor în curs. Totuși, Accenture consideră că procesul se bazează pe informații nefondate.”
Gigantul de consultanță a adăugat că informațiile EIC sunt “lipsite de acuratețe” și conțin “interpretări eronate”, dar nu a specificat care sunt acestea.
Piesele de schimb aduc profit de 80%
Câștigurile suplimentare ale producătorilor care cu cumpărat Partneo sunt șocante pentru că, oricum, piesele de schimb sunt deja o mină de aur pentru piața auto.
Prețul mare al pieselor este criticat de ani de zile de către asociațiile de consumatori din Europa iar profitul companiilor auto este de 80%, deci piesele se vând cu de cinci ori mai mult decât costă să fie fabricate.
Conform documentelor Accenture, piesele de schimb aduc între 9% și 13% din încasări, dar reprezintă până la 50% din venitul net al companiilor.
Profiturile uriașe sunt generate de așa numitele piese de schimb “captive”, ca parbrizele și oglinzile, pe care clienții nu prea le pot cumpăra de la alte companii decât cele producătoare ale mașinilor.
Dezbaterea despre liberalizarea prețurilor se poartă în Europa de ani întregi, dar fără rezultat. În cele mai multe țări ale UE, producătorii de mașini dețin monopol pe piese de schimb vizibile (oglinzi, uși și bumper-e) în baza legilor de proprietate intelectuală (design).
Continuarea, aici.